Jump to content
Annons

Ska köpa en elgitarr! (OBS:NYBÖRJARE)


GuitarBeginner

Recommended Posts

Hej! Efter en hel dag av strul med att bli medlem är jag äntligen här. Det är nu så att jag har fyllt 16 precis och jag har nu fått en ide! Jag vill lära mig att spela elgitarr!

Om jag ska vara ärlig så har jag i stort sätt ingen erfarenhet inom något musik instrument. Det är just därför jag vänder mig till er veteraner här, som vet hyfsat mycket om inom gitarr. Jag vet inget om gitarr märken, inget om vilken sorts elgitarr som passar just mig heller. Jag har en budget på ca 2000 - 4000 kr. Så om någon kan ge mig ett tips på vilken gitarr som jag ska köpa skulle jag vara tacksam. Jag har även hört att man ska köpa en förstärkare. Så jag undrade om det ingår eller om jag kommer bli tvungen att köpa separat.

Det viktigaste frågan är förstos, hur man lär sig? Finns det något på Internet som kan hjälpa? Hur lång tid tar det att lära sig? tAck!

Redigerat av GuitarBeginner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns två "huvudspår", det är om man vill ha mickar som är singelcoil eller humbucker. Gillar man band som kör den ena varianten kanske man ska skaffa en lika gitarr, bägge är lika rätt. Det finns dessutom gitarrer som har bägge sorterna, de smalare är singelcoil och den den "dubbla" vid stallet är humbucker. Här får du allt du behöver för att komma igång:

http://www.thomann.de/se/fender_squier_bullet_strat_hss_bundle.htm

Det finns förstås tusentals varianter av gitarrer, Kul som fan är det...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev av med min finaste Fender Stratocaster -82 och ville inte vara utan gitarr så jag köpte den billigaste Epiphonen jag kunde hitta på musikbörsen. En Epiphone Special II. 1350 kr. Tänkte att för det priset får man väl träflisor i fingrarna och mickarna missar väl en del...Jag blev så överraskad-det är en rikitigt trevlig gitarr även om jag nu håller på att spara till en ny ´riktig´gura..Vågar ta att rekomendera den som första gitarr - då jag vet att den där första gitarren är ganska viktig och man liksom tycker att den är skön att spela på och hur mickarna tar upp ljudet osv.Man ska tycka om att spela liksom-det är ju det som är grejjen!!! En gitarr man tänker på ibland... Så var det med min första i a f och jag tror att Epiphone Special 2 nog kan vara en helt okey första gitarr....Jag skall köpa en gitarr nästa månad (är litet gammaldags och vill nog ha en stratamodell med svajj själv) så jag säljer gärna den här 3 månader gamla gitarren för typ 800 kr till dig om du är intresserad. Intonerad och klar...Alla de låtar som ligger under fliken mina file´s just nu på min profil spelar jag med den om du vill höra hur den låter.Annars kan du ju köpa en ny -priset är ju i v f överkomligt och gitarren är som sagt helt okey..

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nybörjarpaket i princip vilket som helst som du köper hos någon musikaffär (hit räknas t ex _inte_ Hobbex och Teknikmagasinet) funkar nog. Då får du det mesta du behöver, gitarr, sladd, förstärkare, stämapparat, axelband, plektrum och extra strängar (det är vad som brukar ingå). Förmodligen inga prylar du kommer att ha resten av livet om du fortsätter spela gitarr, men duger fint att börja på. När du sen blir duktigare så märker du vad det är för prylar du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nybörjarpaket i princip vilket som helst som du köper hos någon musikaffär (hit räknas t ex _inte_ Hobbex och Teknikmagasinet) funkar nog. Då får du det mesta du behöver, gitarr, sladd, förstärkare, stämapparat, axelband, plektrum och extra strängar (det är vad som brukar ingå). Förmodligen inga prylar du kommer att ha resten av livet om du fortsätter spela gitarr, men duger fint att börja på. När du sen blir duktigare så märker du vad det är för prylar du vill ha.

+1

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

håller med föregående talare om att skaffa något startpaket.

finns rätt kompetenta sådana i dagsläget och eftersom ditt utgångsläge är "total nybörjare" så kommer du knappast prioritera ljud eller byggkvalité, därmed inte sagt att du ska köpa en skitgitarr men jag tror att det viktigaste är att det är en lättspelad gitarr.

sen hänger själva inlärningen på vilja.

egentligen.

med rätt mått vilja kommer du aldrig ge upp och därmed kan du komma precis så långt du själv orkar och vill.

börja med små lätta saker. som "riffet i den där låten", detta kan du hitta massor av på youtube ex. (sökex: "smoke on the water guitar riff". det kommer ta sin tid i början och du kommer ha jävligt ömma fingertoppar, men de e de värt i längden 😄

men som sagt, försök lära dig sådant som du verkligen vill lära dig för när det börjar släppa lite, lite så får du mer hunger och vilja för det är viktigt att du har kul. viktigare än något annat.

kör hårt och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thomanns sajt finns det ofta ljudprov som tex till denna märkligt billiga gitarr. Den låter ju hur bra och mångsidigt som helst. Otrolig kvalitet för pengarna.

http://www.thomann.d..._hss_rw_bsb.htm

Här är en annan som de spelar både metal och ac/dc på

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbr10bk_egitarre.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

GuitarBeginner. Hej!

För det första så lär man sig spela ett instrument genom att öva hyfsat regelbundet. Du kommer att märka efter ett halvår att du lärt dig en hel del på den relativt korta tiden när det gäller att ta olika ackord, skifta mellan dem och veta vad de vanligaste heter. Du bör dock inte räkna med att kunna skifta mellan olika barréackord på så kort tid, eller kanske inte ens ta ett enda av dem på ett snyggt sätt. Fingerspel kan du klara av till en viss nivå, men solon ligger en bit fram. Du bör också inom ett halvår ha börjat med att läsa på och förstå om skalor, harmonier etc. Därmed kan du spela de enklare visorna/låtarna ur en absolut grundbok efter ett halvår. Har inget konkret tips på en sådan absolut grundbok mer än att du letar upp någon på bibliotek eller i affär som heter "Elgitarr Grundkurs". Gärna med medföljande cd eller dvd.

Det finns även ett ganska stort utbud av grundkurser i elgitarr genom abf, tbv, medborgarskolan etc. Då får man lägga ett par tusen...

Beträffande elgitarrmodell med förstärkare så tycker jag som nyckelharpisten UmeMagnus brukar säga i trådar om valet av stråkinstrument för en nybörjare, att det är bättre att direkt satsa på hyfsad kvalitet och gå förbi studentmodellerna om man kan så att man inte tröttnar pga ljudet instrumentet frambringar. Det är ingen skillnad när det gäller att lära sig elgitarr, jämfört om det var en fiol du var ute efter. Det måste låta ok. Därför tycker jag förstärkaren få stå tillbaka i detta läge avseende watt. En Vox Am-plug CLROCK för 399 SEK kan vara en lösning - men akta öronen! Portabel med utgång för lurar/receiver. Annars finns små förstärkare för runt 1000-lappen.

Elgitarrmodell kan vara en Fender Standard Stratocaster t.ex. De är gjorda i Mexico. Kostar dock 5100 SEK.

Ett alternativ kan då vara Fender Squire Stratocaster, vilka är strator tillverkade i Asien. Runt 2200 SEK.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag rätt kass på gitarr men jag upplevde att det var ganska dåligt att börja med nybörjarpacket. Det är ju bara svårare att spela på någon fladdrig skit som är sne i halsen och inte går att intonera. Det finns säkert bra startpaket men köp inte den billigaste skiten du kan komma över bara för att det är billigt. Det är inte värt det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

om du vet någon närliggande musikaffär, åk dit och pröva en, låt personalen plocka ut någon/några gitarrer runt prisklassen, sen det där med förstärkare behöver du kanske inte nu i början, köp ett ljudinterface från Line6 och plugga i gitarren så har du massa förstärkare i datorn!

sen finns det en bra hemsida på internet som heter www.guitarmasterclass.com det är en svensk som har byggt upp den fast allt är på engelska, där kan man välja om man är nybörjare eller riktig shredder.

jag började spela gitarr när jag var hyffsat liten men eftersom jag inte var så duktig på att lära mig själv just då så utvecklades jag inte så mycket men du är 16 som jag och det är lättare att lära sig nu både snabbhet och teori och allt det där!

men annars köper du en bok där en CDskiva finns med, och spela med lixom, man bygger lätt upp gehör på så sätt och du kommer märka att du utvecklar ditt gitarrspelande på andra sätt.

sen är min favorit YOUTUBE!!! där finns det massa gitarrister som är råduktiga som man kan kolla på.

'

Link to comment
Dela på andra sajter

Elgitarrmodell kan vara en Fender Standard Stratocaster t.ex. De är gjorda i Mexico. Kostar dock 5100 SEK.

Tycker du att det är ett bra alternativ (plus sladd, förstärkare o s v) om budgeten ligger på 2-4000 kr? 🙂

köp ett ljudinterface från Line6 och plugga i gitarren så har du massa förstärkare i datorn!

Du tror inte att det kan vara att skaffa sig onödigt många hinder att ta sig innan man överhuvudtaget kan börja spela? Det är klart, ibland har man tur med ljudkort och mjukvara, man installerar bara och allt funkar, men det är ju oftare som det inte går lika enkelt 🙂

Till trådstartaren: Ta inte för allvarligt på vad man ska och inte ska kunna efter en viss tid. Folk lär sig olika fort. Det viktiga är att hitta saker att spela som man tycker är roliga. Att sitta och traggla skalor bara för att man "måste" leder sällan till något bra. Vill man traggla skalor och tycker det är kul är det inget fel med det, men det viktigaste är att du tycker att det är roligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg runt 3000:- på en begagnad gitarr från typ blocket. Då har du en gitarr som räcker länge.

Resten använder du till plektrum, axelband, kablar och en begagnad stärkare. Visst, låter inte lika kul med 2hand-saker som med en ny, blank gitarr att packa upp ur en kartong, men som jag skrev, du får mycket mer för pengarna. Startpaket är generellt värdelösa.

Akta dig för V-formade gitarrer. inte för att de är dåliga, många av dem är helt awesome, men de är jobbiga för att sitta med om man inte är van vid det.

Sen rekommenderar jag att lyssna på mycket musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är ett bra alternativ (plus sladd, förstärkare o s v) om budgeten ligger på 2-4000 kr? 🙂

Ja alltså, det var ju därför jag skrev att den dock kostar 5100 SEK. Jag önskar att TS kunde vänta några

månader och köpa en sådan istället, även om budgeten inte just nu medger det. Är det inte önskvärt att vänta så

angav jag även alternativet Fender Squire Stratocaster. De är också tämligen prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett billigt alternativ med humbuckerpickuper om du hellre vill ha det. 2500 SEK plus frakt.

Jag förutsätter att du själv uppsöker en affär och testar eller låter dem demonstrerar olika

modeller för dig innan köp. Även om du inte kan/vill testspela något i butiken, så känn på

gitarrens vikt, hur du når runt halsen och vad personalen där tror om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, det var ju därför jag skrev att den dock kostar 5100 SEK. Jag önskar att TS kunde vänta några

månader och köpa en sådan istället, även om budgeten inte just nu medger det. Är det inte önskvärt att vänta så

angav jag även alternativet Fender Squire Stratocaster. De är också tämligen prisvärda.

Missade visserligen det ordet, men jag tycker ändå att det är ganska mycket overkill. Min första gitarr var en svart Neville-stratkopia för 1600 kr (detta var 1993, då var budgetgitarrerna generellt sett sämre) och pluggade in i stereon hemma (inga pedaler eller något emellan) och har nog aldrig varit så lycklig för en ny gitarr som då. Den hängde med i 1 eller 2 år i a f, trots att det nog egentligen var en rätt usel gitarr.

Har man orken som nybörjare så kan man säkert göra "klipp" som gör att man inte behöver köpa en ny gitarr efter en tid (oftast mer än 1 år), leta på begagnat-marknaden o s v. Vill man bara börja spela gitarr köper man ett paket som detta http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=14994&artno=236855 och börjar spela. Det behöver inte vara krångligare än så. Gitarrstartpaketet nuförtiden är ju ändå helt ok och duger ett bra tag framåt, det är ju inte direkt några Kingston-gitarrer från Hobbex vi pratar om 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En Squier med en humbucker och två single coil tycker jag är en utmärkt början. Så får man klämma lite på olika pickup:er också. Runt 2500 i svenska butiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror den kan passa dina syften.

Och vilka skulle det vara?

Trådskaparen är ju, verkar det som i alla fall, "upptagen med annat" än att följa upp sin tråd — i vilken den viktigaste frågan ställdes redan i andra inlägget.

Men du tycks ju på något sätt ha någon aning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två "huvudspår", det är om man vill ha mickar som är singelcoil eller humbucker. Gillar man band som kör den ena varianten kanske man ska skaffa en lika gitarr, bägge är lika rätt. Det finns dessutom gitarrer som har bägge sorterna, de smalare är singelcoil och den den "dubbla" vid stallet är humbucker. Här får du allt du behöver för att komma igång:

http://www.thomann.de/se/fender_squier_bullet_strat_hss_bundle.htm

Det finns förstås tusentals varianter av gitarrer, Kul som fan är det...

Asså jag lyssnar på punk/rock (Sum 41 och Greenday) så jag vill ha en i den stilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vilka skulle det vara?

Trådskaparen är ju, verkar det som i alla fall, "upptagen med annat" än att följa upp sin tråd — i vilken den viktigaste frågan ställdes redan i andra inlägget.

Men du tycks ju på något sätt ha någon aning...

Förlåt för att jag inte har varit aktiv, som ni kan se så var jag uppe rätt så länge igår så jag har fått sova mycket idag. Efter att jag hade vaknat hade jag bokat tid hos frisören.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thomanns sajt finns det ofta ljudprov som tex till denna märkligt billiga gitarr. Den låter ju hur bra och mångsidigt som helst. Otrolig kvalitet för pengarna.

http://www.thomann.d..._hss_rw_bsb.htm

Här är en annan som de spelar både metal och ac/dc på

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbr10bk_egitarre.htm

Asså jag är nu inget proffs när det gäller gitarrer men om du först lyssnar på funk låter det bättre, man hör vad som spelas. Däremot om du lyssnar på rock (vilket jag kommer att spela) låter det mycket grovt och man hör inte vad som spelas om ni förstår vad jag menar. Ska det låta så eller låter det så bara för att gitarren är "billig"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt för att jag inte har varit aktiv, som ni kan se så var jag uppe rätt så länge igår så jag har fått sova mycket idag. Efter att jag hade vaknat hade jag bokat tid hos frisören.

Jo, jag vet. Frissan kan ta en helvetes tid i anspråk.

Anyway... Så till ursprungsfrågan: Du har nu fått en idé och vill lära dig spela elgitarr. Med vilka mål?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet. Frissan kan ta en helvetes tid i anspråk.

Anyway... Så till ursprungsfrågan: Du har nu fått en idé och vill lära dig spela elgitarr. Med vilka mål?

Målet är väl att kunna spela på min egen han. Lära mig låtar själv, kanske spela i ett band? Jag har inte en direkt hobby så jag trodde det skulle vara roligt att lära sig något vettigt (istället för att sitta bakom en dator eller spela Playstation hela dagen)Jag vet att jag måste träna mycket och att jag inte häller kommer få några resultat inom ett år kanske? På vilket sätt ska jag kunna lära att spela gitarr. Många säger att de lärde sig att spela gitarr av sig själva. Men de måste ju ha någon sorts hjälp? Böcker, Internet mm. Om någon här skulle kunna förklara lite för mig hur jag ska kunna lära mig spela skulle jag vara tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vilka skulle det vara?

Trådskaparen är ju, verkar det som i alla fall, "upptagen med annat" än att följa upp sin tråd — i vilken den viktigaste frågan ställdes redan i andra inlägget.

Men du tycks ju på något sätt ha någon aning...

Fick för mig att han behövde en lättspelad nybörjargitarr. Hur orkar du med dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Raoul Collet (oregistrerad)

Målet är väl att kunna spela på min egen han. Lära mig låtar själv, kanske spela i ett band? Jag har inte en direkt hobby så jag trodde det skulle vara roligt att lära sig något vettigt (istället för att sitta bakom en dator eller spela Playstation hela dagen)Jag vet att jag måste träna mycket och att jag inte häller kommer få några resultat inom ett år kanske? På vilket sätt ska jag kunna lära att spela gitarr. Många säger att de lärde sig att spela gitarr av sig själva. Men de måste ju ha någon sorts hjälp? Böcker, Internet mm. Om någon här skulle kunna förklara lite för mig hur jag ska kunna lära mig spela skulle jag vara tacksam.

Tabs är det enklaste sättet att lära sig spela gitarr tycker jag. http://www.ultimate-guitar.com/ är en bra sida med mycket tabs, bara att söka på den låten du vill lära dig och sedan står det vilka strängar och band du ska spela på, ganska logiskt.

Här är en bra förklaring av tabs,

Gällande gitarr och förstärkare så är det bara att åka till närmsta musikbörsen och säga att du vill ha ett nybörjarpaket (förslagsvis av märket squire eller epiphone). Se också till att köpa en stämapparat om det inte medföljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

allguitarchords.com har alla ackord och skalor, en funktion för analys för tonartsbestämning så du vet skalan/skalorna till akordsföljd osv...allt enkelt i diagram, boxar....

man lär väl sig inte spEla gitarr där men sidan är en ett bra hjälpmedel när du ska spela sedan. men först ska du leka litet med gitarr och stärkare och prova mickarna och stärkaren och alla tonerna och leka dig fram till något -. x-primentera litet så att du blir vän med prylarna.....

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...