Jump to content
Annons

Mixa kick/bas som Swedish House Mafia?


johle

Recommended Posts

Tjena!

Nu tar jag mig garanterat vatten över huvudet när jag ens lägger upp den här frågan. Men eftersom de är så aktuella, och de är stora förebilder för mig så kvarstår min fråga:

Hur lyckas de mixa deras enormt långa och basiga kick mot deras lika köttiga basgång utan att de totalt slår sönder varandra när de spelas samtidigt?

Nedan finnes ett litet klipp som illustrerar det jag menar...

http://files.lennefalk.com/shm_klipp1.mp3

Använder de samma baston i kicken som sedan i basgången, dvs det är bara en top på kicken med en subbas som sedan används i leadet? Eller what's the deal?

Vore intressant att höra någon som är mer pro vad gäller mixning att kommentera detta? 🙂

Givetvis har SHM anställt bland de bästa mixningsteknikerna/mastringsteknikerna på marknaden för att låten ska slå sönder högtalarna, men bakom detta finns ju även en logik, right?

Tack på förhand!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De har använt en kort transient från en baskagge och kombinerat med ett sinus-svep som går sakta neråt. När basen kommer in i bilden tar de bort sinussvepet för att skapa utrymme, alternativt kapar sinussvepet kort. Tror inte det är svårare än så faktiskt.

EDIT: Ja.. och så är ju basen sidechainad en smula också som Carle säger.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis har SHM anställt bland de bästa mixningsteknikerna/mastringsteknikerna på marknaden för att låten ska slå sönder högtalarna, men bakom detta finns ju även en logik, right?

SMH har jag för mix mixar sina låtar själv , i alla fall Axwell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är att ha rätt frisyr. Då kan du lyckas inom svennehousen.

Ja har alla huskillarna lite 3dagars stubb så är det svårt att se skillnad på dem :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

testa att dela upp basen på typ två kanaler, en som har lows och en highs (med lowcut filter), sen så kan du sidechaina den låga rätt hårt, och bara lite/eller inget alls på den höga.

då kan det låta rätt maxat, utan att man överdriver sidechain effekten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

testa att dela upp basen på typ två kanaler, en som har lows och en highs (med lowcut filter), sen så kan du sidechaina den låga rätt hårt, och bara lite/eller inget alls på den höga.

då kan det låta rätt maxat, utan att man överdriver sidechain effekten

Coolt. Det ska jag def testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

SHM mixar nog själva, men jag skulle bli synnerligen förvånad om inte utomstående mastrar åt dom och därmed pressar upp volymen.

Dom säger själva att dom mastrar allt själva. Självklart är det inte omöjligt att de har spökskrivare, men jag tror det är vanligt att man inom genren gör allt själv. Många andra producenter säger att de gör lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...