Jump to content
Annons

Edit.


Soxic

Recommended Posts

Egentligen tror jag det är smart att göra upp alla procent hit och dit när man är ett garage band och knappt har spelningar.

I alla fall om man verkligen bestämt sig för att satsa.

Det är nog lättare att göra upp allt när alla fortfarande är kompisar i en replokal (vilket man förhoppningsvis är när man startar ett band), innan pengar börjat fucka upp medlemmarna och relationen mellan dem.

+1 men det blir oftast inte så av erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Och som jag har förklarat tidigare i tråden är det oftare än du tror hela bandet som gör jobbet.

jag kan nog helt utan omsvep säga att jag har haft inblick i långt många fler band än du

så jag tror inget - jag utgår från erfarenheten hur det kan förhålla sig i olika konstellationer

det varierar oerhört hur fördelningen av arbetet ser ut i olika band/grupper

din situation är din - inte allmän

jag har sett många exempel på där det kreativa arbetet inte alls är nåt som hela bandet gör

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittills aldrig spelat in med någon som inte varit fanatisk förespråkare för ojämlikhet.

Men jämlikhet är ju ganska så intetsägande i sammanhanget. Det är ju jämlikt att dela precis lika, men samtidigt är det ju ojämlikt om man tänker på andelen man får i förhållande till insatsen. Man kan ju inte bara babbla om jämlikhet och sätta det högst för beroende på vem man frågar betyder det olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag är ett väldigt tråkigt sätt att se på det. Visst, i många fall fungerar det säkert så, men det är långt ifrån någon självklarhet.

Jag har skrivit två låtar helt själv till mitt band. Jag ser mig inte som ensam skapare av de låtarna, för utan mina bandkamrater hade de aldrig kommit till. De behövs för att skapa den inspirationen som ledde fram till de låtidéerna (vilket även gäller alla delar av låtar jag har skrivit). Jag vet att även den andra killen i bandet som skriver låtar känner likadant, det har vi diskuterat. Även om jag ensam skriver ihop en låt, så gör jag det med bandet i åtanke: vad som passar oss alla tre och vad som passar bandet som koncept.

Jag förstår dig helt och fullt, men ser det ju lite annorlunda. Varför tycker du att det känns tråkigt? För att det är krasst och ekonomiskt och sånt förtar glädjen med att skriva och spela kanske? 🙂 För så känner nog många. Jag skulle vilja säga "i alla fall fungerar det så", det är ju nämligen såhär systemet och lagarna är uppbyggda. Det du kanske syftar på är att det inte är ofta som den här kunskapen finns i de flesta band, och det är ju helt sant. Men jag känner att tråkigheter kan uppstå även i sådana band, på grund av ekonomiska aspekter men utan att man känner till all denna juridik. Och då är det ju bättre att ha koll och reda upp det i god tid innan beloppen hunnit bli sexsiffriga.

Det är helt logiskt att du behövde dina bandkamrater för att skriva låten, men det som händer då har ju inget med bandet att göra egentligen. Ni är en grupp starkt sammansvetsade vänner som kan inspirera och pusha varandra, men när låtarna kommer till så gör ni det inte som bandet, utan som låtskrivar-gruppen. Och att man skriver bara till sitt band, med bandet i åtanke när man skriver, är ju faktiskt rätt vanligt bland yrkes-låtskrivare också - de skriver ju ofta en specifik låt åt en specifik artist. Sen när ni är ute och spelar, så "jobbar" ni ju och får betalt via gaget, men samtidigt så kan man ju säga att låtarna "jobbar" för att ni som låtskrivare ska få in pengar för det arbete ni har lagt ner på att skriva låtarna.

Jag vet att de tutar i en att det är så där det fungerar på alla musikutbildningar, det har jag också råkat ut för. Det stämmer visserligen rent juridiskt, men för att beskriva den verkliga musikaliska världen är det inget som håller i alla lägen.

Fast det är ju det man övar sig på när man läser såna kurser; att förstå alla lägen som uppstår i verkligheten. Som att läsa ekonomi och helt plötsligt förstå hur det funkar med momsen och avdragen och allt, istället för att köra på en metod man själv tycker funkar ända tills Skatteverket kommer och undrar vad man håller på med. 😉 Enda skillnaden jag förespråkar i en situation som din, är att man bara kort redogör för hur systemet funkar med band kontra låtskrivare - är alla fortfarande med på att dela lika sedan så kan man ju göra det och känna sig avslappnad, då vet man att man har lagt alla kort på bordet och ingen kan komma i framtiden och påstå "jag ska ha, för det har jag lärt mig nu att jag har rätt till enligt lagen!". 🙂

Det tråkiga med ojämn fördelning av låtcredits, vilket säkert kan få konsekvenser på lång sikt, är ju att man på något sätt får på pränt hur stor del av bandet varje person är. Som i fallet med Adler så får ju han det på pappret att han är mindre värd. Sen å andra sidan gick det ju relativt smärtfritt att ersätta honom, så det kanske var rättvist. Men det är ju inte så kul att känna den där känslan att man egentligen inte är så viktig.

Helt rätt beskrivning av för- och nackdelarna. Om nu personen fortfarande tänker att låtskrivandet är en del av bandet. Jag förstår ju att många tänker så, i och med att låtarna är till bandet, hjälper bandet att bli större, samt att de kommer till tillsammans med samma kompisar, kanske t.o.m. i bandets replokal. Men ser man det som att bandet är att repa och giga, och låtskrivandet är något vid sidan av, då kan man kanske komma ifrån känslan av att man är en mindre viktig del av bandet bara för att man inte komponerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan nog helt utan omsvep säga att jag har haft inblick i långt många fler band än du

så jag tror inget - jag utgår från erfarenheten hur det kan förhålla sig i olika konstellationer

det varierar oerhört hur fördelningen av arbetet ser ut i olika band/grupper

din situation är din - inte allmän

jag har sett många exempel på där det kreativa arbetet inte alls är nåt som hela bandet gör

Skulle nog säga att jag håller med dig. Det är svårt att vara fyra-fem stycken, som många band är, och skriva låtar helt tillsammans. Läser man intervjuer och reportage känns det som att det oftast är att någon kommer med ett gäng demos som bandet sedan anpassar till sitt sound och sin sättning. Alltså i princip att bandet arrar snarare än skriver låten. Det är ju ganska bökigt skriva låttexter på fem personer dessutom. Sen tycker jag inte att man ska hymla om att vissa medlemmar i ett band är mer utbytbara än andra. Sångare och gitarrister är ofta, beroende på typ av musik och band så klart, mer profilerande för hur just det bandet låter än trummisen eller basisten. Finns undantag förstås. Nu ska man ju inte dela upp låtskrivarrättigheter baserat på det, men att en medlem som dels inte skriver någonting och inte är särskilt betydande för soundet bör inte få en fjärde/femtedel av låtskrivarrättigheterna heller. 5-10-15-20 beroende på sammanhang och hur viktig replokalsutvecklandet av en låt är, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan nog helt utan omsvep säga att jag har haft inblick i långt många fler band än du

så jag tror inget - jag utgår från erfarenheten hur det kan förhålla sig i olika konstellationer

det varierar oerhört hur fördelningen av arbetet ser ut i olika band/grupper

din situation är din - inte allmän

jag har sett många exempel på där det kreativa arbetet inte alls är nåt som hela bandet gör

Ja, men i fler fall än bara de där det utåt syns att hela bandet är med i den kreativa processen så är det faktiskt det, var det jag sa.

Jag skulle vilja säga "i alla fall fungerar det så", det är ju nämligen såhär systemet och lagarna är uppbyggda. [...] Ni är en grupp starkt sammansvetsade vänner som kan inspirera och pusha varandra, men när låtarna kommer till så gör ni det inte som bandet, utan som låtskrivar-gruppen.

Men återigen, det där är en juridisk distinktion, som ofta, men inte alltid, stämmer okej överens med den kreativa processen. Det är ingen definition av hur ett band fungerar. Man får betalt uppdelat i artist och låtskrivare, men det finns inget som säger att man därför måste fungera på det sättet som band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså i princip att bandet arrar snarare än skriver låten.

japp precis

och det kan man ju givetvis premiera också

alltför ofta tycker jag vissa fastnar i sina tankebanor om detta vid endast text/sångmelodi när det kan vara helt andra element som "gör låten"

Link to comment
Dela på andra sajter

alltför ofta tycker jag vissa fastnar i sina tankebanor om detta vid endast text/sångmelodi när det kan vara helt andra element som "gör låten"

Definitivt, och det är anledningen till att jag tycker att bandmedlemmar som inte komponerar låtarna i ett band men i replokalen är med och utvecklar dom till färdiga produkter bör ha någon procentsats i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jämlikhet är ju ganska så intetsägande i sammanhanget. Det är ju jämlikt att dela precis lika, men samtidigt är det ju ojämlikt om man tänker på andelen man får i förhållande till insatsen. Man kan ju inte bara babbla om jämlikhet och sätta det högst för beroende på vem man frågar betyder det olika.

Jag skrev ojämlikhet och menade det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men i fler fall än bara de där det utåt syns att hela bandet är med i den kreativa processen så är det faktiskt det, var det jag sa.

nu förstår jag inte vad du skriver riktigt 😮

du menar utåt i motsats till hur det egentligen är?

jag har haft mycket god INblick

och om jag ska ta fram den stora kammen å dra lite så är det nog så att dom flesta inte har insatserna fördelade jämnt

sen om det är så att man faktiskt delar inputen lika så är det ju inga problem att få tillbaka efter det man satt in - det blir ju lika

Link to comment
Dela på andra sajter

nu förstår jag inte vad du skriver riktigt 😮

Att även om det utåt bara är en eller två som skriver låtarna, så kan det mycket väl vara så att de låtarna aldrig hade kommit till om det inte vore för bandet. Att de personer som utgör bandet indirekt väldigt påtagligt påverkar vilka låtar som skrivs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Definitivt, och det är anledningen till att jag tycker att bandmedlemmar som inte komponerar låtarna i ett band men i replokalen är med och utvecklar dom till färdiga produkter bör ha någon procentsats i slutändan.

kan nog i grunden hålla med

men sen är det skillnad på att komma på ett riff eller en ackordföljd som dramatiskt förändrar eller färgar låtens intryck kontra att pumpa grundtonen i åttondelar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att även om det utåt bara är en eller två som skriver låtarna, så kan det mycket väl vara så att de låtarna aldrig hade kommit till om det inte vore för bandet. Att de personer som utgör bandet indirekt väldigt påtagligt påverkar vilka låtar som skrivs.

så KAN det ju förstås vara

Link to comment
Dela på andra sajter

Lön ska vara prestationsbaserad. Kommunistisk flumfördelning kan ni hålla i garagebandet om ni vill.

Prestationsbaserad? I musiksammanhang? Nyliberal flumfördelning kan du hålla på med hemma i pojkrummet,

i den verkliga världen belönas man på en hel del andra grunder också: Erfarenhet och efterfrågan till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men återigen, det där är en juridisk distinktion, som ofta, men inte alltid, stämmer okej överens med den kreativa processen. Det är ingen definition av hur ett band fungerar. Man får betalt uppdelat i artist och låtskrivare, men det finns inget som säger att man därför måste fungera på det sättet som band.

Och jag tänker att det inte handlar om att "stämma överens" med hur det är, jag tänker att det är så det är. Lite som att fysiken förklarar verkligheten, men visst - det låter tråkigt och livlöst och man går ju inte omkring och tänker i sådana termer hela tiden. 😉 Men jag förstår att det är svårt att tänka om i de här banorna om man är ett band som skriver ihop - när man träffar just de personerna och gör någonting tillsammans som har med musik att göra, så blir det nog oftast så att man automatiskt tänker "bandet". Och dina tankar om inspiration och att hämta energi från varandra förstår jag också, känner igen det. Men det är fortfarande inte bandets jobb att skriva låtar. Hur man sedan delar upp låt-ersättningen är ju upp till var och en, en lika fördelning bland de som är med i bandet främjar sammanhållning men kan slå ner på starka individuella prestationer (faktum är att låtskrivaren skänker sina pengar till bandet, kan bli tungt för den personen). En fördelning efter prestation kan hota sammanhållning (om alla tänker låtarna=bandet) men främja fortsatt starka prestationer som kan vara viktiga för bandets framgång.

Eller så försöker man sig på någon slags medelväg, som DP nämnde och som jag tänker göra i rockbandet jag håller på att starta upp (vi kommer vara fem pers): alla får alltid 10% var, medan resterande 50% delas upp efter insats. Då kan man tillskriva arrangering på det egna instrumentet de 10%, och istället se bidrag till låten i lite grövre drag: ett gitarrsolo räknas till de 10, men skriver man även ackord och kompstil till gitarrsolot så är det en del av låten rent "tvärsnittsmässigt", och ger då en del i de andra 50%.

Men jag förstår precis hur du menar med din sista mening, klart de allra flesta band slår ihop de båda yrkena och det funkar bra (mitt ena band gör som sagt så). Man får bara hoppas då att vänskapen består provet som uppstår när pengarna är stora och någon kommer och upplyser om hur systemet egentligen fungerar. Det är fullt möjligt att stå emot pengars lockande, men man bör inte underskatta de krafterna.

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Prestationsbaserad? I musiksammanhang? Nyliberal flumfördelning kan du hålla på med hemma i pojkrummet,

i den verkliga världen belönas man på en hel del andra grunder också: Erfarenhet och efterfrågan till exempel.

Ja, visst. På vilket sätt skulle det inte fungera i musiksammanhang, menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte passa på att fråga en sak. Tittar man i Green Days album så står det på nästan alla låtar (Words by Billie Joe & Music by Green Day). Varför står det så när Billie Joe i själva verket är den som skapat både texten och melodin? Han får ju ingen cred för melodin?

ingår inte han i green day?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo naturligtvis, men han har ju ensam skapat melodin (musiken). Bandet har ju "bara" framfört låten. Melodin är ju en lika viktig faktor som texten kan man ju tycka och den delen har ju inte övriga bandmedlemmar bidragit till.

antingen är det så att du har fel eller troligare så räknar dom helt enkelt in annat än bara sångmelodin som "music"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

mm

du har säkert bättre koll på green day än jag

men det är isf om dom räknar med gitarriff å annat som "music" - vilket ju egentligen är ganska rimligt

eller så är det helt enkelt ett sätt att dela med sig för bandkänslan

och du pekar ju på en sak: det är väldigt olika hur man fördelar det här å hur man resonerar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha fel, men jag känner mig ganska säker på att sångaren står för allt skapande av själva låtarna, vilket också framkommit i intervjuver. På en annan låt som där bassisten skrivit texten och Billie Joe skapat melodin står det (Lyrics by Mike Dirnt & Music by Green Day). Det framgår således ingenstans att Billie Joe skapat melodin. Men det kanske är så man skriver?

På ett annat album med bandet Mr T Experience står det "all songs by Dr Frank" (sångaren). Där står inget credit till övriga bandmedlemmar för "Music".

På Rancids album står det "Words by Freeman/Armstrong, except song no 2 by Freeman/Armstrong/Fredericksen".

Hm.

Men det är väl precis det här som diskuterats i tråden? Man kan ju se det som att bandet gör låtarna tillsammans och då ge bandet credit för det man skapat. Förmodligen då för att man ser det hela som en produkt som bandet som enhet skapat, inte som att sångaren gjorde melodin och basisten ackordgången. Vad gäller texterna så är dom ofta så viktiga att dels den som faktiskt skrivit texten vill att det ska framgå att just han gjort det, samtidigt som lyssnarna säkert är intresserade av att veta vem som skrev just den här texten (säkerligen med tanke på det känslomässiga värdet). Så jag tycker inte det är något konstigt med hur dom valt att skriva det, och det stämmer ganska väl överens med vad som diskuterats i tråden tidigare.

Det kan ju vara så att Billie Joe är den som driver på och faktiskt skriver låtarna, men väljer att "dela med sig" för att han tycker att bandet är så pass viktigt i utvecklandet av låtarna. I Dr Franks fall är det förmodligen tvärtom – där skriver han text och musik och inget mer med det. I Rancids fall har Freeman/Armstrong skrivit text till alla låtar förutom låt nummer 2 där även Fredericksen bidrog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Jag upplever det som att tråden inte vill skilja på royalties som kommer från (skiv)bolagen och den ersättning som betalas ut av intresseorganisationer som t.ex. STIM/NCB.

Royalty i ett skivkontrakt som avser ett band på låt oss säga fyra personer gäller ju ersättning för bandmedlemmarna framförande på inspelningarna. Jag har alltid tyckt att annan uppdelning än 25% till varje enskild medlem är ologiskt och jävligt fjantigt. Om — och bara då — någon/några av medlemmarna medverkar i betydligt mindre grad än övriga bandmedlemmar, t.ex. 3 av 10 låtar, då kan man kanske diskutera andelarnas respektive storlekar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...