Jump to content
Annons

Soxic

Recommended Posts

Annons

Kalla dig Soxic Band.

Ett band kan ju vara BÅDE ett band med t.ex. 3-7 personer,

men det kan ju även vara ett enmansband faktiskt!!

Genialiskt, eller hur?!

:rolleyes:

Jag skulle också vilja passa på och vända på frågan -

hur funkar det att som band ha ett typiskt solonamn?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt okej. Moneybrother, Prince, Björk… Finns massor som är soloartist och ibland har en hel orkester. Det viktiga där är att artisten är liksom navet i den kreativa processen, och sedan har dom ett mer eller mindre stadigt band att omge sig med då det är dags för gig.

Redigerat av Valfrid
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns väl hur många band som helst som egentligen mer eller mindre bara är en person och sedan byts folk runt i kring ut. För att komma ut i mediabruset är allt tillåtet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd!

Jag har fått för mig att numer går det hem bättre med vanliga tråkiga namn som tex mitt, Håkan Nilsson, än snitsiga artistnamn på engelska. Är ett namn det allra minsta svårt att uttala uttalar man det inte, och därmed finns artisten/bandet inte. Men Kalle Jonsson Band är det enkelt att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag har bestämt mig för "Rock n Roll Boys" 😄

The Rockers 😆

Det kallade bokaren oss för på vårt första husbandsjobb, innan vi kommit på något bandnamn (fan vad vi skämdes 🥰).

Skämt åsido så brukar jag förknippa artister som använder för och efternamn med singer/songwritermusik, och jag tycker din fina punkrock förtjänar ett bättre öde. Jag tycker soxic music eller bara soxic är bra namn. Eller varför inte soXXXic?

Lycka till,

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

- Om musiken ska framföras live så blir det som band och inte soloakt, vilket är ambitionen

Ehh jaa...

och om du går och kollar in Kent eller Håkan Hellström så ser du inte bara en enda person då heller, eller hur?!

Kan man verkligen säga att man är ett band bara för att man om det blir ett livegig är flera på scen, undrar jag.

Och tvärtom, om man spelar in allt som ett band tillsammans, men frontmannen kör runt en turné solo,

är man då ett band alltjämt eller en soloartist?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet fortfarande inte själv om jag ska kalla projektet jag håller på med för ett band eller ett soloprojekt. Jag har bara helt själv skrivit en enda av de tretton låtarna, jag är i högsta grad medkompositör på de andra tolv. På en av dem sjunger inte jag. På två av dem har någon annan gjort texten. Jag producerar hela skiten. Om det ska framföras vid livetillfällen kan det bli en kombination av att jag står själv med gitarr och sång plus "bakgrundsmusik" på cd) eller med flera musiker. Det vet jag inte nu.

Band?

Solo?

Alldeles oavsett vad namnet kommer att vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att om musiken ska framföras live så ska det vara med hela bandet som fokus och inte bara sångaren, vilket det kanske lättare blir om bandet bär sångarens namn? Det är väl det jag menar. Även om jag ser Håkan Hellström på scen så tänker jag mig honom som en soloakt och inte ett band som t ex Metallica.

Då måste "de" betala in knappt sex spänn per framställt cd-exemplar till n©b va?!

Vilket de slipper om de kallar sig Håkan Hellström med band tydligen.

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mitt soloprojekt heter Manchesterorkestern... Och mitt alterego i den orkestern är Carl Lavil. Om det är till någon vägledning alls, vad vet jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt soloprojekt heter Manchesterorkestern... Och mitt alterego i den orkestern är Carl Lavil. Om det är till någon vägledning alls, vad vet jag..

Ja, det funkar klockrent!

Enmansorkestern kan man ju heta.

Och uttrycken "One man show" och "One man band" finns ju definitivt.

Men är det verkligen NAMNET som ska vara styrande?

Kent är väl ett exempel på motsatsen!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...