Jump to content
Annons

Neosus

Recommended Posts

Och så fick Vallhagen ett leende på läpparna; och ett smått demoniskt "he he heeee..."

Muahahahahah... vavadejasavavadejasavavadejasa 😄

***

Saddam: Det är lite lurigt det där med CW-s webshop. Man kan faktiskt bara uppgradera där (!) alltså inte köpa in sig som förstagångskund. De hänvisar till "the local dealer" om man inte är CW-brukare sen tidigare. Märkligt tycker jag, men så är det.

E-music är säkert en utmärkt local dealer. 🙂

***

Själv tänker jag dock inte uppgradera än. Jag brukar lägga mig lite efter, av ett par olika anledningar. Det är bara ett par månader sen jag uppgraderade mig till 8.5

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Själv tänker jag dock inte uppgradera än. Jag brukar lägga mig lite efter, av ett par olika anledningar. Det är bara ett par månader sen jag uppgraderade mig till 8.5

tjing

Samma här. Det är i stort sett alltid diverse buggar i nya versioner. Efter ett tag kommer uppgraderingar som brukar funka ok 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hmm,

Har läst en hel del om problem med X-1. Bla kompatibilitet med att ladda gamla !? projekt. Jag menar om man nu uppdaterar så har man ju BARA gamla projekt. Vissa hårdvaru editorer (ex till Fantom G) fungerar inte i X-1 64bit.

Blir nog 8.5 ett tag till.

(väntar på den där "fix it all" uppdateringen).

K

Link to comment
Dela på andra sajter

elinjani (oregistrerad)

Hej är ju ny här.

Tänkte köpa Sonar X1, men så kollade jag systemkraven och jag har

Processor AMD Turion X2 Ultra Dual-Core Mobile ZM-80, 2100 Mhz, 2 kärnor, 2 logiska processorer

och först tänkte jag att det fixar inte min dator, men så tvekade jag och tänkte kanske ordet "Mobile"

var en räddning, i alla fall för ett tag. Är tyvärr lite kasse på olika processorsbeteckningar.

/ELin

Edit har en Hp Dv 7 med win vista 32 bit

Redigerat av elinjani
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

* Gjutet gränssnitt! Väldigt lättjobbat och cleant.

* Pro Channel är ett lyft (om man sedan använder pga 3epartspluggar är en annan femma)

* Gillar percussion strip som fan (fanns väl i 8.5 också tror jag).

* De olika verktygen är smidigare. Smart tool är ett lyft.

* Svinbra med låsbara screensets.

* Drop'n drag-funktion på pluggar är bra.

* Hade dock velat ha lite mer metronomkontroll. Tycker jag upplever några buggar där.

* I vanlig ordning kunde de ha utvecklat "staff view" mer. Använder själv aldrig piano roll direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft X1 64bit i en vecka nu..

Massor av småstrul bla med automationen. För mer detaljer om detta ta en kik på Sonar X1 forum.

Enl Cakewalk så skall mycket åtgärdas med patchen 1b som är beräknad att släppas någon gång i Mars.

Den nya GUI sätter en del myror i huvudet på vanda sonaranvändare. Alla funktioner finns där men är presenterade på annat sätt och ibland på annan plats.

I huvudsak är jag nöjd med X1 men inte extatisk (hade inte X1 i nuvarande skick varit så stabilt hade jag trott det var en beta). Jag hoppas att det ändras i takt med patcharna.

K

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu haft X1 producer i nån vecka. Kör 64-bit på Win 7.

Hittills fungerar allt frima. Märker inte av nämnvärt med buggar (även om jag bråkat en del med audio snap - troligtvis ingen bug utan ovana att jobba med de nya verktygen och att hitta rätt väg till paneler och inställningar), och då har jag ännu inte patchat med X1a. Skall göra det ikväll.

Programmet är grymt snyggt och kommer med alla funktioner jag vill ha + mycket mer. Deras high-endeffekter funkar fint, precis som i 8.5, och installation och uppstart busenkelt. Bara att guida X1 till min gamla fina VST-plugins-mapp.

Det jag stör mig på hittills är givetvis att man inte hittar allt på samma plats som i 8.5:an =). Men tja, det kommer, vill man inte råka ut för det så fungerar ju 8.5 fint det också. Det är nån ny smart-tool som tydligen skall vara bra, men än så länge innebär användandet av smart tool längre arbetstid för mig. Istället för att byta mellan de olika verktygen när jag redigerar MIDI så byter jag istället screen set (suck), men men...jag lär mig på nån vecka till antar jag. Screensets verkar förövrigt bra, speciellt om man kör på en skärm. Har två, men har börjat inse att det nästan är enklare att köra allt på en istället.

Kan tipsa om Sonar X1 Explained (en video-tutorial) för er som vill komma in i programmet. Video-serien är klart överpedagogisk och passar därmed en nybörjare, men för en sån som jag (nånstans mellan nybörjare och medelanvändare) är det bra med lite repetition också. Tycker man den verkar fullkomligt over priced (varierande pris) så verkar den finnas att ladda ner på en mängd ställen.

Ha det!

// Isak

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nya GUI sätter en del myror i huvudet på vanda sonaranvändare. Alla funktioner finns där men är presenterade på annat sätt och ibland på annan plats.

Well, det kan väl knappast vara en nackdel. Skälet till nytt GUI borde ju ha varit att förbättra, göra överskådligare. Annars kunde det ju lika gärna ha stannat vid:

museum3.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, det kan väl knappast vara en nackdel. Skälet till nytt GUI borde ju ha varit att förbättra, göra överskådligare. Annars kunde det ju lika gärna ha stannat vid:

museum3.gif

Yes! Bättre förr!

Jag konfigurerar faktiskt fortfarande färgerna i Sonar efter ProAudio-tiden, gult betyder Midi, grönt är Audio. Sådeså!

****

Gott att läsa några referat från X1. Till er som brukar det: Är det skillnad i hur resurskrävande det är, jämfört med 8.5?

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade hem Sonar X1 Explained från Groove3:s hemsida. http://www.groove3.com/str/sonar-x1-explained.html

Det kostar ca 40 dollar om man laddar in coupon code freq1.

Har inte direkt kollat upp materialet än, men av det jag sett verkar det vara omfattande och seriöst.

Jag har gått igenom alla 45 videor den senaste veckan. Trevlig serie, men som sagt främst för nybörjare/intermediate.

Själv hade jag velat ha mer djupgående om audiosnap och transienteditering t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat en dag nu och enkelt hantera audio, inga problem komma ingång där alls. Midi samma sak.

Var inte heller några som helst problem att få igång mina ljudkort när jag väl hittat till "preferences".

Det finns massor av funktioner som jag inte har någon koll på riktigt, som t ex audiosnap, Dimension Pro, mm. Kommer att ta ett bra tag att få koll på.

Manualen som följde med i pappersform kunde varit mer utförlig, talar bara om själva installationen (har bara luskäst iof),

lättare att läsa en papperskopia än en online-manual.

Klart nöjd så långt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu använt Sonar X1a lite längre. Väldigt trevlig bekantskap på de allra flesta håll, har sett till att lära mig "smart tool" som fungerar grymt och screensets (som fått mig att skicka av min 2:a skärm, behövs ej mer).

Har dock problem med audiosnap 2, kanske gör jag något fel, ni får gärna rätta mig.

Kör alltså X1a, och ser i patchnotes för X1b att "clip follows project" skall börja fungera i nästa version (som bör släppas när som helst). Där kan jag bara hålla med, när jag gör ett enkelt test (se nedan) så funkar funktionen inte alls. Men det jag har mest bekymmer med är ändå funktionen "quantize". INte ett smack händer, gör jag något fel?? Oavsett inställningar i pop-upen för quantize så händer precis inte ett skit.

Test:

Spelade in ett klickljud (penna mot penna) på fjärdedelar. Väldigt enkla transients. Oavsett flitiga försök med funktionerna "clip follows project" och/eller "quantize" ser ljudet ut så här;

screenshot.jpg

Oerhört störande. Det går ju att flytta transients manuellt, men fy vilket jobb när det blir lite större clips...

Gör jag något fel?

Följer upp efter nästa patch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har till min förtret erfarit att Audiosnap ibland buggar ur och helt enkelt inte fungerar. Men om du ställer "kvantisera till 4-edelar" och klickar Quantize i bilden ovan, så händer alltså inget? För det ska det ju göra.

Obs; se till att "Average tempo" (upp till höger i controlrutan) sätts till "Follow Project" innan du klickar Quantisize.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiosnap är inte riktigt den bästa funktionen dom har i Cakewalk

Mvh /Surgubbe

Klar besvikelse från början. Kanske funkar det att kvantifisera trumslag men gitarr, som ändå är hyffsat transientrikt, låter apa. Finns det något program som kan kvantifisera audio utan nämnvärd förvrängning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klar besvikelse från början. Kanske funkar det att kvantifisera trumslag men gitarr, som ändå är hyffsat transientrikt, låter apa. Finns det något program som kan kvantifisera audio utan nämnvärd förvrängning?

Jag håller faktiskt inte med, och utan att låta pruttig så tror jag att du helt enkelt inte pillat med inställningarna i audiosnap tillräckligt. Det kan bli stor skillnad om du använder rätt algoritm, och det är skillnad på offline och online renderring (det kan låta skit när du "förhandslyssnar live", men bra efter att du har "bouncat to track").

Däremot så är det buggigt, det stör mig:)

...och det bästa är att lira tajt;)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...