Jump to content
Annons

Olidligt oljud!


Hennigans

Recommended Posts

Hej Studiovänner!

Sitter här med ett oljudsproblem. Ett slags upp-och-nedgående högfrekvent tjutande.

Förstår att problemet INTE ligger hos mikrofon, kablar, preamp etc då jag endast har Cubase uppstartat och hör oljudet ändå. Mitt ljudkort är ett ESI Juli@. Så antagligen är det något elfel eller rentutav ljudkortet som börjat lägga av?

Detta oljud hörs knappt vid inspelning av sång. Men lägger man på flera röster blir det snabbt olidligt. När jag ska spela in distade gitarrer däremot(använder mig av Guitar rig) hörs oljudet såpass mycket att det kan vara svårt att njuta av slutresultatet

Är det någon som varit med om något liknande och kan hjälpa till med lösning vore det suveränt!

Jag har bifogat en fil så ni kan höra hur det låter.

Tacksam för svar!

noize.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, fy fan!

Jag har oxå haft en massa strul med elektriskt brus...

Testa att Använda bara ett strömutag från väggen till din utrustning och kör förgreningsdosor. Kolla vad som mer ligger på samma säkring som skulle kunna störa. testa att dra strömmen från någon annan del av huset. Du kan även testa att vända på strömkontakten som sitter i väggen.

Du ska ha balanserade kablar.

Det skulle även kunna vara nån fläkt i datorn eller strömagget som håller på att ge sig

Jag fick aldrig bort bruset helt och hållet, utan jag löste problemet till sslut med att kasta ut PCn, mixerbordet och en jävla massa kablar och ställde dit en mac istället, problemet löst =)

Redigerat av Bloeas
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lite nyfiken, hur har du "spelat in" ljudexemplet?

Om du inte har något anslutet till ditt julialjudkort vblir det ändå detta oväsen när du trycker på rec?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...