Jump to content
Annons

Vilken färg på kompressor?


stratsvante

Recommended Posts

För er som brydde sig för ett tag sen kan jag berätta att den blev svart och nu är klar! om någon råkar ha en riktig 1176 skulle jag gärna vilja höra och jämföra mot min. Har inte ens en plugg att jämföra med här..

Blev du nöjd? Vad gött att ha byggt själv! Imponerar rejält på mig. Annars kan många inte ett skit, de bara köper färdiga grejer, en ny BMW tex. Man har ett hemskans bilintresse, men man kan inte byta glödlampor ens... Lika är det ju i detta gebit, det går mest ut på att köpa färdiga grejer, tom färdigspelade trumkomp. Så du är hedrevärd som bemästrat lödningens konster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Orange med svarta bokstäver hade varit fränt.. varför inte tillverka flera frontplåtar och känna dig fram?

kan inte vara den svåraste / dyraste delen i bygget,

Annars är Svart den enda färgen jag förknippar med 1176.. trodde inte att blå stripe var originalet?

Jag har UAD's 1176 och har ganska nyligen lyssnat på en riktig så har du en fil och talar om vilka inställningar du vill testa så, shoot.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte riktigt har en plåtverkstad i min studentetta så köpte jag faktiskt chassit färdiggjort;) Men ja de behövs lite mer färg i outboard regionen!

Jag blev grymt nöjd, fruktansvärt bra kött i burken och kul att ha riktiga rattar att leka med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir grymt sugen på att bygga när man vet vad man får i ljudväg även om det kanske inte blir 100%.. det är något speciellt att ratta ljud genom en analog burk, sen att det är en viss ballhetsfaktor att ha ett stort rack med coola hårdvarugrejer i gör inte saken sämre.. Det finns ju rätt mycket "färdigt" material att hitta som ex färdiga PCB o.s.v vilket gör saken lite enklare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns inte...

Men var det inte olika karaktär på den svarta och den blåa i orginalutförandet!?

Vill minnas att man valde en annan färg bara för att kunna hålla isär dom.

Stämmer detta? Någon som vet?

Piiiz!

/Cruncharn'

waves pluggarna har svarta & blå, och de har olika karaktär

så jag tror du har rätt där! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande! Har varit lockad av ett liknande bygge i ett antal år men aldrig kommit igång. Hur löste du biten med komponentlista samt beställning av PCB etc?

Jag stjäl tråden lite här och vill peka dig i rätt riktning.. sök på 1176 DIY så kommer det upp en hel drös med länkar.

en del där de säljer PCB m.m m.m

Det fiffigaste är att det egentligen är småpotatis i pengar att bygga också.

Pro rec audio

Gyraf

D.I.Y Recording equipment

Gruppbeställning? 😄

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då snarare rekomendera mnats i australien som gjorde min pcb, där kan man välja mellan den blå (Rev A) eller de svarta (Rev D eller F). Gyraf är en gammal design som har lite kinks i sig, bla en groundloop i själva pcb.

Apropå la-2or så har drip electronics pcb till det som ska funkar väldigt bra.

Mycket information ligger på www.prodigy-pro.com, gamla group-diy forumet. Fruktansvärt mycket bra tips och trix samt support trådar på samtliga burkar. Jag ska i sommar i alla fall lägga en ytterliggare beställning på allt för en till 1176a, kan göra en liten bygg guide tråd den gången utifall att någon annan är intresserad att bygga en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Och apropå blå/svart. Den blåa var den första, rev a (och 😎, som är lite mer aggresivare i ljudet och har lite högre noise i sig. Den svarta rev D (och c och e) är den vanligaste och kallades först 1176LN som stod för low noise, den är lite mjukare och lite lägre noise. Sen finns det rev j och g och lite fler bokstäver men de är lite samma sak som rev d fast ännu mindre noise och har lite andra kretsar i sig.

Redigerat av stratsvante
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag ska i sommar i alla fall lägga en ytterliggare beställning på allt för en till 1176a, kan göra en liten bygg guide tråd den gången utifall att någon annan är intresserad att bygga en.

Det vore fantastiskt :rolleyes:

Har rotat runt på ett gäng sidor och det verkar vara en djungel med omgjorda ritningar och moddar överallt.

Nu är jag inte helt lost efter 3 spenderade år med elektronik på gymnasiet men det är inte alls lika mycket

som finns kvar i bollen längre och det hade varit skönt med en hyffsat uppdaterad guide att följa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...