Jump to content
Annons

Dags att hotta upp sångutrustningen


aniah

Recommended Posts

Sitter med ljudkort Presonus Firebox samt mick AKG C2000B och det duger inte.

Vill nu skaffa nya mick och preamp och är bortkommen i djungeln.

Är ute efter ett varmt ljud till diskantig röst, eller ja, inte förstärka diskanten mer alltså.

Har tyvärr ett ganska sopigt rum, litet burkigt och nu heldämpat eftersom det annars kastar tillbaka burkljud.

Har provat SE3300 i kombination med Universal Audio LA 2-610 och det blev bättre och ok men inte bra nog.

Är ingen miljonär men beredd att satsa lite nu. Mycket tacksam för förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1073/1081 Neve preamp eller någon av kopiorna kombinera med en Neumann U87 skulle nog vara en vettig investering.

Kanske även uppgradera ljudkortet till en RME eller Apogee för bättra AD/DA omvandlare.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kör ovanstående fast i fulvariant.

har en GAP73 preamp (Neve 1073 kopia)

och en MJE-K47H "Solo" (Neumannkopia som låter GRYMT).

Denna combo går lös på ca 10.000:- och låter i mina öron gudomligt! Dock är ju micken bara halva grejen. Det gäller ju att du har rätt inspelningsmiljö också! Denna mic går INTE att spela in med i sovrumsstudion eller dyl för fiser katten i rummet bredvid så kommer det med på inspelningen! 😛

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste givetvis köpa en preamp för minst 30 lax samt en Neumann XXX för 50 papp annars kommer det att låta skit ... 😛

Nej, allvarligt; vänta med preamp och börja med att hitta en mic som passar din röst! Vilken mikrofon det blir är omöjligt att veta innan du provat men en sak är säker: den måste inte kosta en förmögenhet. När du hittat din mic så kan du, om behovet finns, börja utforska vilken preamp som passar in i kedjan.

Om du vill ha tips på vilka mikrofoner folk anser vara prisvärda, som kan vara värda att prova, så föreslår jag att du söker i forumet då det finns hundratals trådar där samma fråga ställts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår en NeumannTLM102. Den är inte vass, tycker den är bara bäst. Fråggan om det ens är nån vits att skaffa dyrare grejer än så om man inte har ett proffsrum att spela in i.

Med en micscreen till den micken borde du få ett kanonljud. Mycket prisvärd liten Neumann... Köp den plus en skärm och strunta i att byta ljudkort. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...