Jump to content
Annons

Pod XT Live vs Pod HD-serien


PeteK

Recommended Posts

Tjena!

Som sagt, nån som bytt upp sig till nån av HD modellerna?

Just nu kör jag med en XT live med dom flesta modellpacken inhandlade.

Är faktiskt riktigt nöjd med hur det låter.

Men, det e ju trots allt alltid lite spännande med nya grejer. 🙂

Har funderat på 500:an.

Är det värt det värt att byta upp sig?

Eller finns det kanske nånting annat i samma prisklass som slår båda på fingrarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte du hittar något bättre än HD500 i den prisklassen. Jag har inte lirat på den själv, men lyssnat mig halvdöv på nätet. Den verkar slå förra generationens POD på fingrarna, minst sagt. Men är du nöjd med hur det låter behöver du ju inte stressa? Det är inte källan som räknas, det är ljudet, och är ljudet bra så är det ju grönt. Men jag håller med dig, nya prylar är ALLTID kul. Själv fick jag faktiskt besked igår om att min Axe-Fx Ultra är på väg. 🥰

Ska bli sjukt spännande!

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört talas om Axe-fx förrän rätt så nyligen.

Vad är det Axe gör så mycket bättre för att rättfärdiga ett 4ggr högre pris?

Det jag har lyssnat på låter inte så där jättemycket bättre direkt.

Men samtidigt så måste man ju testa grejer irl för att fatta hur det låter.

Ska forska lite med om HD:n.

Ifall det finns nån som kör med en pod HD hemma så kom gärna med era åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Axe-Fx har en annan grundprincip för hur förstärkarna är modellerade, man kan sammanfatta det som att de inte är tänkta att vara "kopior" av originalen, utan en mer användbar version av originalen. Exempelvis tar inte kontrollerna på tonstackarna riktigt likadant som på originalen osv. Sen är det genomgående högre komponentkvalitet, omvandlare, op-amps (här bjuder jag på ett utmärkt tillfälle för tråden att spåra ur), processorkraft och utrymme. Programmeringsmöjligheterna är rent bisarra och routingmöjligheterna är riktigt generösa. Sen saknas flera stärkarmodeller i Poden som jag verkligen vill åt. Över lag har Axe-Fxen ett ljud som är väldigt "Hi-Fi", och det tilltalar mig verkligen. Möjligheten att ladda in kabinettimpulser från tredje part är också klockren.

Spontant skulle jag ändå svara att en Axe-Fx Ultra inte nödvändigtvis är värd sitt betydligt högre pris, men det är svårt att jämföra de två produkterna. De riktar sig till två olika målgrupper helt enkelt. Sen är prisskillnaden också ett resultat av att Line6 kan tillverka väldigt stora volymer jämfört med vad Fractal Audio kan. Det är inte bara Axe-Fx som är dyr, det är också den nya Poden som är billig.

Själva visionen bakom Axe-Fx tilltalar mig också mycket. Den är i stor utsträckning en produkt av en envis jävel, Cliff Chase, och hans vision och jag gillar verkligen såna uppstickare. Han har gjort det mesta helt själv, och jag stödjer gärna såna företag i branschen.

Sen skall det erkännas att jag gärna lägger väldigt mycket pengar på mitt gitarrspeleri, och att jag har fått för mig att jag måste ha de dyraste prylarna... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Då min gamla trotjänare har börjat bli lite sleten, glappande kontakter och en ratt som inte funkar funderar jag på att överge min XT för en sådan här. Det jag inte riktigt har kommit underfund med är skillnaden mellan de tre olika modellerna. Alla låter exakt likadant, right? Men med mer lull-lull ju mer man klättrar? Finns nåt motsvarande metal pack som finns till XT:n med ytterligare förstärkarmodeller?

Sen att jämföra dom med axe-fx är väl rätt orelevant eftersom det är produkter som skiljer sig väldigt mycket i pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Där vill jag också passa på att flika in en skillnad medllan Axe-Fx och Pod. Alla uppdateringar såsom nya förstärkarmodeller och effekter är gratis till Axe-Fx. Det är nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Axe-Fx har en annan grundprincip för hur förstärkarna är modellerade, man kan sammanfatta det som att de inte är tänkta att vara "kopior" av originalen, utan en mer användbar version av originalen. Exempelvis tar inte kontrollerna på tonstackarna riktigt likadant som på originalen osv. Sen är det genomgående högre komponentkvalitet, omvandlare, op-amps (här bjuder jag på ett utmärkt tillfälle för tråden att spåra ur), processorkraft och utrymme. Programmeringsmöjligheterna är rent bisarra och routingmöjligheterna är riktigt generösa. Sen saknas flera stärkarmodeller i Poden som jag verkligen vill åt. Över lag har Axe-Fxen ett ljud som är väldigt "Hi-Fi", och det tilltalar mig verkligen. Möjligheten att ladda in kabinettimpulser från tredje part är också klockren.

Spontant skulle jag ändå svara att en Axe-Fx Ultra inte nödvändigtvis är värd sitt betydligt högre pris, men det är svårt att jämföra de två produkterna. De riktar sig till två olika målgrupper helt enkelt. Sen är prisskillnaden också ett resultat av att Line6 kan tillverka väldigt stora volymer jämfört med vad Fractal Audio kan. Det är inte bara Axe-Fx som är dyr, det är också den nya Poden som är billig.

Själva visionen bakom Axe-Fx tilltalar mig också mycket. Den är i stor utsträckning en produkt av en envis jävel, Cliff Chase, och hans vision och jag gillar verkligen såna uppstickare. Han har gjort det mesta helt själv, och jag stödjer gärna såna företag i branschen.

Sen skall det erkännas att jag gärna lägger väldigt mycket pengar på mitt gitarrspeleri, och att jag har fått för mig att jag måste ha de dyraste prylarna... 😊

Mycket opartisk matnyttighet för en rookie som mig själv, från en som borde vara extremt partisk gällande Fractal. Många tummar upp för ditt inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag va och införskaffade ett exemplar igår.

Det lilla jag hunnit ratta så känns det som en klar förbättring mot XT:n.

Fabrikspresetten är som vanligt 99% skit.

Ett hett tips, ifall du inte orkar ratta själv.

Besök http://line6.com/customtone/

för att dra hem inställningar som folk laddar upp själv.

Kvalitén varierar men det finns en hel del bra grejer att hämta.

För mig va HD inköpet helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Grattis 🙂

Lägg gärna upp några ljudklipp om du har lust!

Ja! det skulle vara kul om du också la upp lite ljudklipp när du får Axe-Fx , funderar lite kanske på att köpa en. Själv har jag aldrig tyckt om pod för det låter syntetiskt på något sätt, har dock ej provat HD.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det med poden? Är du nöjd? lirar den bra? Vad spelar du för musik för jag e nyfiken på hur dom lite tyngre förstärkarmodellerna låter!

Tjena!

Det rullar på. Har rattat o rattat. Det finns en hel del grejer o skruva på så det lär ta tid innan man har hittat hela vägen hem. Som Farbro Barbro brukar säga, - Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. 😄

Ska sitta o lira in ikväll. Ska försöka o få ihop nånting som jag kan ladda upp.

Tills vidare kan du lyssna på hur min XT lät, om du vill.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78731&st=0&p=1118279entry1118279

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderat på att upgradera mig från Pod XT till HD men jag tyckte inte att man hörde så stor skillnad rent ljudmässigt på exemplen på Line 6's hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade några intressanta klipp på youtube,

Hel låt inlirad en 500:an.

Pod vs Axe FX (lägger min röst på podden) 😄

Personligen så tycker jag att HD:n låter bra mycket bättre än Xt:n.

Ett givet köp!

Redigerat av PeteK
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem min Axe-Fx Ultra idag 🙂 Recension kommer under de närmaste dagarna. Men första intrycket är ruggigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...

Försöker väcka liv i den här tråden och hoppas någon har lust att berätta hur det går med HD poddarna efter att det har gått lite tid! Låter dom gött? Goa att ratta? Funkar dom bra? Valde du/ni rätt modell?

Hej där.....

Har börjat med att spela in lite skisser med 500:an ....

Den börjar låta bra nu ......

Finns ett klipp nu på tuben är rätt nöjd med hittills...

Tycker det bara finns 2 alternativ 500:an för dem som gillar att tweaka

och 300:an för dem som inte gillar det och inte har budget..

Over and out

//D

Redigerat av Zissler
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...