Jump to content
Annons

Gitarrpedaler som externa effekter?


Tubeass

Recommended Posts

Jag hade tänkt testa använda några av mina gitarrpedaler (Holy Grail och RAT i detta fallet) som externa effekter i Cubase 5, men får inte riktigt rätt på det...

Jag går in i Devices, VST Connections, External FX, väljer rätt send- och returnkanaler (i detta fall skickar jag ut i mono på kanal 8 och tar tillbaks den på kanal 7).

Jag skapar sen en FX Channel där jag väljer effekten jag nyss skapade och skickar sedan från spåret jag vill använda.

Problemet är att jag bara får rundgång och ingen signal. Vad har jag gjort fel? Är det ngn inställning i Cubase, eller har det med hårdvara att göra (balanserad/obalaserad, har inte riktigt koll på det där). Eller kan det vara ngn inställning i ljudkortet eller ljudkortets mixer?

Jag vet att det ska gå att göra så vore tacksam för svar.

Använder ett Focusrite Saffire Pro40 med Cubase 5 på en Macbook Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter ju som att du ställt in ljudkortet så att någon utkanal från datorn går till inkanal 7 istället för att ljudkortets fysiska inkontakt 7 går till inkanal7.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak är att eftersom gitarrpedaler jobbar med lite andra nivåer än linje som ljudkortet ger måste du anpassa nivåerna, annars överstyr du det hela. Utgången från pedalen funkar nog bäst i instrumentingången till ljudkortet tror jag.

Jag har fått det att fungera med ett annat Focusrite Saffirekort så går gör det. Fast det var med ett TC Electronics Nova Repeater som har en högnivåingång så det kanske var lite annorlunda.

Ska man vara riktigt petig kanske man ska ska använda en reampbox men det känns som lite överkurs.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, vad menas med reampbox?

Och har inte varit inne o ändrat ngt i ljudkortets routing så det borde vara rätt.

Ska testa ta tillbaka pedalens signal till en av instrumentingångarna och se om det hjälper.

Men vad är det egentligen som skiljer signalen som jag skickar ut från ljudkortet mot signaler som pedaler vanligtvis får jobba med? Känner mig lite vilse där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...