Jump to content
Annons

Nedsatt hörsel - hörselapparat vid musikskapande?


Kent (oregistrerad)

Recommended Posts

Kent (oregistrerad)

Hej!

Jag är en ny medlem som är på väg tillbaks in i musikskapandet. Läser med stort intresse detta forum och studio i övrigt.

Jag är 29 år gammal och har nedsatt hörsel sedan barndomen. Jag har dock aldrig haft hörselapparat trots att en läkare tyckte att jag skulle ha en och frågade mig om jag ville ha hörselapparat när jag var i yngre tonåren (idiot). Jag sade "nej tack" (idiot).

Nu 15 år senare så vet jag bättre hur nedsatt hörsel egentligen är och hur den påverkar mig. Exempelvis så studerar jag och hör ungefär 80-90% av det en lärare säger trots att jag sitter längst fram, jag uppfattar väldigt sällan var klasskamrater säger när de svarar på frågor. Vidare så har jag svårt för samtal när det inte sker under hyfsat optimala omständigheter. Jag hör de högre frekvenserna sämst och höger öra hör jag sämre på.

Jag hoppas ovanstående beskriver ungefär vilken nivå jag ligger på.

Min nyblivna sambo är frustrerad som fan över att jag inte hör och piskade iväg mig till ett hörseltest som bekräftade mina svårigheter, och nu väntar ett besök på Sahlgrenska och ev. utprovning av hörselapparat.

Som vanligt när det gäller sjukvården så bör man vara förberedd och veta vad man har rätt till och vad man bör kunna begära. Så nu vill jag höra om någon här har erfarenhet av hörselapparat och om en sådan kan användas vid musicerande, samt råd om eventuella modeller eller utförande (analog/digitala) osv?

Kan väl erkänna att jag har en löjlig liten förhoppning om att få uppfatta musiken lite bättre, kanske till och med få till bättre mixar med mera. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill bara säga att jag kommer att följa denna tråd. Det är ett intressant ämne.

Får man lov att fråga Kent, är det någon speciell olycka som inträffat eller du är född med nedsatt hörsel? Helt okej om du inte känner för att svara, inget jag egentligen har med att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent (oregistrerad)

Jag vill bara säga att jag kommer att följa denna tråd. Det är ett intressant ämne.

Får man lov att fråga Kent, är det någon speciell olycka som inträffat eller du är född med nedsatt hörsel? Helt okej om du inte känner för att svara, inget jag egentligen har med att göra.

Du får fråga så gärna så, kul att du engagerar dig i ämnet. Jag började prata sent, 3 års ålder, och fick bland annat rör i öronen, så problem har jag iaf haft sedan födseln. Därefter så är det oaktsamhet som har lett till sämre hörsel.

Intressant detta med producenter med nedsatt hörsel. Jag undrar om någon av dem använder hjälpmedel!?

Det blir nog till att söka lite på nätet angående detta ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oaktsamhet i form av repande med band? högljudda konserter? Den som frågar får inget veta 🙂

Dina ord kan ju vara en varningens tecken för en annan kanske...

Kolla på www.gearslutz.com

Där finns en hel del trådar i ämnet, bla folk med menieres sjukdom som jobbar som musiker och producenter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska få hörapparat på ena örat inom kort (leveransen i måndags var försenad så jag vet inte när). Jag hör 70dB sämre inom talområdet, men gör trots detta fantastisk musik. Jag hör dock bra på andra örat, så det är främst då folk står på fel sida som jag ibland har svårt att uppfatta vad dom säger. Jag hoppas att musikspelandet ska funka även med denna apparat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent (oregistrerad)

Oaktsamhet i form av repande med band? högljudda konserter? Den som frågar får inget veta 🙂

Dina ord kan ju vara en varningens tecken för en annan kanske...

Kolla på www.gearslutz.com

Där finns en hel del trådar i ämnet, bla folk med menieres sjukdom som jobbar som musiker och producenter

Repande, smällare, äldre bröder och tre år inom en industri utan hörselskydd (kap- och putsmaskiner, borrning och så vidare). Jag har inte varit försiktig och jag brukar ta ett steg tillbaks när fler än en pratar, och låtsas mer att jag hör än lyssnar på vad folk säger. Men nu är det slut på allt sådant och det är dags att tillåta sig själv ta plats och få delta i omvärlden.

Ska ta en titt på gs, tack för tipset!

Erik dP: Även om vi kanske inte har samma problem så vore det väldigt intressant att få en liten rapport när du har fått din apparat och hunnit utvärdera den lite. Har läst lite nu på nätet om hörselapparater och jag fick väl uppfattning att det tar tid att vänja sig vid den nya ljudbilden, men skriv gärna ändå. 😉

debatt: Läste att man iaf inte kan få sämre hörsel av en hörapparat då alla sådana apparater nu för tiden har en inbyggd limiter. Undra om man får skruva lite på den tro!? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Repande, smällare, äldre bröder och tre år inom en industri utan hörselskydd (kap- och putsmaskiner, borrning och så vidare)

Ja det finns ju en annan tråd här på forumet har jag för mig som handlar om smällare och deras påverkan på vår hörsel... Som nämnts där önskar man ju ibland att man aldrig hade hållit på med smällare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kent (oregistrerad)

I tisdags, för tre dagar sedan, så var jag på Sahlgrenska och fick mina hörselapparater. Jag blev lite överraskad då det var mitt första besök där och jag visste inte ens om jag var kvalificerad för hjälp. Men det var aldrig något snack om saken, i datorn hos audionomen fanns min kurva och det var bara att programmera in denna i hörselapparaterna och köra.

Min kurva:

hdiagram.gif

VILKEN SKILLNAD! Det var som om jag haft på mig ett par dåliga hörselskydd hela livet och först nu fick av mig dom. Och jag kunde inte sluta le efter att ha fått på mig hörselapparaterna, utan satt där och såg fånig ut. Vid ett tillfälle så gick audionomen iväg ut från rummet och jag kunde då höra tal från korridoren och hur det lät när folk gick. Jag upplevde dessutom en väldig skillnad i hur jag lät, dels rösten men även andra ljud såsom skrapet från fötter, ljud från kläderna och kurr i magen med mera.

Nu är det mycket lättare att uppfatta tal, vilket är den grundläggande orsaken till apparaterna, även om jag känner att jag behöver vänja mig. Är det mycket ljud omkring så förstärks ju även dessa men då hörselapparaterna just nu är inställda på att förstärka talet så ska jag även under de förutsättningarna kunna urskilja just talet bättre, vilket jag upplever att jag kan göra.

Hörselapparaterna är av märket "Oticon" och modellen jag använder heter "Vigo" Med dessa så kan man lägga in olika program för till exempel tal, tv, musik och annat - man ändrar då på vilka frekvenser som skall förstärkas. Just nu har jag bara ett program som är avsett för att höra tal, men jag ska på ett återbesök om en månad och då få göra ytterligare inställningar, bland annat vill jag ha ett program avsett för musik med en så rak kurva som möjligt - anpassad efter min kurva naturligtvis.

Vidare så finns möjlighet till trådlös överföring via FM och man kan även plugga in en liten tele via en adapter man kopplar på hörselapparaten. Dock har jag inte haft möjlighet att testa detta då jag inte fick med mig den lilla adapter som krävs.

Priset ligger på 2500:- styck om jag skulle tappa bort dem. Priset sjunker med 20% när jag vid återbesöket "skriver ut dem" och sedan med 20% varje år.

Nu till det intressanta! ☺️

Det första jag möttes av när jag spelade musik med hörselapparaterna på var hur nära musiken kändes. Det kändes verkligen som en "in your face" mix till skillnad från tidigare erfarenhet av samma låt/musik. Däremot så var det inget fel på avståndskänslan till musiken, jag upplevde alltså inte som om jag satt med ett par dåliga lurar. Vidare så upplevde jag musiken mycket tydligare och kunde lättare dela upp ljudbilden, och jag kände att jag hade mer kontroll över ljudet och kan lättare hitta instrumenten i musiken. Diskanten lät tydligare och för att nämna ett exempel så tror jag nu att jag kan höra hur ett reverb låter, både skillnad i kvalité och hur det bör låta, vilket jag tidigare haft väldigt svårt med.

När jag spelade upp egen musik så märkte jag direkt av att mellanregistret och upp inte låter jättebra. Om ni lyssnar på exemplet nedan så tycker jag stråkarna inte alls låter så lena som jag vill ha dem. Skulle bland annat vilja använda ett mörkare reverb och lägga stråkarna längre bak i ljudbilden. Dessutom så vill jag dela in instrumenten mer vilket jag känner att jag klarar av nu, och förhindra den här ihoptryckta mixen.

http://www.cmtsverige.se/misc/mp3/Poem.mp3

Just nu så har jag ju som sagt ett program i hörselapparaterna som skall förstärka tal, så innan jag fått en mer rak frekvenskurva så tänker jag inte ge mig på att mixa om gamla låtar. Dessutom så kommer det antagligen ta lång tid innan jag vänjer mig vid att höra musiken på ett annat sätt så jag kommer sysselsätta mig med att lyssna väldigt mycket på referensmusik. En sak som gör mig orolig är dock att man inte går längre än till 8-10kHz i hörselapparaterna. Frekvenser ovanför den gränsen förstärker man inte och man mäter heller inte hur hörsel är påverkad där. Men riktigt så enkelt är det nog inte eftersom jag hör en tydlig skillnad även i det området, tror jag iaf, kanske någon här vet!?

Sammanfattningsvis så är jag supernöjd, det känns som en helt ny värld där ute och intresset för musik har exploderat. Dock så är jag besviken över hur dåligt min akustiska gitarr lät med hörselapparaterna på, 1000:- på börsen och det är först nu jag hört vad jag fick för pengarna. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent (oregistrerad)

Stort grattis, det måste vara ett kanonlyft, på alla fronter!

Hur är det med smällande ljud som dörrar och skrapande stolar tex? Finns det nån limiterfunktion?

Tack för det!

Ja det finns en limiter/kompressor och den fungerar bra, hör sällan att den arbetar. Klappar jag med händerna nära örat så känner jag dock hur hörapparaten stängs och inte bara håller ljudet nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det!

Ja det finns en limiter/kompressor och den fungerar bra, hör sällan att den arbetar. Klappar jag med händerna nära örat så känner jag dock hur hörapparaten stängs och inte bara håller ljudet nere.

Om man kunde få somliga att fatta detta. Svärmor testade en hörapparat för länge sen som nog förstärkte även hårda smällar, sen vägrar hon. Synd för hon är hur skärpt som helst annars, hon är 82 bast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent (oregistrerad)

Om man kunde få somliga att fatta detta. Svärmor testade en hörapparat för länge sen som nog förstärkte även hårda smällar, sen vägrar hon. Synd för hon är hur skärpt som helst annars, hon är 82 bast.

Faktum är att audionomen tog upp detta, att de tidigare modellerna förstärkte allt ljud och att det inte uppskattades alls. Om du lyckas övertyga din svärmor om hur de nya modellerna fungerar så kommer hon säkerligen bli nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

följer din tråd kent, mycket spännande.

Ursäkta att jag tjatar lite men, du har alltså inte varit född med en lite nedsatt hörsel utan du har åsamkat den mest själv menar du?

Du har ändå en dipp på 60db vid 6khz - då måste du isf varit rejält stygg mot öronen. Men det verkade nästan på ditt tidigare inlägg som att du haft lite nedsatt hörsel från födseln?

Mycket spännande detta - tänk om framtidens hörapparater verkligen gör att hörselskadade kan uppfatta musik precis som en fullt hörande.

Kan din hörsel bli mycket värre nu eller dipparna stannar där de är? (förutsatt att du inte misshandlar öronen rejält då menar jag) - kan du hålla på med musik normalt utan att riskera att förvärra det? Har du pratat något med audionomen om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent (oregistrerad)

följer din tråd kent, mycket spännande.

Ursäkta att jag tjatar lite men, du har alltså inte varit född med en lite nedsatt hörsel utan du har åsamkat den mest själv menar du?

Du har ändå en dipp på 60db vid 6khz - då måste du isf varit rejält stygg mot öronen. Men det verkade nästan på ditt tidigare inlägg som att du haft lite nedsatt hörsel från födseln?

Mycket spännande detta - tänk om framtidens hörapparater verkligen gör att hörselskadade kan uppfatta musik precis som en fullt hörande.

Kan din hörsel bli mycket värre nu eller dipparna stannar där de är? (förutsatt att du inte misshandlar öronen rejält då menar jag) - kan du hålla på med musik normalt utan att riskera att förvärra det? Har du pratat något med audionomen om det?

Kul att du tycker det!

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det har sett ut. Vad jag vet är att jag hade dålig hörsel som barn och att jag som tonåring fick en förfrågan om jag ville ha hörselapparater. Det är väl jag själv som upplever att hörsel har blivit lite sämre genom åren och att detta är logiskt då jag aldrig hukat mig för starka ljud.

Apparaterna blir nog bara bättre och bättre. Oticon, tillverkaren som gjort mina, har precis kommit ut med ett par som de hävdar ger ett väldigt naturtroget ljud - men det är väl bara reklam som vanligt. Men men, jag tycker det är grymt spännande och kommer följa utvecklingen noga. Tyvärr så kommer man nog få nöja sig med vad vården kan erbjuda, de har ju avtal att följa med vissa tillverkare, och inte köpa nya själv om det kommer ut en modell man är sugen på.

Jag vet inte riktigt hur hörseln fungerar där. Många äldre har ju svårigheter med hörseln och man skulle kunna gissa att det tillhör det normala åldrandet, men å andra sidan så hör ju vissa äldre rätt bra. I mitt fall så är det i alla fall inte en sjukdom som orsaker en hörselnedsättning som är progressiv, så är jag bara försiktig får jag nog behålla mina db. Men jag ska höra med audionomen hur det brukar se ut för hennes patienter, dröjer en månad dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att tekniken utvecklas. Jag tror du kan hålla på med musik nu i viss utsträckning. Men tänk på vilan och sitt inte för länge i taget! Spela aldrig för högt heller naturligtvis. Kan du gå på en konsert med hörselapparaterna och samtidigt ha i någon hörselpropp, eller hur fungerar det? Det finns särskilda platser med hörslinga har jag läst, på Konserthuset iaf.

Det jobbigaste jag vet i sammanhanget är när jag på mitt förra jobb ringde till äldre (75-95 år) och de hade på någon slags hörselförstärkning i telefonen eller så hade de inte det, utan sa "vänta ett tag", och så satte de igång den där förstärkningen. Det tjöt inte bara då utan även sedan jag snabbt lagt på, fast då i mina öron istället. Vilket förbannat elände! Någon som vet vad f*n det är för hjälpmedel rent ut sagt!! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent (oregistrerad)

Tack för sån underbar positiv läsning så här på kvällen. Hoppas allt håller i sig.

Tack för uppmuntran. Känner att engagemanget har ökat betydligt, faktum är att jag ställde frågor till audionomen om dennes arbetsuppgifter och yrket i övrigt - det är snart dags att läsa vidare nämligen.

Skönt att tekniken utvecklas. Jag tror du kan hålla på med musik nu i viss utsträckning. Men tänk på vilan och sitt inte för länge i taget! Spela aldrig för högt heller naturligtvis. Kan du gå på en konsert med hörselapparaterna och samtidigt ha i någon hörselpropp, eller hur fungerar det? Det finns särskilda platser med hörslinga har jag läst, på Konserthuset iaf.

Det jobbigaste jag vet i sammanhanget är när jag på mitt förra jobb ringde till äldre (75-95 år) och de hade på någon slags hörselförstärkning i telefonen eller så hade de inte det, utan sa "vänta ett tag", och så satte de igång den där förstärkningen. Det tjöt inte bara då utan även sedan jag snabbt lagt på, fast då i mina öron istället. Vilket förbannat elände! Någon som vet vad f*n det är för hjälpmedel rent ut sagt!! 😠

Nu i början när musiken har öppnat upp sig för mig på nytt så är det nog lätt att man spelar lite för mycket. Men jag upplever faktiskt att det känns mindre ansträngande att lyssna på musik nu, och mycket beror nog på att jag kan spela på lägre volymer och inte behöva söka i ljudbilden på samma sätt som tidigare.

Hörslingor skall finnas på lite olika ställen, konserthus (som du skrev), i biosalonger, föreläsningssalar och i till exempel kyrkor. De förekommer också i telefoner som du själv tydligen upplevt, men det tycks ha varit nåt fel då personen på andra sidan luren inte ska behöva drabbas av detta. Genom att sätta en magnet på telefonen så kan man också ställa in hörselapparaten att automatiskt gå över till ett "telefonprogram", ljudet är då direkt kopplat till hörselapparaten och stänger dessutom ute allt annat ljud. Detta är dock inget som jag har fått möjlighet att testa då jag behöver ett program för denna funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilken intressant tråd!

Är i en väldigt likadan situation själv, dock tror jag att jag har värre nedsättning än du, fast en liknande kurva. Är 28 år och har haft det hela livet. Jag har alltid lyssnat mycket på musik och hållt på med musik hela mitt vuxna liv. Repat, spelat in, mixat.. Jag upplever det som att det funkat bra musikaliskt, dock så har ju mycket sociala grejer blivit lidande. Jag tror att jag genom livet undvikit vissa människor bara pga att de talat lågt och otydligt... :/

Fick också erbjudande om hörselapparat i 10-12-årsåldern, men ville ju såklart inte dras med detta. Hade ju redan glasögon...

I vuxen ålder har jag sedan inte brytt mig direkt. Jag har alltid tänkt att jag skulle behöva ta ut apparaten så fort man skulle hålla på med musik, att det bara blir oljud och skrän.

Hur gick du till väga, kontaktade du bara audionomen vid Sahlgrenska då eller? Din modell kostade då 5000 för bägge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick du till väga, kontaktade du bara audionomen vid Sahlgrenska då eller? Din modell kostade då 5000 för bägge?

Ja, du behöver inte gå vägen via vårdcentral om du inte vill vänta på det.

Finns det inte några bidrag du kan söka?

Räknas det inte som handikapphjälpmedel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent (oregistrerad)

Oj vilken intressant tråd!

Är i en väldigt likadan situation själv, dock tror jag att jag har värre nedsättning än du, fast en liknande kurva. Är 28 år och har haft det hela livet. Jag har alltid lyssnat mycket på musik och hållt på med musik hela mitt vuxna liv. Repat, spelat in, mixat.. Jag upplever det som att det funkat bra musikaliskt, dock så har ju mycket sociala grejer blivit lidande. Jag tror att jag genom livet undvikit vissa människor bara pga att de talat lågt och otydligt... :/

Fick också erbjudande om hörselapparat i 10-12-årsåldern, men ville ju såklart inte dras med detta. Hade ju redan glasögon...

I vuxen ålder har jag sedan inte brytt mig direkt. Jag har alltid tänkt att jag skulle behöva ta ut apparaten så fort man skulle hålla på med musik, att det bara blir oljud och skrän.

Hur gick du till väga, kontaktade du bara audionomen vid Sahlgrenska då eller? Din modell kostade då 5000 för bägge?

Förlåt, jag skulle varit tydligare. Jag betalade ingenting, däremot så blir jag ersättningsskyldig (5000:- för bägge) om jag skulle tappa dem.

För att slippa stå i kö till hörseltestet på Sahlgrenska så gick jag till en förening som utför testet. De skickar sen resultatet vidare till Sahlgrenska och på så sätt tjänar man några månader, antar jag. Hörselskadades förening, Kungsgatan 28 i Göteborg hette dem jag var hos och testet var det gamla vanliga pip-testet samt att man skulle upprepa ord som sades med brus i bakgrunden.

Det är nog olika vad man tycker om förstärkningen. Den går som sagt att styra med program och volym men det går också att välja olika proppar, några är täta medan andra släpper igenom ljud. Jag är dock helnöjd med mina öppna proppar som släpper igenom en hel del ljud, och den något "vassa" ljudbilden runt 6-8kHz ska jag råda bot på nästa gång jag är hos audionomen.

Det finns en hel del privata audionomer där man slipper vänta och där urvalet bland hörselapparater är mycket större, men det kostar nog också lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

...Jag blev i ett tidigare inlägg här tillfrågad om hur jag tycker min hörselapparat funkar.

Det jag var mest angelägen om var att den skulle vara snabb på att återge ljudet. Min farsas apparat är lite långsam då man hör två knäpp om man knäpper med naglarna vid örat.

Den apparat jag fick (på begäran) är en Oticon Agil Pro RITE som folk på olika forum verkar vilja ha, fast landstinget gav dom Oticon Agil utan "PRO", och den var folk ändå riktigt nöjda med - ljudmässigt i alla fall.

"RITE" står för att det är en liten högtalare i örat till skillnad från en slang som transportera ljudet. Apparaten sitter bakom örat. Jag har en liten öppen gummiplugg för att apparatljudet ska blandas med vanligt ljud vilket känns naturligast.

Jag kan bara säga att jag inte märker av apparaten - glasögon kanske t o m är svårare att vänja sig med. Den är snabb och ger inte något nämnbar fördröjning. Det friska örat hjälper hjärnan att tolka tal, men jag känner att diskanthöjningen från apparaten ger mig en bättre stereo-känsla.

Man kan dock inte ha den med hörlurar då den ger rundgång - jag har så dålig hörsel så den förstärker så mycket att det läcker till mickarna. Min hörselkurva i det dåliga örat är runt 60 dB sämre än normalt (=mitt andra öra) mellan ca 500-4000Hz. Ser ut som en hängmatta. Bullerskador ligger oftast runt 4000-6000Hz.

Jag antar att vi alla kommer få hörapparat i framtiden. Det kommer nog vara nästan lika vanligt som glasögon. Varför ska man gå omkring och höra dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå.

Jag läser andra terminen på Audionomprogrammet i Lund och tycker såklart den här tråden är väldigt intressant. Jag har förstått det lite som att Audionomutbildningen tidigare var något som tillhörde vården och att det till stor del var sjuksystrar som pluggade ett eller två år för att kunna ta riktiga hörselprov. Det som jag läser nu är fyra år och mycket mer inriktat på kommunikation, psykologi, akustik, teknik och så vidare även om utbildningen fortfarande tillhör medicinska fackulteten. Jag har som sagt i princip bara börjat på utbildningen men tror att jag ändå kan blanda mig i med viss säkerhet.

Ja, hörapparaten har, som alla annan teknik utvecklats med stormsteg de senaste 10-15 åren och jag har också hört att det danska Oticon ligger i framkant. Det senaste ska tydligen vara två hörapparater som kommunicerar trådlöst med varandra för att synkronisera fasförhållanden och utsläckning för att återge en korrekt stereobild. Alla moderna hörapparater innehåller någon typ av kompression av ljudet men hur den ställs in är väldigt personligt eftersom många hörselskador gör att man inte kan höra svaga ljud, medan starka ljud blir obehagliga eller smärtsamma. Det gör såklart att det dynamikomfång man har kvar att jobba med ibland kan bli ganska smalt, samtidigt som det är väldigt viktigt att kunna höra om ljud befinner sig nära eller på avstånd, om de närmar sig och så vidare, tänk trafiksituationer t.ex.

Hörapparaten ställs så gott som alltid in tillsammans med användaren just för att man ska kunna anpassa förstärkningen och olika program till olika situationer. Oftast hamnar diskantområdet i fokus eftersom det är där hörselnedsättningar är absolut vanligast och området mellan 3kHz-4kHz är det viktigaste för talförståelsen, men det finns speciellt utformade test som man kan använda för att mäta över de frekvenser 8kHz-10kHz som ett vanligt tonaudometri-prov visar.

Hörselnedsättning är mycket vanligare än man kan tro, framförallt åldersrelaterad sådan. Cirka 50% av alla mellan 65-84 har en hörselnedsättning och skulle vara hjälpta av t.ex en hörapparat. Problemet är att den ofta smyger sig på och inte märks av, men också att det är mer accepterat som en del av åldrandet än t.ex en synnedsättning. Skulle vi i allmänhet vara lika noga med att höra ordentligt som att se ordentligt är det inte omöjligt att det skulle gå en hörapparat på åtminstonde varannan pensionär med glasögon. Men ja, det är en personlig, något grov uppskattning för att göra en poäng. Men det ska också sägas att i de flesta fallen är en hörapparat bra mycket mer diskret än en hörselnedsättning och jag vet inte varför någon skulle tro annorlunda.

Men! Jag personligen har faktiskt funderat en del på om det inte kan finnas en marknad här. Bland studio-, hifi-folk och andra som är noga med vad de hör. Eftersom man ofta är väldigt noga med några decibels skillnad upp eller ner vid vissa frekvenser när man talar om olika mikrofoner eller monitorer, vore det inte intressant att veta hur det är med den egna hörseln? Inte att man nödvändigtvis ska bära hörapparat, men att man kanske kan göra en grundlig utvärdering av sin hörsel och sedan använda den för att kalibrera lyssningen man använder sig av eller vad som kan tänkas passa bäst i det individuella fallet.

Det var några av de tankar jag hade, berätta gärna hur ni tänker angående det här mycket, mycket intressant och subjektiva ämnet man kallar hörsel.

- Niklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...