Jump to content
Annons

Ni som mastrar i Cubase


ramoand

Recommended Posts

Som titeln säger, hur gör ni för att få upp volymen ordentligt när ni mastrar? Jag tycker att jag får hyfsat bra volym på mina mixar men har svårt att få upp volymen vid mastringen. Jag har provat att komprimera lite i flera steg men de hjälper inte och med cubase egna limiter tycker jag inte att man kan dra på något alls utan att det klipper eller låter skit.

Hur gör ni? Det måste väl gå att få upp volymen till dagens "radiostandard" utan massa dyra pluggar bara man vet vad man gör?

EDIT: Min mastringskedja ser oftast ut såhär:

0. EQ

1. Vintage Warmer

2. Kompressor

(3. Multibandskompressor)

4. Stereobreddare

5. Limiter

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja alltså limitern kan ju vara dålig, på så sätt att den limiterar osnyggt

Men volymen kan inte bli högre än 0dbfs (om du inte vill ha digital dist dvs)

En limiter är ju inte mer eller mindre bra på hur högt den får upp volymen. Däremot är det ju en himla skillnad på hur de hanterar peakarna.

Jag måste dock säga att jag tycker Cubase limiter gör jobbet bra. Sätt taket ut på typ -0,2 db. Releasen i autoläge brukar funka rätt bra.

Gasa sedan på med thresholden - jag tycker nog inte du ska ha mer än max 3-4 db Gain reduction på topparna, men det är bara jag som inte är med i the level wars kanske?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skall dock tillägga att när jag jobbar i vår studio (JFK) så jobbar jag med en TC Electronics Brickwall limiter som finns i system 6000. Ruskigt bra.

Det gäller att man inte tittar på GR-mätarna för den låter fanimej fortfarande väldigt bra även med hög GR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inte just Cubase (mastrar i Reaper), men principen borde vara densamma i alla DAW. Som Neosus säger hänger en stor del på hur man har mixat. Se till att skära bort så mycket bas som möjligt på allting som inte behöver någon botten (om det finns för mycket bas kvar i materialet är det i stort sett omöjligt att få upp RMS). Ett välanvänt delay kan göra att ett instrument hörs bra utan att man behöver höja det för mycket i mixen (= enklare att mastra). Använd kompressor redan i mixen, inte mycket men så pass att dynamiken minskas något. Var dessutom försiktig med reverben, de har en förmåga att äta upp mycket frekvensutrymme. Skär gärna bort en del bas och diskant på dem.

Nä, nu ska jag dricka lite julmust istället. God jul på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Ozone 3 och lägger på steriospåret, sen kör jag på en färdig presert som ofta funkar bra. Kan hända att jag får pilla lite smått i det. Det är ju enkelt om man inte orkar pilla för mycket.

Redigerat av Ian
Link to comment
Dela på andra sajter

Ozone 4. Gör nästan aldrig nåt mer än multibandskompressor (för basen mest) och limiter. Det sitter ju helt i mixen hur stark volym du kan få ut ur låten!

Mm har den också (demo-version) men det låter nästan alltid för komprimerat när jag drar på den tycker jag. Men får väl testa o skruva lite till 🙂

Misstänker också att problemet kan vara frånvaro av HP-filter på alla mixspår som inte behöver botten.

Det äter i så fall headroom utav bövelen. Har du high-passat tillräckligt tro?

Har HP-filtrerat nästan varje spår utom basen o kicken faktiskt... skulle gärna lägga en länk till låten jag håller på med men eftersom det är en bootleg-remix så kan jag inte göra det enl. forumets regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har HP-filtrerat nästan varje spår utom basen o kicken faktiskt... skulle gärna lägga en länk till låten jag håller på med men eftersom det är en bootleg-remix så kan jag inte göra det enl. forumets regler.

Det är nog bra att köra lite HP på basen och kaggen också 🙂

Det finns en hel del där nere som ändå inte gör någon nytta. Men man ska ju givetvis inte ta bort för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bra att köra lite HP på basen och kaggen också 🙂

Det finns en hel del där nere som ändå inte gör någon nytta. Men man ska ju givetvis inte ta bort för mycket.

Ja 🙂 Har skurit i basen vid 30 Hz ungefär. Dock inte nåt i kaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ruggigt enkelt att få upp sin RMS bara man ser till att inget instrument har en massa skräp under 20-30 samt har en väl balanserad ljudbild. Om du inte kan få åtminstone ~-9RMS med en clipper och en enkel limiter så är det förmodligen något i mixen som inte stämmer. Ibland kan det vara bra med ett highpass vid 30-35hz på mastern också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som titeln säger, hur gör ni för att få upp volymen ordentligt när ni mastrar? Jag tycker att jag får hyfsat bra volym på mina mixar men har svårt att få upp volymen vid mastringen. Jag har provat att komprimera lite i flera steg men de hjälper inte och med cubase egna limiter tycker jag inte att man kan dra på något alls utan att det klipper eller låter skit.

Hur gör ni? Det måste väl gå att få upp volymen till dagens "radiostandard" utan massa dyra pluggar bara man vet vad man gör?

EDIT: Min mastringskedja ser oftast ut såhär:

0. EQ

1. Vintage Warmer

2. Kompressor

(3. Multibandskompressor)

4. Stereobreddare

5. Limiter

Prova att strunta i Limitern o lägg vintge warmer sist. Snuskigt bra plugg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mastringskedja ser oftast ut såhär:

0. EQ

1. Vintage Warmer

2. Kompressor

(3. Multibandskompressor)

4. Stereobreddare

5. Limiter

Jag brukar lägga till Cubase Maximizer i på insert nr 7 i stereobussen och jobba med den för att få upp volymen och sedan UV22HR på 8:an. Allt bygger dock på hur väl du har jobbat med frekvenserna i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lägga till Cubase Maximizer i på insert nr 7 i stereobussen och jobba med den för att få upp volymen och sedan UV22HR på 8:an. Allt bygger dock på hur väl du har jobbat med frekvenserna i mixen.

Okej, men limiter då? Den ska väl vara sist i kedjan..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Maximizer fungerar även som limiter samtidigt som den höjer ljudet på de lägre signalerna. Du kan tex ställa in maximizern så att mätaren aldrig går över 0:an

Läs om Cubase limiter och maximizern skillnad i denna tråd på Cubase.net

Edit: Läste igenom tråden ovan står väl inte så mkt om skillnaden men jag tyckte inlägg nr 2 var lite intressant.

Redigerat av eagleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste alltid ha en limiter sist i kedjan, för att försäkra sig om att man inte får signaler som överstiger nollan. Jag brukar köra på -0,3 dB. De på Cutting Room har jag för mig sa att de körde på -0,1 dB. Man ska tänka på den som en slags "säkring" och inte i första hand som något som ska påverka ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger till maximizern före en limiter så kör du lite kaka på kaka. Om du ställt in maximizern så att den drar upp signalen till att toppa strax under 0db så behövs inte en limiter efter det räcker med en helst i slutet av kedjan. Jag lägger den alltid på insert 7 före UV22HR som är bra att ha när du när du exporterar bussen. Jag har bifogat en enkel mastringskedja som bild på stereo out bussen som brukar räcka gott om du mixat materialet efter konstens alla regler och lämnat lite headroom.

post-20423-0-77056700-1293478894_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah okej men hur jag än gör så låter det antingen överkomprimerat eller så distar det. Har försökt mixa noga och jag tycker själva mycket låter bra men så fort jag lägger nåt mer än t ex en Vintage Warmer låter det inte bra längre. Om jag komprimerar försiktigt så blir inte volymen tillräckligt hög och om jag drar på så distar det eller låter överkomprimerat som sagt...

Om man kollar på t ex denna videon med Ian Carey när han mastrar så lägger han flera kompressorer på varandra där varje komprimerar minst ett par dB. Gör jag det så blir det som jag sagt innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...