Jump to content
Annons

Nått står inte rätt till med stallmicken!


TomSinz

Recommended Posts

Tja!

Idag när jag satte mig och skulle spela gitarr så helt från ingenstans har det hänt någonting med micken i stallposition!

Gitarren är en epiphone les paul som varit med ett antal år, mickarna är snart 2 år gamla av märket Seymour Duncan Alnico II Pro.

Jag har spelat in ett litet klipp där jag spelar med switchen på gitarren först uppåt i rhythm sen mitten läge, sen nedåt i treble läge! Först distat sen cleant.

micksproblem.mp3

Har min egna lilla teori om att de kan va volymratten som har börjat ge med sig. Är jag helt ute och cyklar eller kan de ligga nått i de? Vad kan det annars vara?

// Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det skulle kunna vara volymratten, men då behöver du höra hur det låter när du spelar och samtidigt ändrar volymen. Sprakar det, eller knastrar? Annars hade jag öppnt gitarren och kollat alla lödningar, inklusive mickswitchen. Det brukar kunna vara ordentligt slitage på vippswitcharna, och där kan ström krypa mellan kablarna. Kolla hur kabeln från micken mår också, dels under förloppet, men också ursprung och lödpunkt. Jag har för mig att Alnico II Åro inte levereras med möjlighet till split, men jag minns inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fungerar det som innan helt plötsligt... Öppnade upp och kollade hur allt såg ut där inne, lyfte upp en sladd för att se just lödningen vid volymkontrollen till den micken och sen stängde jag igen för att kolla senare men då börja det funka normalt..

När jag skruvar på volymen medans jag spelar så blir det som det ska...

Skumt det hära, kanske borde byta ut all elektronik invändigt! Vill ju helst att problemet inte ska komma tillbaka när man lirar någon gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fungerar det som innan helt plötsligt... Öppnade upp och kollade hur allt såg ut där inne, lyfte upp en sladd för att se just lödningen vid volymkontrollen till den micken och sen stängde jag igen för att kolla senare men då börja det funka normalt..

När jag skruvar på volymen medans jag spelar så blir det som det ska...

Skumt det hära, kanske borde byta ut all elektronik invändigt! Vill ju helst att problemet inte ska komma tillbaka när man lirar någon gång...

Det låter som att det är något glapp någonstans. Då kan det ju givetvis komma tillbaka när du som minst behöver det. Testa att öppna upp igen och ha gitarren ikopplad och ryck lite försiktigt i de olika kablarna, då kanske du kan lokalisera glappet (om det nu är det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...