Jump to content
Annons

Favoritövningar för sång


Schampo

Recommended Posts

Jag har sökt på forumet men hittar inte mycket om det här så jag försöker med en ny tråd.

Som rubriken lyder undrar jag vad ni som har koll på er sång har för övningar ni aldrig slutar göra, de som alltid hänger kvar?

Framförallt skulle jag vilja ha tips på övningar man kan göra även om man är hes/förkyld/sliten osv, alltså kanske övningar som mer rör stödet än stämbanden så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes dock ska jag säga att jag redan hade hittat mixen innan jag började, och att jag har övat nganska många timmar i veckan (på jobbet haha) dessa 3 månaderna. Men det är en underbar känsla när du har fåttt upp naturlig kompression i rösten och att rösten bara kan glida upp på alla höga toner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder undrar jag vad ni som har koll på er sång har för övningar ni aldrig slutar göra, de som alltid hänger kvar?

Framförallt skulle jag vilja ha tips på övningar man kan göra även om man är hes/förkyld/sliten osv, alltså kanske övningar som mer rör stödet än stämbanden så att säga.

Kolla här... Så här är det:

Den enda riktiga "övningen" som finns för sång är att sjunga!

Och när du är förkyld håller du käften!

Dessutom så har du inte alls sökt på forumet efter liknande tråd. Jag har själv deltagit i minst tre med samma innehåll. Men jag tänker inte göra en Gilbert...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt på forumet men hittar inte mycket om det här så jag försöker med en ny tråd.

Som rubriken lyder undrar jag vad ni som har koll på er sång har för övningar ni aldrig slutar göra, de som alltid hänger kvar?

Framförallt skulle jag vilja ha tips på övningar man kan göra även om man är hes/förkyld/sliten osv, alltså kanske övningar som mer rör stödet än stämbanden så att säga.

Jag fokuserar nu på att du skrev om övningar du kan göra när du är sliten eller förkyld eller hes och som rör stödet mer än stämbanden.

För det första ska du inte göra tonande sångövningar när du är sliten i rösten och inte heller när du är hes om du inte är naturligt hes.

Hes är ett vitt begrepp som omfattar en hel del avvarter av en naturlig röst, men jag antar att du med "hes" menar att vara just... hes, dvs. sprucken i rösten. Om du är förkyld när du gör tonande sångövningar så kan det innebära att du blir hes, även om den från början inte slagit sig på stämbanden. Följ därför rådet om absolut tystnad i 2 dagar. Därefter kan du försöka med relativ tystnad = prata bara om du absolut måste och då bara fåordigt, t.ex. "ja", "nej", och ber någon dig om adress eller personnummer så håller du bara upp ett idkort eller visitkort och pekar på din strupe helt enkelt. Att vara absolut tyst i flera veckor eller månader är inte att rekommendera i normalfallet.

Bra övningar för stödet är:

Avslappning. Det kan utföras liggande på rygg eller på mage, men även sittande eller stående. Sitt utan ryggstöd och står du upp så ska balansen ligga på främre delen av foten (stå inte på hälarna). Lättast är att utföra den liggande, innan du stiger upp och innan du somnar. Fokusera på en kroppsdel i taget. Från fot, vad, lår, stuss, korsrygg, övre del av rygg, hand, underarm, överarm, axlar, nacke, huvud och så ned igen andra sidan. Börja med att spänna höger fot och håll det läget i 3-5 sekunder. Slappna därefter av i höger fot, känn "tyngden". Gå vidare. Det tar 3 minuter.

Tänjning. Gör stretchingövningar för nacken. Kan göras sittande eller stående. Sitt rakt, vrid huvudet och titta åt vänster, vrid det rakt fram, vrid det åt höger. Upprepa ett par gånger till eller tills det inte spänner. Var avspänd. Vrid sedan huvudet nedåt, sänk hakan nedåt. Vrid sedan huvudet uppåt och titta uppåt och känn om det spänner eller drar i halsmuskulaturen. Upprepa några gånger. Sitt rakt fram med huvudet och vrid nacken försiktigt rakt nedåt åt vänster, sitt sedan rakt fram med huvudet, vrid nacken därpå rakt och nedåt åt höger. Blicken och ögonen hela tiden framåt alltså. Överdriv inte denna den tredje och sista rörelsen så att örat slår i axeln. Sitt f.ö. med avspända låga axlar hela tiden.

Stödövningar. Kan utföras stående, sittande eller liggande. Lägg en hand på bröstet och en på magen med valfri del av handen i naveltrakten. Andas in och låt magen skjuta ut. Fortsätt att andas i lugn takt utan att spänna någon del av kroppen. När du andas ut så ska magen åka in.

Den som andats fel under mer eller mindre lång tid kan ha problem med andningen såtillvida att magen då åker in vid inandning och ut vid utandning. Det är dock ett mönster som måste brytas för att inte för stor anspänning och slitage ska drabba stämbanden. Ett annat problem man kan ha är att andningen ligger för högt upp i kroppen och då kommer en stor del av andningen ske i övre delen av lungtrakten. Den översta handen, den som du lagt på bröstet ska varken höjas eller sänkas under övningen.

Stödövningar med ljud. Dessa bör undvikas helt vid onaturlig heshet, förkylning som kan drabba stämbanden och absolut då rösten är temporärt sliten i betydelsen ansträngt klen. Lider du av mer konstant sliten röst är saken en annan.

Editeringen avsåg inläggning av tre ord och byte av käftuttryck på smileygubbe

Editering 2 avsåg byte av ordet byta till byte i den första editeringen och en stilla undran om varför man ska skriva varför man editerat och att man överhuvudtaget editerat - vad har det för betydelse liksom??

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är att försöka ligga så lågt som du kan i både röststyrka och röstläge men som ändå känns naturligt för rösten och inte ansträngande. En röst som hålls tillbaka är inte att föredra, det kan bara leda till fonasteni (rösttrötthet). En röst som hålls onaturligt mörk är inte heller att föredra, det leder bara till Bogart-Bacall-syndromet.

Övningar som man kan göra om det passar en själv är att säga "laa lalalalala" flera gånger efter varandra med så mörk röst man kan. Om man märkt att rösten åkt upp i tonläge efter exalterat eller frekvent nyttjande av rösten, så kan det vara en övning för att få ned struphuvudet och rösten igen. Det finns ett antal andra övningar för detta också. Det räcker för mig att säga "la lalalalala" tre gånger för att hamna nästan 1 oktav längre ned direkt!

Favoritsånger för mig att sjunga mig i form för är Sweets "Lady starlight", men utan heshet samt "Time to say Goodbye". Sedan skalor. Och en massa fukt och sedan ännu mer fukt. Framförallt fukt på natten, under de inomhus torra vintermånaderna och under torr högsommar.

Lycka till!

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra övningar för stödet är:

All heder till debatt för hans doktorsavhandling.

Men jag måste då i all oförskämdhet undra: Kan det verkligen finnas någon sångare på den här planeten som, för i huvudsak sin sångs skull, tar sig an de där extraordinära övningarna.

Fan; som att slänga in en samhällsstuderande gymnasieelev på ett astronaututbildningsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla här... Så här är det:

Den enda riktiga "övningen" som finns för sång är att sjunga!

Jag håller med till en viss grad men... Att sjunga handlar mycket om kordination. Speciellt om man ska mastera mix rösten som jag talade om innan. Där handlar det verkligen om fin kordination i stämmbanden vilket man gör olika övningar för att få stämmbanden att hålla ihop och inte "breaka" eller "tuppa".

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknik är inte allt man kan definitivt bli bra på att sjunga bara genom att sjunga många låtar och riktigt ofta. Så har jag gjort i hela mitt liv. Det har passat mig utmärkt däremot har jag på senare tid börjat ta lektioner och har även kört Brett Mannings övningar under ca: ett års tid och jag tycker att det har hjälpt mig oerhört mycket. Jag är långt ifrån perfekt sångmässigt men däremot så känner jag att bitarna börjar falla på plats.

Att göra övningar och öva sångteknik rekommenderar jag men det passar kanske inte alla. Det viktigaste är trots allt uttrycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat problem man kan ha är att andningen ligger för högt upp i kroppen och då kommer en stor del av andningen ske i övre delen av lungtrakten. Den översta handen, den som du lagt på bröstet ska varken höjas eller sänkas under övningen.

Hur kan man andas med bara vissa delar av lugorna, om man är frisk? Jag är mycket väl medveten om den passiva fördelningsskillnaden på grund av tyngdlagens inverkan på lungorna, men det är väl inte det du menar gissar jag. Har aldrig hört talas om det, så jag är idel öra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då kan ju faktiskt Crillemannen och Le Demon krama om varandra och må bra, eftersom de har samma syn på saken.

Jag hävdar fortfarande att den enda övningen för att hålla igång med sång är att — sjunga!

Allt det här med tss-tss-tss-tss, pfffffffffff, många-många-många-många-mångaaaa, la la la la la la la la la laaaa laaaa [åsså stiger vi ett halvt tonsteg], la la la la la la la la la laaaa laaaa [åsså stiger vi ett halvt tonsteg]... Allt sådant är "stretching" före ett gig.

Och köra käcka "utbildningsprogram" på video etc "vilket gör att jag kan sjunga upp till ett högt D utan att anstränga mig", det är rena rama bodybildningen. Att sjunga "högre" (i toner) kan väl knappast vara målet med "övningar"!?

Eller det är det kanske — då har ju jag verkligen fattat noll i ungefär trettio-fucking-fem år då.

Däremot kan jag hålla med om att fysik och uthållighet spelar roll. Lagom motion, inget märkvärdigt, samt att man ser upp med cigaretter, alkohol och droger; och att man, som någon var inne på, kolla kosten. Men det gäller ju i princip allt i livet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Teknik är inte allt man kan definitivt bli bra på att sjunga bara genom att sjunga många låtar och riktigt ofta. Så har jag gjort i hela mitt liv. Det har passat mig utmärkt däremot har jag på senare tid börjat ta lektioner och har även kört Brett Mannings övningar under ca: ett års tid och jag tycker att det har hjälpt mig oerhört mycket. Jag är långt ifrån perfekt sångmässigt men däremot så känner jag att bitarna börjar falla på plats.

Att göra övningar och öva sångteknik rekommenderar jag men det passar kanske inte alla. Det viktigaste är trots allt uttrycket.

Grejen är den att tekniken gör att man kan uttrycka sig. Har du perfekt teknik så behöver du inte oroa dig om hur du ska sjunga saker å ting utan kan koncentrera sig på uttrycket och att förmedla en känsla. Dålig teknkik kan vara ett hinder

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då kan ju faktiskt Crillemannen och Le Demon krama om varandra och må bra, eftersom de har samma syn på saken.

Jag hävdar fortfarande att den enda övningen för att hålla igång med sång är att — sjunga!

Allt det här med tss-tss-tss-tss, pfffffffffff, många-många-många-många-mångaaaa, la la la la la la la la la laaaa laaaa [åsså stiger vi ett halvt tonsteg], la la la la la la la la la laaaa laaaa [åsså stiger vi ett halvt tonsteg]... Allt sådant är "stretching" före ett gig.

Och köra käcka "utbildningsprogram" på video etc "vilket gör att jag kan sjunga upp till ett högt D utan att anstränga mig", det är rena rama bodybildningen. Att sjunga "högre" (i toner) kan väl knappast vara målet med "övningar"!?

Eller det är det kanske — då har ju jag verkligen fattat noll i ungefär trettio-fucking-fem år då.

Däremot kan jag hålla med om att fysik och uthållighet spelar roll. Lagom motion, inget märkvärdigt, samt att man ser upp med cigaretter, alkohol och droger; och att man, som någon var inne på, kolla kosten. Men det gäller ju i princip allt i livet.

Visst kan det bli en fixering vid att sjunga höga toner haha. Men för mig handlar det som sagt om en känsla av att kunna vara "fri" och att kunna uttrycka mig helt fritt. Så då kan olika övningar vara en lösning på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man andas med bara vissa delar av lungorna, om man är frisk? Jag är mycket väl medveten om den passiva fördelningsskillnaden på grund av tyngdlagens inverkan på lungorna, men det är väl inte det du menar gissar jag. Har aldrig hört talas om det, så jag är idel öra 🙂

Förtydligande.

😄 Jag menade bara att "man ska andas med magen", men man andas ju aldrig med magen egentligen eller hur för den är ju inte en lunga. Alltså, man ska fortfarande andas med lungorna, men inte så att andningen ligger högt i kroppen. Då blir andningen ytlig, ansträngd och anstränger på så sätt även rösten. Låt den sjunka nedåt. Ju längre ned andningen sjunker ju närmare magen hamnar den, men luften kan ju aldrig hamna inuti magen, eller hur?Diafragman är det som ska jobba vid bukandning! Därav det tveksamma uttrycket "andas med magen".

Diafragma är knappast en muskel som man kopplar till bålstabilitet och "coreträning". Mest känd är diafragman för att det är vår viktigaste andingsmuskel, speciellt vid s.k. bukandning. Vid bröstandning använder man istället de interkostala musklerna (mellan revbenen) för att höja och sänka bröstkorgen. De flesta människor använder en kombination av buk- och bröstandning, men bukandningen ger den högsta respirationsvolymen.

Diafragma är en muskel som har formen som en kupa och är skiljeväggen mellan brösthålan och bukhålan. Den består av ett klöverformat centralt senparti i mitten. När muskeln kontraheras dras muskeln nedåt och ökar därmed volymen i brösthålan, vilket skapar ett undertryck i brösthålan, lungorna expanderas och fylls med luft.

När diafragma slappnar av minskar undertrycket i brösthålan och luften åker ut ur lungorna. För att få en forcerad utandning kan även transversala bukmuskeln hjälpa till att trycka på underifrån för att öka trycket i brösthålan.

Som muskel har diafragma det centrala senpartiet som fäste och underkanten av bröstkorgen/revbensbrosken (pars costalis), bröstbenet (pars sternalis) och ländryggskootorna L1-L4 (pars lumbaris). Diafragma innerveras huvudsakligen av N. phrenicus (C3-C5) men de perifera delarna innerveras även av intercostala nerver.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

All heder till debatt för hans doktorsavhandling.

Men jag måste då i all oförskämdhet undra: Kan det verkligen finnas någon sångare på den här planeten som, för i huvudsak sin sångs skull, tar sig an de där extraordinära övningarna.

Fan; som att slänga in en samhällsstuderande gymnasieelev på ett astronaututbildningsprogram.

Malena Ernman, Tom Jones, Fee Waybill

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det... såg ni reportaget om Sweden Rock, Ingolf och inslaget om Axl Rose?

Inte bara luftfuktare, den garanterade väl även att luften inte var kyld.

Men toppen av det var ju ändå syrgasen!

Vad jag vet är han inte sjuk...

😕

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt på forumet men hittar inte mycket om det här så jag försöker med en ny tråd.

Som rubriken lyder undrar jag vad ni som har koll på er sång har för övningar ni aldrig slutar göra, de som alltid hänger kvar?

Framförallt skulle jag vilja ha tips på övningar man kan göra även om man är hes/förkyld/sliten osv, alltså kanske övningar som mer rör stödet än stämbanden så att säga.

Jag gillar verkligen de övningar som går ut på att man låter läpparna vibrera mot varandra eller tungan vibrera mot underläppen (tänk pruttljud). Samtidigt kan man välja mellan att ligga still på en ton, sjunga någon skala/melodi eller att bara glida upp och ner i registret. För att övningen ska fungera över huvud taget måste man hela tiden vara aktiv med stödet och använda massor av luft (det går inte att fuska!), samtidigt som övningen gör att man blir extremt avslappnad i ansiktsmusklerna och tungan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var någon som sa att det är ingen som orkar utföra det som debatt skrev i sin "avhandling", och det är säkerligen sant, och vad jag skulle vilja säga väldigt tråkigt. Hela kroppen hänger ihop och för att sjunga på ett visst sätt, eller ett "bra" sätt så handlar det om att få medvetenhet/kontroll på vissa delar av kroppen. För att få detta så skulle jag säga att avslappning är en utomordentligt bra övning, och när det gäller sång, speciellt avslappning i huvud och halspartiet, käke, mun osv.

Vill också säga en sak om andningen.

Den muskel som vi andas med är diafragman, och i princip den ända muskel vi kan andas med, för att det är den som gör så att lungorna expanderar, så att vi tar in luft. För att luften ska ha någonstans att ta vägen så behöver vi "flytta" på något annat i kroppen så att luften får plats. Och här kan vi välja om vi vill "flytta"/expandera i magen eller bröstet eller någonstans mitt i mellan. Således kan vi inte andas med varken magen eller med bröstet, men vi kan välja var vi vill göra plats för luften.

Vart vill vi då att luften ska försvinna någonstans när vi sjunger?

Ja, inte vet jag. Troligtvis så beror det på vilken ton och på vilket sätt vi vill att sången ska låta. Jag har läst lite om att om vi expanderar magen när vi andas så finns det fler förbindelser för syret att komma ut i blodet där. Så om det nu skulle vara så så är det väl bra att normalt expandera magen vid andning. Å andra sidan, om vi expanderar bröstet så får vi samtidigt lite rörelse i utsatta ryggparier och liknande, som skulle kunna luckra upp spänningar. Hur som helst, troligtvis så mår vi bäst av att expandera magen när vi andas, men det är inget farligt att expandera bröstet när vi andas.

Slutkläm. Om du andas så hjälper det dig att sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips! Det verkar finnas mycket kunskap här!

Extra tack till Debatts avhandling!=)

Jag kikade upp Master Mix med Brett Manning (har kollat på lite andra videos med han på tuben och tycker han verkar vettig) och den verkar riktigt bra!

Har tagit mig igenom den första skivan och tycker det är bra övningar.

Jag ska absoluta jobba mig igenom allihop och förhoppningsvis utvecklas mycket utav det.

Är det någon som kan förklara lite hur man gör det här, "rent tekniskt" så att säga?

http://www.youtube.com/watch?v=dYKx5N_n1Ck&feature=related

I de höga/skrikiga partierna låter det ju liksom som att det ligger på gränsen till head voice (vad fan är det svenska ordet?). Hur tusan lappar man ihop det?

Jag vet att han sjunger väldigt starkt (mycket volym) och kan på något märkligt kliva ur sängen efter en dunderfylla och sjunga sådär efter en timme och ett par koppar kaffe. Han säger dock att det blivit svårare på sista tiden efter mycket turnérande och att han måste värma upp mer än förut (han värmde aldrig upp förut).

Jag har frågat honom själv (vi har turnérat ihop några vändor) men han har själv ingen koll på sångteknik och aldrig gått till någon pedagog och kan helt enkelt inte beskriva hur han gör.

Jag förstår att alla är olika osv och är inte ute efter att kopiera det där men jag tycker det skulle vara kanon att kunna och ha det till hands så att säga, då jag tycker det är jäkligt kraftfullt på rätt ställen i rätt låtar.

Redigerat av Schampo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips! Det verkar finnas mycket kunskap här!

Är det någon som kan förklara lite hur man gör det här, "rent tekniskt" så att säga?

I de höga/skrikiga partierna låter det ju liksom som att det ligger på gränsen till head voice (vad fan är det svenska ordet?). Hur tusan lappar man ihop det? Jag vet att han sjunger väldigt starkt (mycket volym) och kan på något märkligt kliva ur sängen efter en dunderfylla och sjunga sådär efter en timme och ett par koppar kaffe. Han säger dock att det blivit svårare på sista tiden efter mycket turnérande och att han måste värma upp mer än förut (han värmde aldrig upp förut). Jag har frågat honom själv (vi har turnérat ihop några vändor) men han har själv ingen koll på sångteknik och aldrig gått till någon pedagog och kan helt enkelt inte beskriva hur han gör.

´

Vill du ha det ärliga svaret?

😕

Han verkar mest bröstandas och det är få förunnat att tåla att sjunga så längre perioder.

Det kan väl låta rätt fräckt i lagom dos och i rätt sammanhang dock.

Att han piggnar till i rösten efter vila och lite varm dryck är normalt.

Det fetstilta är dock något oroande.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...