Jump to content
Annons

Hur gör ni live-spelningar med datorer?


Masselito

Recommended Posts

Har letat lite på forumet men hittade inget. Vet inte heller var jag ska lägga detta inlägg, så jag lägger det här i Allmänt.

Vi håller på att fundera ut hur vi bäst kan genomföra live-spelningar 🙂

Vi jobbar med både hård- och mjukvarusynthar i Logic Studio 8 och Cubase Studio 5 när vi skapar musik.

Nu funderar vi då på hur vi bäst sätter upp det hela för att spela live på spelningar. Bör man spela live direkt i Logic/Cubase/MainStage eller bör man sätta upp det på något annat sätt? Hur gör ni? Vi stötte på lite patrull när vi testade 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ryan (oregistrerad)

Mainstage är väl ett lämpligt alternativ? Jag har faktiskt ingen personlig erfarenhet, men skulle jag själv göra det, hade jag nog testat det till att börja med! Det är ju det det är framtaget för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker också att det borde vara det, men jag har inte förstått mig på det än 🙂 Verkar vara ganska mycket jobb med att sätta upp en spelning i Mainstage, hade varit trevligt om man bara hade kunnat dra dit eller importera de inställningar man har i Logic-projekten direkt, utan att behöva först köra ut channelstrip-inställningarna från Logic och sen importera dem i Mainstage. Eller tänker jag helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med nattvaktaren. När vi kör liveset har vi stommen på låten i Ableton. Beroende på vilka låtar vi har i settet kör vi antingen en eller två datorer. Är det mer raka trummor kör vi en dator med både ableton och reason igång där reason är kopplat till en trumpad som jag spelar på medan pazo här på forumet styr loopar och sånt i ableton. Senaste två gångerna vi körde har vi dock haft lite andra typer av låtar som är svåra att spela trummor till (mycket percussion och mycket olika rytmer) så då har vi kört två datorer där den ena kör ableton med loopar och liknande och den andra kör FX med vitt brus, samplingar och lite andra grejer vi använder.

För det första exemplet så finns det video på youtube från när vi körde tidigare i höstas. Ganska otajt på sina ställen och en del missar (nån loop hamnar i baktakt någonstans t.ex), men där har du i alla fall ett exempel på hur det kan bli och hur man kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en bra idé hörni. Exportera stammar, menar ni audiofiler för de spåren man vill ska köras och sen lägga upp de instrument, loopar etc som man vill köra för hand?

Räcker Ableton Live-versionen, eller behövs det att man kör den tunga versionen?

Jag funderar på att reda ut hur MainStage fungerar med, iom att jag redan har den. Men min kompis har ju inte MainStage iom att han kör Cubase, så då kanske man skulle satsa på Ableton istället.

Coolt att se er i videon grabbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst va folk ska krångla. Exportera ut de inspelade låtarna Minus de saker du ska spela. Importera allt i Logic och lägg upp ditt set i logic och sen kan du routa allting till de vst du använder i låtarna. Så slipper du krångla med loopar och ha dig och riskera att saker kommer i otakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jo jag har också tänkt på det 🙂 För då har jag ju enkelt alla inställningar som jag ändå har i projekten i Logic. Problemet är att min Logicinstallation ibland stoppar pga att all audiodata inte hann processas, och det vill jag ju inte råka ut för på scen. Men jag tänkte jag skulle kolla närmare på MainStage, efter en del funderande.

Redigerat av Masselito
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi/jag kör med ett stereospår där allt är fixat för live versionen och där i kör vi in gitarrer och synth och sedan ut i stereo till PA, har velat testa köra det ut det i en tredje output med gitarren till en låda men inte haft tillfälle att testa då vi är lite nya på att spela live och bara gjort det ett fåtal gånger. Vi har oroat oss för att logic ska stanna upp men det har inte hänt ännu *peppar peppar*.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...