Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nu kollat in diverse mixerbord som jag och bandet tÀnkt ha i replokalen. En grej som jag har kollat in ganska mycket Àr mixerbord med direct outputs, dvs att varje kanal har en egen utgÄng, utöver bordets bussar och huvudutgÄngar. En stor fördel jag ser med detta Àr att man kan koppla vidare signalen in i ett ljudkort och dÄ tex kunna spela in en konsert samtidigt som man mixar den. Det jag undrar Àr:

Vilket mixerbord, med direct outputs, Àr mest prisvÀrt? Min budget Àr nÄgot oklar, det viktigaste Àr att hitta nÄgot prisvÀrt och hyfsat billigt med minst Ätta kanaler (XLR-ingÄngar).

Har signalen i direct output gĂ„tt igenom mixerbordets EQ och effekter? Är den beroende av kanalens regel osv? Eller Ă€r det kanske olika frĂ„n bord till bord?

Tack pÄ förhand!

//Fredrik

Annons
Postat

Jag har ett bord pÄ jobbet med direct out. DÀr ligger direct out efter regel sÄ man kan inte mixa en konsert och spela in, om man inte lÀgger inspelningen vÀldigt lÄgt.

Postat (redigerat)

Jag har ett bord pÄ jobbet med direct out. DÀr ligger direct out efter regel sÄ man kan inte mixa en konsert och spela in, om man inte lÀgger inspelningen vÀldigt lÄgt.

Det lÄter ju mindre roligt. Men vilken modell och vilket mÀrke Àr det? Kanske, och förhoppningsvis, Àr det olika frÄn bord till bord.

Det dĂ€r verkar iofs vara en schysst mixer, men den verkar inte ha direct outputs. 😕

Redigerat av Potatisburk
Postat

Det dĂ€r verkar iofs vara en schysst mixer, men den verkar inte ha direct outputs. 😕

Nej visst ja, jag tÀnkte pÄ inserts (som gÄr att anvÀnda som direkt ut om man inte behöver insert samtidigt dÄ ...).

Postat

Det lÄter ju mindre roligt. Men vilken modell och vilket mÀrke Àr det? Kanske, och förhoppningsvis, Àr det olika frÄn bord till bord.

Om jag kommer ihÄg rÀtt Àr det Soundtracs Solo8 det Àr ett 24 kanalers bord.

Postat

Det dyker upp begagnade Mixwizard ibland pÄ blocket. Det Àr ett Allen & Heath bord i 19 tums bredd som finns i ett antal varianter. Bordet har varit med ett gÀng Är och finns i lite olika ÄrgÄngar, de senare ÄrgÄngarna kan ha inbyggda effekter ( reverb ). Borden har riktigt bra mickstÀrkare och Àr i övrigt riktigt bra ( jag har ett Àldre 16:4:2 sjÀlv ). Det gÄr att koppla inuti bordet pÄ lite olika sÀtt för att fÄ direct out före eller efter Eq mm. Standard Àr före EQ, före fader vilket Àr perfekt för inspelning.

Annars behövs det kanske inte ett speciellt bord med direct out. Det Àr mycket vanligt pÄ mixerbord med en Insert för effekter. Om man Àr lite hÀndig Àr det lÀtt att löda en "slutande" TRS kontakt (ser ut som en hörlurskontakt stora modellen, man löder ihop T och R) sÄ att man kan tappa ut signalen till inspelning (obalanserat via T + S). Visserligen Àr det dÄ "bara" obalanserat men det brukar kunna fungera alldeles utmÀrkt.

// Gunnar

Postat

Kolla Soundcraft GB2!

Lite för fin för min plĂ„nbok. 🙂

Nej visst ja, jag tÀnkte pÄ inserts (som gÄr att anvÀnda som direkt ut om man inte behöver insert samtidigt dÄ ...).

Annars behövs det kanske inte ett speciellt bord med direct out. Det Àr mycket vanligt pÄ mixerbord med en Insert för effekter. Om man Àr lite hÀndig Àr det lÀtt att löda en "slutande" TRS kontakt (ser ut som en hörlurskontakt stora modellen, man löder ihop T och R) sÄ att man kan tappa ut signalen till inspelning (obalanserat via T + S). Visserligen Àr det dÄ "bara" obalanserat men det brukar kunna fungera alldeles utmÀrkt.

// Gunnar

Detta alternativet gör ju Soundcraft EPM 12 vÀldigt intressant! Inserts klarar jag mig bra utan, men mÄste jag löda "insertsen"? Det har jag nÀmligen inte sÄ bra koll pÄ, men om det Àr enkelt att fixa kan jag kanske ta kontakt med nÄgon hÀndig. Funkar det verkar det vara helt perfekt för mitt ÀndamÄl, och dessutom vÀldigt billig.

Soundcraft FX 16 II

Kör med den pÄ jobbet. Supersmidig, direct out, valbart före eller efter regel, inbyggd lexicon-enhet, 100 mm-reglar m.m

Passar i 19-tums-rack om man vill det.

Mycket för pengarna tycker jag

Verkar vĂ€ldigt vĂ€ldigt bra! Men om jag fĂ„r ovanstĂ„ende förslag att funka blir det nog den istĂ€llet, 16 kanaler Ă€r lite överflödigt för min del. Men tack för tipset! 🙂

hÀr har du en med stÀllbar direct out före eller efter regel

http://www.pslx.co.uk/Datafiles/Soundcraft/spirit_sx_user_guide.pdf

Har problem med att öppna lÀnken, skulle du kunna skriva ut namnet?

Tack för alla svar!

Postat

Detta alternativet gör ju Soundcraft EPM 12 vÀldigt intressant! Inserts klarar jag mig bra utan, men mÄste jag löda "insertsen"? Det har jag nÀmligen inte sÄ bra koll pÄ, men om det Àr enkelt att fixa kan jag kanske ta kontakt med nÄgon hÀndig. Funkar det verkar det vara helt perfekt för mitt ÀndamÄl, och dessutom vÀldigt billig.

http://www.hosatech.com/media/document/DOC106.pdf

Postat

Coolt! Hade visserligen varit gött ifall man hittat ett billigare alternativ. Om jag ska köpa 12 sĂ„dana gĂ„r det pĂ„ ca 500 kr (första trĂ€ffen pĂ„ Google), sĂ„ om det bara Ă€r relativt lĂ€tt att löda ska jag nog se till det alternativet ocksĂ„. Tack för lĂ€nken! 🙂

Postat (redigerat)
Har problem med att öppna lÀnken, skulle du kunna skriva ut namnet?

Tack för alla svar!

soundcraft spirit folio sx

sen kan jag vÀl tillÀgga att mÄnga mixrar kan du köra in en vanlig kabel "halvvÀgs" i inserten sÄ fÄr du bara signal ut

utan att behöva löda

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Alternativen med att löda om inserten och att peta in kontakten till hÀlften funkar bra om man kan löda och om signalen ligger pÄ "ringen" i TRS-jacket i bordet. Jag har varit med om motsatsen. Det som funkade för mig var att jag köpte en "TRS till TS adapter", dvs en stereo till mono-adapter. Testa en sÄn innan lödkolven plockas fram.

Postat (redigerat)

soundcraft spirit folio sx

Ibland har man tur - http://www.blocket.se/vi/29485362.htm

Ska nog köpa det ikvĂ€ll, ser helt perfekt ut! đŸ„°

edit: Köpte den för ett par timmar sen. Tack för all respons pÄ trÄden!

Redigerat av Potatisburk
Postat

Jag har ett mackie 1604 borde (det gamla) och det har direct outs pĂ„ 8 kanaler och dom efter allt, efter eq efter aux efter fade efter allt helt enkelt men sen har Ă€ven alla 16 kanaler en insert som man ocksĂ„ kan ta kör som line out och den Ă€r FÖRE allt. AlltsĂ„ den rena signalen rĂ€tt upp Ă„ ner.

Du kan sÀkert hitta ett billigt pÄ blocket. Men de Àr ju tyvÀrr inga inbyggda effekter och sÄdant.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.