Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Som titeln sÀger, hur gör ni för att fÄ upp volymen ordentligt nÀr ni mastrar? Jag tycker att jag fÄr hyfsat bra volym pÄ mina mixar men har svÄrt att fÄ upp volymen vid mastringen. Jag har provat att komprimera lite i flera steg men de hjÀlper inte och med cubase egna limiter tycker jag inte att man kan dra pÄ nÄgot alls utan att det klipper eller lÄter skit.

Hur gör ni? Det mÄste vÀl gÄ att fÄ upp volymen till dagens "radiostandard" utan massa dyra pluggar bara man vet vad man gör?

EDIT: Min mastringskedja ser oftast ut sÄhÀr:

0. EQ

1. Vintage Warmer

2. Kompressor

(3. Multibandskompressor)

4. Stereobreddare

5. Limiter

Redigerat av ramoand
Annons
Postat

Ja alltsÄ limitern kan ju vara dÄlig, pÄ sÄ sÀtt att den limiterar osnyggt

Men volymen kan inte bli högre Àn 0dbfs (om du inte vill ha digital dist dvs)

En limiter Àr ju inte mer eller mindre bra pÄ hur högt den fÄr upp volymen. DÀremot Àr det ju en himla skillnad pÄ hur de hanterar peakarna.

Jag mÄste dock sÀga att jag tycker Cubase limiter gör jobbet bra. SÀtt taket ut pÄ typ -0,2 db. Releasen i autolÀge brukar funka rÀtt bra.

Gasa sedan pÄ med thresholden - jag tycker nog inte du ska ha mer Àn max 3-4 db Gain reduction pÄ topparna, men det Àr bara jag som inte Àr med i the level wars kanske?

• Gilla 1
Postat

Skall dock tillÀgga att nÀr jag jobbar i vÄr studio (JFK) sÄ jobbar jag med en TC Electronics Brickwall limiter som finns i system 6000. Ruskigt bra.

Det gÀller att man inte tittar pÄ GR-mÀtarna för den lÄter fanimej fortfarande vÀldigt bra Àven med hög GR.

Postat

Jag kör inte just Cubase (mastrar i Reaper), men principen borde vara densamma i alla DAW. Som Neosus sÀger hÀnger en stor del pÄ hur man har mixat. Se till att skÀra bort sÄ mycket bas som möjligt pÄ allting som inte behöver nÄgon botten (om det finns för mycket bas kvar i materialet Àr det i stort sett omöjligt att fÄ upp RMS). Ett vÀlanvÀnt delay kan göra att ett instrument hörs bra utan att man behöver höja det för mycket i mixen (= enklare att mastra). AnvÀnd kompressor redan i mixen, inte mycket men sÄ pass att dynamiken minskas nÄgot. Var dessutom försiktig med reverben, de har en förmÄga att Àta upp mycket frekvensutrymme. SkÀr gÀrna bort en del bas och diskant pÄ dem.

NÀ, nu ska jag dricka lite julmust istÀllet. God jul pÄ dig!

Postat (redigerat)

Jag anvÀnder Ozone 3 och lÀgger pÄ steriospÄret, sen kör jag pÄ en fÀrdig presert som ofta funkar bra. Kan hÀnda att jag fÄr pilla lite smÄtt i det. Det Àr ju enkelt om man inte orkar pilla för mycket.

Redigerat av Ian
Postat

MisstÀnker ocksÄ att problemet kan vara frÄnvaro av HP-filter pÄ alla mixspÄr som inte behöver botten.

Det Àter i sÄ fall headroom utav bövelen. Har du high-passat tillrÀckligt tro?

Postat

Ozone 4. Gör nÀstan aldrig nÄt mer Àn multibandskompressor (för basen mest) och limiter. Det sitter ju helt i mixen hur stark volym du kan fÄ ut ur lÄten!

Postat

Ozone 4. Gör nÀstan aldrig nÄt mer Àn multibandskompressor (för basen mest) och limiter. Det sitter ju helt i mixen hur stark volym du kan fÄ ut ur lÄten!

Mm har den ocksĂ„ (demo-version) men det lĂ„ter nĂ€stan alltid för komprimerat nĂ€r jag drar pĂ„ den tycker jag. Men fĂ„r vĂ€l testa o skruva lite till 🙂

MisstÀnker ocksÄ att problemet kan vara frÄnvaro av HP-filter pÄ alla mixspÄr som inte behöver botten.

Det Àter i sÄ fall headroom utav bövelen. Har du high-passat tillrÀckligt tro?

Har HP-filtrerat nÀstan varje spÄr utom basen o kicken faktiskt... skulle gÀrna lÀgga en lÀnk till lÄten jag hÄller pÄ med men eftersom det Àr en bootleg-remix sÄ kan jag inte göra det enl. forumets regler.

Postat

Har HP-filtrerat nÀstan varje spÄr utom basen o kicken faktiskt... skulle gÀrna lÀgga en lÀnk till lÄten jag hÄller pÄ med men eftersom det Àr en bootleg-remix sÄ kan jag inte göra det enl. forumets regler.

Det Ă€r nog bra att köra lite HP pĂ„ basen och kaggen ocksĂ„ 🙂

Det finns en hel del dÀr nere som ÀndÄ inte gör nÄgon nytta. Men man ska ju givetvis inte ta bort för mycket.

Postat

Det Ă€r nog bra att köra lite HP pĂ„ basen och kaggen ocksĂ„ 🙂

Det finns en hel del dÀr nere som ÀndÄ inte gör nÄgon nytta. Men man ska ju givetvis inte ta bort för mycket.

Ja 🙂 Har skurit i basen vid 30 Hz ungefĂ€r. Dock inte nĂ„t i kaggen.

Postat

Det Àr ruggigt enkelt att fÄ upp sin RMS bara man ser till att inget instrument har en massa skrÀp under 20-30 samt har en vÀl balanserad ljudbild. Om du inte kan fÄ Ätminstone ~-9RMS med en clipper och en enkel limiter sÄ Àr det förmodligen nÄgot i mixen som inte stÀmmer. Ibland kan det vara bra med ett highpass vid 30-35hz pÄ mastern ocksÄ.

Postat (redigerat)

Jag kör hipass vid 45 men fĂ„r Ă€ndĂ„ bas sĂ„ det rĂ€cker och blir över.. 😕

Edit: Fast jag kör iofs Cakewalk och Sonitus Eq dÀr..

Redigerat av Neosus
Postat

Som titeln sÀger, hur gör ni för att fÄ upp volymen ordentligt nÀr ni mastrar? Jag tycker att jag fÄr hyfsat bra volym pÄ mina mixar men har svÄrt att fÄ upp volymen vid mastringen. Jag har provat att komprimera lite i flera steg men de hjÀlper inte och med cubase egna limiter tycker jag inte att man kan dra pÄ nÄgot alls utan att det klipper eller lÄter skit.

Hur gör ni? Det mÄste vÀl gÄ att fÄ upp volymen till dagens "radiostandard" utan massa dyra pluggar bara man vet vad man gör?

EDIT: Min mastringskedja ser oftast ut sÄhÀr:

0. EQ

1. Vintage Warmer

2. Kompressor

4. Stereobreddare

5. Limiter

Prova att strunta i Limitern o lÀgg vintge warmer sist. Snuskigt bra plugg!

Postat

Min mastringskedja ser oftast ut sÄhÀr:

0. EQ

1. Vintage Warmer

2. Kompressor

4. Stereobreddare

5. Limiter

Jag brukar lÀgga till Cubase Maximizer i pÄ insert nr 7 i stereobussen och jobba med den för att fÄ upp volymen och sedan UV22HR pÄ 8:an. Allt bygger dock pÄ hur vÀl du har jobbat med frekvenserna i mixen.

Postat

Jag brukar lÀgga till Cubase Maximizer i pÄ insert nr 7 i stereobussen och jobba med den för att fÄ upp volymen och sedan UV22HR pÄ 8:an. Allt bygger dock pÄ hur vÀl du har jobbat med frekvenserna i mixen.

Okej, men limiter dÄ? Den ska vÀl vara sist i kedjan..?

Postat (redigerat)

Maximizer fungerar Àven som limiter samtidigt som den höjer ljudet pÄ de lÀgre signalerna. Du kan tex stÀlla in maximizern sÄ att mÀtaren aldrig gÄr över 0:an

LÀs om Cubase limiter och maximizern skillnad i denna trÄd pÄ Cubase.net

Edit: LÀste igenom trÄden ovan stÄr vÀl inte sÄ mkt om skillnaden men jag tyckte inlÀgg nr 2 var lite intressant.

Redigerat av eagleman
Postat

Man mÄste alltid ha en limiter sist i kedjan, för att försÀkra sig om att man inte fÄr signaler som överstiger nollan. Jag brukar köra pÄ -0,3 dB. De pÄ Cutting Room har jag för mig sa att de körde pÄ -0,1 dB. Man ska tÀnka pÄ den som en slags "sÀkring" och inte i första hand som nÄgot som ska pÄverka ljudbilden.

Postat

Eagleman: Intressant, sÄ Maximizern i Cubase fungerar lite som en expander och limiter samtidigt dÄ? LÀste andra inlÀgget i trÄden du lÀnkade.

Postat

Har jobbat lite mer nu mer fÄr inte riktigt klÀm pÄ det. NÀr jag drar pÄ limitern (input gain) sÄ ökar inte volymen alls nÀstan. Om jag sedan testar att lÀgga pÄ en maximizer före sÄ distar mixen. Vad Àr det som kan vara fel dÄ?

Postat

Okej, men limiter dÄ? Den ska vÀl vara sist i kedjan..?

Vintage Warmer har en limiter 😉

Postat

Om du lÀgger till maximizern före en limiter sÄ kör du lite kaka pÄ kaka. Om du stÀllt in maximizern sÄ att den drar upp signalen till att toppa strax under 0db sÄ behövs inte en limiter efter det rÀcker med en helst i slutet av kedjan. Jag lÀgger den alltid pÄ insert 7 före UV22HR som Àr bra att ha nÀr du nÀr du exporterar bussen. Jag har bifogat en enkel mastringskedja som bild pÄ stereo out bussen som brukar rÀcka gott om du mixat materialet efter konstens alla regler och lÀmnat lite headroom.

post-20423-0-77056700-1293478894_thumb.jpg

Postat

Aah okej men hur jag Àn gör sÄ lÄter det antingen överkomprimerat eller sÄ distar det. Har försökt mixa noga och jag tycker sjÀlva mycket lÄter bra men sÄ fort jag lÀgger nÄt mer Àn t ex en Vintage Warmer lÄter det inte bra lÀngre. Om jag komprimerar försiktigt sÄ blir inte volymen tillrÀckligt hög och om jag drar pÄ sÄ distar det eller lÄter överkomprimerat som sagt...

Om man kollar pÄ t ex denna videon med Ian Carey nÀr han mastrar sÄ lÀgger han flera kompressorer pÄ varandra dÀr varje komprimerar minst ett par dB. Gör jag det sÄ blir det som jag sagt innan.

Postat

Ok ska testa den 🙂 Men egentligen, ska de vĂ€l gĂ„ att fĂ„ proffsresultat (iaf nĂ€r det gĂ€ller volym) med cubase egna grejer?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.