Jump to content
Annons

Externt moduleringshjul

Fredrikmo

Recommended Posts

När jag spelar in digital klaviatur använder jag ett digitalpiano som jag valde för att det har en hyfsad klaviatur. Tyvärr har det inga moduleringshjul som midi-kontrollklaviaturer bruar ha. Hur kan jag fixa till ett externt moduleringshjul så att jag i realtid kan tonhöjdsböja samplade klarintetter och annat?

Kan man använda en sådan där kontrollpinne som många använder för att spela datorspel med, till exempel, eller måste man köpa en riktig midikontrollenhet som en Faderfox, beskriven i senaste tidningsnumret? Jag skulle gärna koppla en enhet till en USB-ingång så att den inte stör midi-ingången.

Finns det kanske andra sätt?

• 4 months later...
Annons
Guest Mr Underhill

Har byggt fotpedaler till Winamp. Dessa bygger på att aktivera HOTKEYS vilket i princip alla seqenserprogram har, väl. Cubase har vet jag i.a.f. 😆

Lösningen är enkel: köp en USB numpad på ELFA eller liknande. Koda av tagenterna, var de går in på IC-kretsen, innan den gör om datat till seriell info alltså 😆 .

Därefter är det bara att löda i vilken kontakt, fotpedal man vill på sladdarna.....

Hå och Hej med farbror U så har vi gjort oss en remotkontroll ju! 😆

Snabbinfo men om intresse finns kan jag gå in på det närmare. Skrivtjejer och killar på jobbet använder dem dagligen så det funkar.

Själv har jag naturligtvis testat på mitt Cubase SL 2 - like a glöööve!

Rock on /Mr. U, tillika fixarsmurf !!

När jag spelar in digital klaviatur använder jag ett digitalpiano som jag valde för att det har en hyfsad klaviatur. Tyvärr har det inga moduleringshjul som midi-kontrollklaviaturer bruar ha. Hur kan jag fixa till ett externt moduleringshjul så att jag i realtid kan tonhöjdsböja samplade klarintetter och annat?

På mitt stagepiano finns det inte heller något modulerings- eller pitchbendhjul, vilket jag upptäckte när jag kom hem med det och fick lite småpanik! Lyckligtvis går det att stoppa in en volym/expressionpedal i ett av hålen, och med några knapptryckningar lyckades jag även få det att bli "modulation" av det, istället för volym. Du kanske har samma tur?

// David