Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi spelade in en b-sida med bandet i Augusti. Allt är inspelat med ett E-mu 0404 Usb på mitt rum, förutom trummorna som är inspelade i en sensusstudio med ett digi003-kort.

Omastrat och förmodligen är det inte slutgiltig sångtagning.

Vill gärna ha åsikter på mix och möjligtvis arrangering och produktion, även om de sista två är svårt att göra något åt just nu.

Förlåt att jag inte använder forumdelen för låtkritik, men jag orkade inte ladda upp den här utan använder en dropboxlänk.

Annons
Postat

Skriver medan jag lyssnar.

Överhängsmickarna låter hårda och vassa. Rumsljudet på virveln funkar dock. Men det fins en faskänsla i stereobilden, troligtvis överhänget eller rumsmickarna. Kanske i kombination med närmickarna.

Lite mindre mellanregisterknuff och lite mer botten i bastrumman skulle passa bra.

De akustiska gitarrerna är väldigt anonyma och låter lite tunna. Speciellt den panorerad till vänster.

Basen är också onödigt anonym. Upp i nivå!

Postat

Hade velat höra mer av flöjten eller vad det är i början. Eller om det är en gitarr? Jag tycker trummorna träder fram för mycket, framför allt virveln. Tycker de är för torra också. Akustiska gitarren låter lite för mesig, mest högt mellanregister i den, den låter nästan lajnad.

Postat

... är det Håkan Hellström som sjunger? ☺️

Lite mer kompression där kanske?

Rätt ok panorerade trummor, men de är för höga rent allmänt i volym.

Höj basen.

"Jag tror att jag har lärt att se skillnad på som nu."

Är det så texten slutar?

Vad betyder det i så fall?

😳

Postat

Tack för lite nyttiga svar. Jag skall ha det i åtanke när jag tittar på det igen. Hade givetvis glömt att nämna att det här med oh-kanalen. Jag har inte lagt på någon de-esser än, inte på sången heller.

Roligt det här med de akustiska gitarrerna, speciellt den som är lagt åt vänster. Det är nämligen bara en gitarr.

Sista textraden är "Men jag tror jag har lärt mig att se skillnad på sånt nu".

Postat
  On 2010-11-03 at 20:29 sa Carle:

Hade givetvis glömt att nämna att det här med oh-kanalen. Jag har inte lagt på någon de-esser än, inte på sången heller.

Jag tycker inte du ska lägga på de-esser. Satsa istället på att reda ut fasförhållandena mickarna emellan. Ta det sedan varsamt med diskanten. Då tror jag du kommer nå ett bättre resultat.

Citat
Roligt det här med de akustiska gitarrerna, speciellt den som är lagt åt vänster. Det är nämligen bara en gitarr.

He! Jag blev nog lurad av reverbet. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Förutom det som redan är sagt skulle jag lägga lite kompressor på trummorna.

Eventuellt sänka överhänget, men det beror ju på hur det blir efter sänkningen av trumsetet.

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Jag lyssnade bara snabbt på låten nu...

jag tycker en sån här låt ska ha mer energi i sig, det mesta känns lite snålt..

Keep it up!

Postat

Tanken var att jobba sparsamt med allt för att bibehålla orginalsignalen så gott det går.

Postat
  On 2010-11-03 at 23:04 sa Carle:

Tanken var att jobba sparsamt med allt för att bibehålla orginalsignalen så gott det går.

Det är ju en bra tanke, men det fungerar olika bra beroende på hur bra inspelningarna låter rakt av.

Postat

Det gör jag inte. Jag snarare ser något mysigt i min bristande respekt för bra teknik.

Postat

Det är en hälsosam inställning, jag är likadan. Men det lät på dig som att du inte är nöjd med resultatet, och det är ju aldrig kul.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.