Jump to content
Annons

Ljudkort med BARA många in/ut


mimla

Recommended Posts

Annons

Alla system har latency men PCI(e) ger givetvis väldigt låg latency (jämfört USB/FW-ljudkort p g a avsaknaden av extra buffrar) men det gäller i princip alla PCI(e)-baserade system med rätt drivrutiner.

Ja jag tänkte väl det ! För jag har Aurora med Aes16e och jag har en inställning med latency även om jag aldrig märkt något , förutom en gång då jag fick ändra lite på latecyn för ett cpu slukande reverb som jag provade .

Fast jag undrar ! Kan man få latensy i ett reberb plugg mm?

Eller det är dvs ljudet i reverb pluggen som cpu inte orkar driva, så det blir latency av detta.Eller hur ligger det till ?

Kanske jag är ute och cyklar men det är ju sådant man inte tänker på .

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag undrar ! Kan man få latensy i ett reberb plugg mm?

ja alla effekter har olika latency och ibland kan det vara ganska mycket

i logic tex om man sätter på low latency mode så bypassas alla effekter och instrument med hög latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade, är att om budgeten inte räcker till riktigt, så kan man skaffa billigare omvandlare till att börja med - och byta ut dem om man känner att det behövs senare. Beroende på vad man spelar in, så kan det vara idé att skaffa en omvandlare som är bättre, att använda till det som är känsligast och därför behöver bästa möjliga ljud, som t ex sången - medan exempelvis trummorna är mindre känsligt och man kan mycket väl klara sig med billigare prylar där. Är man riktigt kinkig och vägrar lämna något åt slumpen, så skaffar man kanske så småningom Lynx, Benchmark och Lavry-omvandlare - men pris/prestanda-kurvan är väldigt exponentiell, så man får betala en rejäl summa extra för en väldigt liten förbättring... Det har faktiskt också förekommit jämförelser där folk har lagt upp inspelningar med Behringer och någon betydligt dyrare omvandlare - och många föredrog den billigare, så det kan vara en smaksak också...

Det som gör exempelvis RME så bra, är att de är mycket stabila och RME är dessutom väldigt snabba med att släppa drivrutiner när det behövs. Mitt första seriösa ljudkort var ett RME Hammerfall9652. Det kortet hade jag i 7-8 år - och det funkar fortfarande i en god väns maskin, sedan ca 4-5 år tillbaks. Anledningen till att jag bytte till mitt nuvarande RME HDSP9652, var att jag ville få möjlighet att göra mig av med mixern tack vare TotalMix, som de nyare korten har. 🥰

Kan inte mer än hålla med där. Jag har haft två HDSP9652 och det är grymma kort och de går att hitta riktigt billigt på Ebay. Tror jag gav strax under 4000kr för de sista av dem och det är några år sedan. Sen är det bara att byta omvandlare allt eftersom ekonomin tillåter. Kan även jag passa på att rekomendera SSL Alpha-Link AX. 24 kvalitativa I/O till riktigt bra pris.

Det finns även en hel del pengar att få loss genom att bygga datorn själv och även om du som du skrev vill ha den "färdig" så kan det helt klart vara värt att tänka om på den punkten. Jag hade hellre lagt pengarna på omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att citera mig själv:

"Alltså: Hur mycket bättre skulle det LÅTA om vi körde på alternativ 1? Är det värt en sämre dator och ca 6-8000 spänn mer?"

Kommer vi inte höra någon skillnad så är det klart som fan att vi kör vidare på våra kort! Kan ju fortfarande uppgradera framöver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade då att de var shysst pris tanke på i/os och ljudkvallite tanke på aurora och rme är grymma men minst dubbelt så dyrt 😛

Jag utgår inte alltid för att folk sitter på förmögenheter hela tiden!

Ja! Jag kom på det sen, att du kanske tänkte så.

Och jag håller med! Dom ligger på ett jäkla pris.Men Pro tools hd har nog slagit alla rekord i pris, så det är bra att andra finns.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

För att citera mig själv:

"Alltså: Hur mycket bättre skulle det LÅTA om vi körde på alternativ 1? Är det värt en sämre dator och ca 6-8000 spänn mer?"

Kommer vi inte höra någon skillnad så är det klart som fan att vi kör vidare på våra kort! Kan ju fortfarande uppgradera framöver!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=75693

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79724

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I tillägg till dom länkar spass redan länkat så ta en titt på den här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76517

Här har jag använd den fil som Linus använde i sin fina tråd om DAW summering.

Kommer du höra stor skillnad på dyra AD/DA vs billigare, troligen inte.

Lägg pengarna där dom behövs.

I dom länkade trådarna så har jag bland annat gjort en loopback test, inte bara på AD/DA utan på min mixer med en Behringer.

Hittils har ingen svarat rätt med ett undantag.... och det var inte genom att lyssna som personen lyckades nagla var klippen låg kan jag avslöja.

Så gör en loopback test själv så får du svaret. Läs i tråden ovan hur jag gjorde.

Hör du stor skillnad på din favorit platta och det som varit igenom din AD/DA så är nog sannolikheten att du gjort fel stor alt. nåt är trasigt.

Hör du ingen skillnad, kan du sova gott om natten och sedan koncentrera dig på det viktiga, musiken!

Lycka till mimla!

Link to comment
Dela på andra sajter

I tillägg till dom länkar spass redan länkat så ta en titt på den här:

http://forum.studio....showtopic=76517

Här har jag använd den fil som Linus använde i sin fina tråd om DAW summering.

Kommer du höra stor skillnad på dyra AD/DA vs billigare, troligen inte.

Lägg pengarna där dom behövs.

I dom länkade trådarna så har jag bland annat gjort en loopback test, inte bara på AD/DA utan på min mixer med en Behringer.

Hittils har ingen svarat rätt med ett undantag.... och det var inte genom att lyssna som personen lyckades nagla var klippen låg kan jag avslöja.

Så gör en loopback test själv så får du svaret. Läs i tråden ovan hur jag gjorde.

Hör du stor skillnad på din favorit platta och det som varit igenom din AD/DA så är nog sannolikheten att du gjort fel stor alt. nåt är trasigt.

Hör du ingen skillnad, kan du sova gott om natten och sedan koncentrera dig på det viktiga, musiken!

Lycka till mimla!

Hur kan många här skillnad?

http://studiomega.se...age;topic=405.0

Och har man testat AD/DA omvandlare i två datorer för att jämföra ?

Det skulle vara kul att höra !

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har varit med om en test där vi körde Digis 192 mot Lynx Aurora.

Ganska ofta tyckte jag att jag kunde avgöra vilken som var Lynx och Digi.

Men det var inte en riktigt blindtest så jag tror det var mycket placebo med i bilden. Jag satt ibland off axis och kunde höra skillnaden så jag tror vi gjorde nåt fel eller så var det som sagt placebo med i bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att citera mig själv:

"Alltså: Hur mycket bättre skulle det LÅTA om vi körde på alternativ 1? Är det värt en sämre dator och ca 6-8000 spänn mer?"

Kommer vi inte höra någon skillnad så är det klart som fan att vi kör vidare på våra kort! Kan ju fortfarande uppgradera framöver!

Alternativ 1:

Köpa Frost Audioframe (13995:-) och köpa ett nytt ljudkort. Vi kan ta som exempel MOTU 24 I/O eftersom vi gillar Elof så mycket.

På Thomann kostar interface+PCIe-kort 12161:-.

Summa, alternativ 1: 26156:-

Några lappar tillkommer förmodligen för nya kablar mellan mixer och ljudkort, då vårt Delta 1010LT har RCA in.

Alternativ 2:

Köpa Frost Snömachine som har ATX-format, och därför kan kirras med 3 PCI-platser, vilket innebär att vi kan ha våra nuvarande ljudkort.

Datorn kostar 20995:- och blir då vår ända utgift.

Då får vi alltså en ännu bättre dator, men samma kassa ljudkort som tidigare.

Har ni kollat med Frost att det går att byta till ett moderkort med tre PCI-platser med bibehållen prestanda och motsvarande support?

Er nya dator kommer gissningsvis köra Windows 7. Har ni kollat att det finns drivrutiner för deltakorten?

Om ni kör p åalternativ två och vill uppgradera ljudkorten i framtiden bör ni se till att det finns åtminstone en PCIe-plats ledig för det nya ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det jag inte riktigt får grepp om är följande: Är det BARA omvandlarna som påverkar ljudet i ett ljudkort? Isf känns det inte som att det finns på kartan att göra som t ex Claes föreslog, och köpa ett fint ljudkort och billigast möjliga AD/DA-omvandlare, nu när vi ju redan har kort vi klarar oss med? För jag antar att Delta-omvandlarna inte kan vara speciellt mycket sämre än de föreslagna Behringer-dito? Speciellt eftersom vi oftast bara använder Delta66-kortet, som ju är ganska mycket dyrare än 1010LT, så länge vi inte kör mer än 4 kanaler parallellt?

Har ni kollat med Frost att det går att byta till ett moderkort med tre PCI-platser med bibehållen prestanda och motsvarande support?

Er nya dator kommer gissningsvis köra Windows 7. Har ni kollat att det finns drivrutiner för deltakorten?

Om ni kör p åalternativ två och vill uppgradera ljudkorten i framtiden bör ni se till att det finns åtminstone en PCIe-plats ledig för det nya ljudkortet.

Har inte pratat närmare med dem om hur det skulle påverka pris och garanti och sådär, men de sa att det skulle gå att fixa utan att nämna några nackdelar. Det är väl något vi får kolla närmare på dock.

Drivare till Windows 7 kom ganska nyss, så det ska inte vara något problem!

Det moderkortet som sitter i som standard har 2 PCI- och 5 PCIe-platser, så det borde allt finnas några PCIe även med vår variant! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

något off-topic, kanske... men Frost datorer är inte värda pengarna.

Du kan spara några tusenlappar på att köra på en vanlig DELL eller KOMPLETT dator.

Sen kan du ta dessa tusenlappar och köpa bättreljudkort, osv.

Det där tror jag inte riktigt på. Vi har just nu en specialbyggd musikdator (iofs inte från frost, men ändå!) som är från 2003 (!).

Har aldrig varit med om någon vanlig hemma-PC från den tiden som är så driftsäker och stabil.

Dessutom testade jag att lägga till motsvarande komponenter på komplett.se för att kolla hur mycket billigare det skulle bli att bygga själv, och det var inte speciellt stor skillnad i pris alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det jag inte riktigt får grepp om är följande: Är det BARA omvandlarna som påverkar ljudet i ett ljudkort? Isf känns det inte som att det finns på kartan att göra som t ex Claes föreslog, och köpa ett fint ljudkort och billigast möjliga AD/DA-omvandlare, nu när vi ju redan har kort vi klarar oss med? För jag antar att Delta-omvandlarna inte kan vara speciellt mycket sämre än de föreslagna Behringer-dito? Speciellt eftersom vi oftast bara använder Delta66-kortet, som ju är ganska mycket dyrare än 1010LT, så länge vi inte kör mer än 4 kanaler parallellt?

Har inte pratat närmare med dem om hur det skulle påverka pris och garanti och sådär, men de sa att det skulle gå att fixa utan att nämna några nackdelar. Det är väl något vi får kolla närmare på dock.

Drivare till Windows 7 kom ganska nyss, så det ska inte vara något problem!

Det moderkortet som sitter i som standard har 2 PCI- och 5 PCIe-platser, så det borde allt finnas några PCIe även med vår variant! 🙂

Win7 drivarna för 1010LT stödjer inte multi-card sync sist jag kollade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det jag inte riktigt får grepp om är följande: Är det BARA omvandlarna som påverkar ljudet i ett ljudkort?

I bästa fall, ja. I kombination med samplingsklocka eller möjlighet att synka efter extern klocka.

Ljudkort utan omvandlare kan dock ha andra fördelar. Bra/lättförståelig/smidig/flexibel mjukvarumixer, stabila drivrutiner etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Win7 drivarna för 1010LT stödjer inte multi-card sync sist jag kollade.

Surt, men verkligen något att överväga: Hur lång tid tar det innan det eventuellt dyker upp drivisar för flera kort? Hur länge till kommer M-Audio att fortsätta utveckla drivisar till så pass gamla kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Surt, men verkligen något att överväga: Hur lång tid tar det innan det eventuellt dyker upp drivisar för flera kort? Hur länge till kommer M-Audio att fortsätta utveckla drivisar till så pass gamla kort?

Har för mig att det stod högt på deras to do lista, men sen hur lång tid det tar vet man ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag bara drivare som funkar till det jag behöver så skiter jag i om det kommer några nya framöver. Inget som får mig att vilja slänga ut tiotusentals kronor på något annat kort iaf. Om de däremot inte skulle lyckas fixa multicard-stöd för windows 7 så är det ju en annan femma. Jag lyckas inte hitta någon info om det alls! Är det mina google-skills som försvunnit? Hittar inget om det alls på M-audios sida. Om man t ex tänker ladda ned windows 7-drivarna står det inget om det. Känns som en grej de borde upplysa om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag bara drivare som funkar till det jag behöver så skiter jag i om det kommer några nya framöver. Inget som får mig att vilja slänga ut tiotusentals kronor på något annat kort iaf. Om de däremot inte skulle lyckas fixa multicard-stöd för windows 7 så är det ju en annan femma. Jag lyckas inte hitta någon info om det alls! Är det mina google-skills som försvunnit? Hittar inget om det alls på M-audios sida. Om man t ex tänker ladda ned windows 7-drivarna står det inget om det. Känns som en grej de borde upplysa om?

Nä dom har gömt det bra, lite dåligt. Known issues and workarounds:

http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=22fae244be874f04a2afa62246ef1739

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä dom har gömt det bra, lite dåligt. Known issues and workarounds:

http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=22fae244be874f04a2afa62246ef1739

hmm.. Men de verkar ju även tycka att man bara kan synca korten med s/pdif.. Jag fattar inte grejen. Det funkar utmärkt att bara plugga i dem och köra wordclock. Det står även på sidan att Delta44 inte kan användas ihop med andra kort, då den inte har s/pdif. Läste precis någonstans om någon som körde det ihop med andra med wordclock-synkning och att det funkade felfritt. De verkar lite underliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. Men de verkar ju även tycka att man bara kan synca korten med s/pdif.. Jag fattar inte grejen. Det funkar utmärkt att bara plugga i dem och köra wordclock. Det står även på sidan att Delta44 inte kan användas ihop med andra kort, då den inte har s/pdif. Läste precis någonstans om någon som körde det ihop med andra med wordclock-synkning och att det funkade felfritt. De verkar lite underliga.

Det är möjligt att det funkar med wordclock har ej provat, jag körde in xp och använder sp/dif.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...