Jump to content
Annons

Välja mellan mindre rörförstärkare eller POD och dylikt.


Xasthur

Recommended Posts

Det är så att jag skulle vilja utöka lite i min hemstudio. Jag lajnar i nuläget gitarr rakt genom mitt ljudkort (Saffire LE) och kör sedan Amplitube.

Nu vill jag ha något annat som ger mer kraft och bättre ljud tänkte jag.

Frågan är om jag ska köra vidare på lajnat och mjukvarubaserat men isåfall köra via en POD, eller utöka till förstärkare (isåfall rör) och micka upp med t.ex en SM57:a.

Jag har aldrig testat en POD, därav vet jag inte vilket ljud den faktiskt ger. Det är ju smidigt att köra mjukvarubaserat tycker jag, men är ändå riktigt intresserad av att köra uppmickad förstärkare.

Saken är den att rummet jag har min hemstudio i, inte är optimalt när det gäller inspelning vad gäller dämpning osv.

Musiken utrustningen skall användas till är en hel del metal och hardcore, men även mycket annat.

Har läst en del om Blackstar HT-5 stärkaren, och isåfall toppen med antingen 1x10", 1x12" eller hela stacken med 2x10" lådor.

Även Orange Tiny Terror har dykt upp.

Så, någon vänlig själ som kan hjälpa mig på rätt väg? Jag känner mig lite vilsen. Haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade nog inte satsat på en POD. Tror inte du kommer få till bättre ljud med en sån än vad du kan få till genom att lajna och köra lämplig mjukvara i datorn. Jag har ofta, när jag spelat in lajnad gura, skrämt upp linesignalen med en rörpreamp för en lite mer "analog feel" och mer äkta rör-karaktär. Kan göra att resultatet känns lite mindre sterilt än det annars kan göra med bara mjukvara.

Blackstar HT-5 verkar intressant tycker jag, men jag har inte testat... lite sugen dock. Det går säkert att få till något bra med den. Jag hade nog i första hand satsat på en singeltolva (tycker de brukar ge en bättre botten än tior, men det kan säkert variera). Har du båda så kan du ju variera och prova dig fram iof...

Själv har jag en Fender Blues Junior limited edition som jag är väldans nöjd med. Det är en 15W helrör med singeltolva. -Dock kanske i högljuddaste laget för hemstudiomiljö... Men jag har fått till fina resultat med den. Lyssna gärna på senaste alstret i denna tråd (edit: Är ju iof inte specielt metal och inte helt relevant för dig 😆 men, men... går kanske att få till metaldist också om man bara är lite mer elak mot förförstärkningen... ☺️ )

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret.

Riktigt snygg produktion på din låt där! Bra jobbat. Vad använde du dig av när du spelade in gitarren? Och du använde din Fender Blues Junior antar jag?

Tack! Kul att du gillar 🙂

Japp, alla elgurorna (komp, komp-dubb och lead) och är lirade genom min Fender. Först in i ljudkortet (Alesis i|o 26) för att även få clean signal, routat till output och till stärkaren (funkar kanon). Kompguran är tvillingbrorsans DeArmond av nått slag (lirad av brorsan), dubbar med samma gura. Leadguran är min Gibson SG Special faded med Bigsby.

Komp:

Aningens lajnad clean signal och närmikning med SM57, Line Audio CM3 på strängar för extra attack och krispighet Studio Projects B3 en meter ifrån för helheten.

Kompdubbar: ovanstående mikning men lite annorlunda mixad (annan tagning ofcourse), utpanorerad

Leadljud: Stärkaren mikad med en SM57 mellan kon och papp, en Studio Projects B3 ca en meter framför för helheten och Line Audio CM3 i rummet (sparsamt använd). Även lite clean lajnad signal inblandat för extra definition i ton.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så att jag skulle vilja utöka lite i min hemstudio. Jag lajnar i nuläget gitarr rakt genom mitt ljudkort (Saffire LE) och kör sedan Amplitube.

Nu vill jag ha något annat som ger mer kraft och bättre ljud tänkte jag.

Frågan är om jag ska köra vidare på lajnat och mjukvarubaserat men isåfall köra via en POD, eller utöka till förstärkare (isåfall rör) och micka upp med t.ex en SM57:a.

Jag har aldrig testat en POD, därav vet jag inte vilket ljud den faktiskt ger. Det är ju smidigt att köra mjukvarubaserat tycker jag, men är ändå riktigt intresserad av att köra uppmickad förstärkare.

Saken är den att rummet jag har min hemstudio i, inte är optimalt när det gäller inspelning vad gäller dämpning osv.

Musiken utrustningen skall användas till är en hel del metal och hardcore, men även mycket annat.

Har läst en del om Blackstar HT-5 stärkaren, och isåfall toppen med antingen 1x10", 1x12" eller hela stacken med 2x10" lådor.

Även Orange Tiny Terror har dykt upp.

Så, någon vänlig själ som kan hjälpa mig på rätt väg? Jag känner mig lite vilsen. Haha.

Du kommer nog inte att få "bättre" ljud med en POD istället för exempelvis Amplitube 3 - ljudmässigt är det redan fruktansvärt bra. Det du vinner med att micka upp en riktig stärkare är känslan i anslaget, möjligheten att fånga ljudet och transienterna från en högtalare som flyttar riktig luft och möjligheten att flytta runt prylarna och micka upp i alla tänkbara vrår du kan hitta. Är du van vid ljudmöjligheterna i din mjukvara finns risken att en vanlig liten rörstärkare med låda initialt gör dig besviken, eftersom de är - förstå mig rätt nu - otroligt begränsade jämfört med mjukvara. Dock kan du alltid med hjälp av rätt mickteknik och lite pedaler skrämma upp även en liten rörtopp till metal- och hardcoredistortion (ofta behövs mindre distortion än man tror) men du kommer att få svårt att få samma färdigpacketerade ljud som i mjukvaran.

Jag tycker att det finns en orättvis bias som lutar mot att en uppmickad rörsärkare alltid är bäst. Jag har själv provat alla tänkbara lösningar och har gått från att vara hängiven rörpurist till att kapitulera inför de fördelar den digitala världen har i vissa avseenden gentemot det analoga. Det är liksom inte så att bara för att man köper en liten rörstärkare och mickar och hej och hå så låter det helt plötsligt Black Album om gitarren (och det säger jag inte för att idiotförklara dig, utan för att det tål att sägas oändligt många gånger 🙂).

Den digitala världen kan aldrig återskapa känslan av att lira med en stärkare i samma rum, dels för att elektroner som far igenom rör inte är samma sak som ettor och nollor i en digital värld, och dels för att monitorer eller lurar inte är samma sak som ett par tolvor som blåser luft kring byxbenen. Själv älskar jag också det taktila i att sitta och pilla på en riktig stärkare och på pedaler och grejer. Men den analoga världen kan aldrig överträffa smidigheten och komplexiteten i digitala riggar, utan att man investerar oerhört många tusen i sin rigg.

Om jag var du hade jag köpt en rörstärkare om jag verkligen hade velat ha en. Det är alltid kul att ha en riktig liten anläggning att kräma på med när man är sugen 🙂, testa olika pedaler och lira tillsammans med polarna. Men jag hade nog inte förväntat mig att den ljudmässigt skulle kunna ersätta min mjukvara, utan att jag fick lägga en hel del pengar och tid på det. Sen är det som allt annat, en fråga om tycke och smak, men jag vill höja ett varningens finger när det gäller den närmast religiösa uppfattningen kring rörstärkare och vad de kan åstadkomma. Jag har haft allt ifrån specialbeställda FOlkessonriggar till Eleven Rack och sju tusen olika gitarrpluggar och jag kan fortfarande åka dit i blindtest när det gäller att höra skillnad mellan analogt och digitalt...

Link to comment
Dela på andra sajter

AnthonyS: Tack så hemskt mycket för ditt välskrivna svar!

Givetvis är jag medveten om att det egentligen inte är jämförbart mellan de sakerna jag beskrev.

Jag slog iallafall till på en Blackstar HT-5! Och jag är kanon-nöjd! Jag ville ha en ordentlig förstärkare för övningar och repande i vilket fall som helst.

Ska bli kul att micka upp den och se hur den kan sköta sig för inspelning också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...