Jump to content
Annons

Hur började ni era karriärer och var är ni idag?


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Tjeenoo!

Kom på att det hade varit roligt att diskutera hur folk här inne började sina karriärer och var dom är idag..

Själv börja jag i källaren i morsan o farsans hus, flyttade till stan och börja jobba i Köpenhamn, Nu är prylarna tillbaka i huset igen. Så särskilt långt har jag inte kommit, men jag måste säga att där är en jävulsk utveckling på vägen.

Hur börja du?

Var är du nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Gitarren nilsson..sitter precis och lyssnar på dina files...Fan vilken trubadur du är...Wiehe släng dig i väggen...

Bodde på somrarna i Småland vid något som heter sjöstugan, där finns en sak som saknades när man satt där på kvällarna, jag tror det var du...Riktig skärgårds jam..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började med att plinka lite på de instrument som fanns hemma, vilket var en gitarr och någon keyboard typ. Började lyssna enbart på ett specifikt band och lärde mig en massa av deras låtar på gitarr. Då var jag väl tretton fjorton. Ett tag där gick jag verkligen in för att lära mig spela gitarr.

Sen började jag skriva lite egna (omogna och ganska dåliga) låtar, och spelade in dem helt utan ambitioner om bra ljud. Började med en datormick och spelade in i Audacity, köpte sen en SM57a.

Började så småningom lyssna på mer än bara ett band, upptäckte Pink Floyd och Beatles typ, och blev lite mer inspirerad till att faktiskt göra nånting som låter bra. Bytte till Garageband, köpte lite mer prylar och började spela in mer målmedvetet. Jag gjorde fortfarande inga bra mixar och kunde väldigt lite om inspelningsteknik, men det lät betydligt roligare.

Sen kom jag in på gymnasiet med inriktning musikproduktion, gick över till Logic, och började lära mig saker "på riktigt" utöver att bara prova mig fram. Då nånstans började jag skriva låtar också som inte bara vara barnsligt blaj. Blev så pass bra på att göra hyfsade mixar att jag anförtroddes att producera en demo åt ett band jag kände.

Sen dess har jag köpt på mig mer prylar, även om min studioarsenal fortfarande är ganska sparsmakad. Jag har några okej mickar som funkar på det mesta, och bra monitorer, och då blir det bra. Jag är inte intresserad av hifi, utan tycker mest om någon slags mid-fi. Jag tror det är ungefär den här hobbynivån jag kommer ligga på i framtiden också. Jag har samma inställning till i princip alla kreativa sysselsättningar, det är som roligast att hålla på med när man är snäppet bättre än medioker.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Jag började med att plinka lite på de instrument som fanns hemma, vilket var en gitarr och någon keyboard typ. Började lyssna enbart på ett specifikt band och lärde mig en massa av deras låtar på gitarr. Då var jag väl tretton fjorton. Ett tag där gick jag verkligen in för att lära mig spela gitarr.

Sen började jag skriva lite egna (omogna och ganska dåliga) låtar, och spelade in dem helt utan ambitioner om bra ljud. Började med en datormick och spelade in i Audacity, köpte sen en SM57a.

Började så småningom lyssna på mer än bara ett band, upptäckte Pink Floyd och Beatles typ, och blev lite mer inspirerad till att faktiskt göra nånting som låter bra. Bytte till Garageband, köpte lite mer prylar och började spela in mer målmedvetet. Jag gjorde fortfarande inga bra mixar och kunde väldigt lite om inspelningsteknik, men det lät betydligt roligare.

Sen kom jag in på gymnasiet med inriktning musikproduktion, gick över till Logic, och började lära mig saker "på riktigt" utöver att bara prova mig fram. Då nånstans började jag skriva låtar också som inte bara vara barnsligt blaj. Blev så pass bra på att göra hyfsade mixar att jag anförtroddes att producera en demo åt ett band jag kände.

Sen dess har jag köpt på mig mer prylar, även om min studioarsenal fortfarande är ganska sparsmakad. Jag har några okej mickar som funkar på det mesta, och bra monitorer, och då blir det bra. Jag är inte intresserad av hifi, utan tycker mest om någon slags mid-fi. Jag tror det är ungefär den här hobbynivån jag kommer ligga på i framtiden också. Jag har samma inställning till i princip alla kreativa sysselsättningar, det är som roligast att hålla på med när man är snäppet bättre än medioker.

Fy fan va coolt...Du är ett bra exempel på att man måste börja med vad man har, jag själv köpte cubase+ljukort+midiklaver och lite percussion när jag var 15 och höll på under ett halvår att lära mig komma igång med cubase..dvs man var inte produktiv för fem öre och det började bli tråkigt. Kunskap väger så jävla mycket mer än prylar...Jag går in i perioder av att prylarna går före, men då kör man fast som satan...Hatten av för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Började med gitarr vid 7-års ålder men bytte till bas när jag var runt 18 år, då det fanns fler jobb som basist. Sen kom jag på att bas var mycket roligare dessutom 🙂

Byggde ut kontaktnätet under musikgymnasieperioden och började spela med diverse band och artister.

Bodde i Gbg ett tag och började deltida som studiomusiker.

Stora "genombrottet" kom när jag började spela med Pain of Salvation i januari 07. Fick massor med kontakter världen runt som gynnar mig än idag. Hoppade dock av två år senare då jag prioriterade livet jag hade hemma istället. I bagaget har jag 10+ plattor med diverse band/artister och en live-DVD jag medverkar på, spons på både basar och stärkare och har turnérat i princip hela Europa runt, flera gånger.

Idag lever jag stolt svenssonlivet som gammal rockstjärna, spelar med ett band som jag gillar och fokuserar mest på studio/inspelning och mitt egna soloprojekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Började med gitarr vid 7-års ålder men bytte till bas när jag var runt 18 år, då det fanns fler jobb som basist. Sen kom jag på att bas var mycket roligare dessutom 🙂

Byggde ut kontaktnätet under musikgymnasieperioden och började spela med diverse band och artister.

Bodde i Gbg ett tag och började deltida som studiomusiker.

Stora "genombrottet" kom när jag började spela med Pain of Salvation i januari 07. Fick massor med kontakter världen runt som gynnar mig än idag. Hoppade dock av två år senare då jag prioriterade livet jag hade hemma istället. I bagaget har jag 10+ plattor med diverse band/artister och en live-DVD jag medverkar på, spons på både basar och stärkare och har turnérat i princip hela Europa runt, flera gånger.

Idag lever jag stolt svenssonlivet som gammal rockstjärna, spelar med ett band som jag gillar och fokuserar mest på studio/inspelning och mitt egna soloprojekt.

Hehe Coolt =)

Hur gammal är du nu? istället för att säga att du låter gammal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, Jävla klart ljud i sången...Vad kör du för mikrofon?

TLM102 Har i dagarna kommit på att det låter fan så mkt bättre om jag kopplar analogt från Mico-preampen än via spdif. Kör den genom min Rane kompressorburk, det är suveränt. Hekt digitalt blir det inte lika bra alls, varför vete fan. Kanske portans kompressor är sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har levt studentliv och under samma tid fascinerats och hänförts av elektronisk dansmusik sedan ett antal år tillbaka. Själva bastrumman och dunkandet har jag tyckt om, ända sedan jag hörde en låt inom genren för första gången. "Ah, där är det där ljudet", minns jag att jag tänkte. Då var jag nog 7-8 år. Jag struntade i det andra, bara jag fick höra bastrumman. Den var ren och enkel, men ändå sofistikerad.

Inspirationen har funnits runt knuten, i form av gästande artister, och krogrundorna har allt som oftast medfört sådda frön till nya låtar.

Mängder av tomma snusdosor, mörka höstdagar och timmar/dagar/år framför Reason och Logic har resulterat i att jag spelat min musik på ett antal uteställen och skrivit kontrakt med ett skivbolag i Belgrad.

Jag är varken någon superstjärna, det är inte så att folk skiter regnbågar när de ser mig, eller stormrik (har inte tjänat en enda spänn) men kul och givande har det varit.

Mvh

Min länk

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...vart började man? Piano hemma hos föräldrarna, sen sax/klarinett i komunala musikskolan....sen dator och fasttracker...sen sae -99, och efter det en jävla massa tragglande i flera år.... Och där är man väl nu. Typ....kommit lite längre i tragglandet nu än då....man slutar nog aldrig traggla....

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

🙂

Är 29.

Jaja det är itne så farligt gammalt...Själv är jag 23 och det ska tragglas många många år till i musikdjungeln, om inte det kommer va ett yrke så ska jag va en hobby... Fast..det ska väl va en hobby som ev genererar pengar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja det är itne så farligt gammalt...Själv är jag 23 och det ska tragglas många många år till i musikdjungeln, om inte det kommer va ett yrke så ska jag va en hobby... Fast..det ska väl va en hobby som ev genererar pengar..

Att ha det som yrke på heltid är inte så kul. Då blir det ett jobb bara. Tillräckligt mycket speljobb så börjar i alla fall jag gruva mig. Bäst är att dra in pengar på annat också.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Jo så är det kanske för många...Det beror nog jävligt mycket på personen i fråga..

Men jag förstår din poäng..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha det som yrke på heltid är inte så kul. Då blir det ett jobb bara. Tillräckligt mycket speljobb så börjar i alla fall jag gruva mig. Bäst är att dra in pengar på annat också.

Både ja och nej.

Problemet för mig var allt runt omkring. Pressen från skivbolag, allt jävla åkande fram och tillbaka, försöka pussla ihop "vanligt" jobb och familj med turnéer osv.

Hade jag tjänat tillräckligt med pengar på det hade jag inte behövt ha någon annan inkomstkälla och då hade det varit ett annat läge och kanske fungerat bättre.

Pga "vanligt" jobb blir idag musiken lidande då tiden inte finns, men när jag har det får jag å andra sidan göra exakt vad jag vill, hur jag vill. Då blir också min musik bättre.

Hur man än vänder och vrider på det är det ett moment 22 från helvetet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej.

Problemet för mig var allt runt omkring. Pressen från skivbolag, allt jävla åkande fram och tillbaka, försöka pussla ihop "vanligt" jobb och familj med turnéer osv.

Hade jag tjänat tillräckligt med pengar på det hade jag inte behövt ha någon annan inkomstkälla och då hade det varit ett annat läge och kanske fungerat bättre.

Pga "vanligt" jobb blir idag musiken lidande då tiden inte finns, men när jag har det får jag å andra sidan göra exakt vad jag vill, hur jag vill. Då blir också min musik bättre.

Hur man än vänder och vrider på det är det ett moment 22 från helvetet 🙂

Helt rätt. Hade jag varit smartare i unga år hade jag haft royalties som tickade in nu, varje oavsett om jag bara sov eller seglade. Tyvärr är jag inte smart på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började med en Hohner Melodica när jag var ca 6 år. Det var 1966, då hade inte varken vi eller lek-kompisarna några skivspelare hemma. Eller ev var det en som hade en liten plastskivspelare med högtalare i locket, på den spelade han några få pratskivor från Knäppupprevyer, typ "Ester" med Martin Ljung. Rockmusik fanns nog inte nästan alls. Inspelningsgrejer existerande helt tvärsäkert inte. Inte ens i tanken. Det var mer att man tänkte på knallpulverpistoler.

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne.

Jag fick en elgitarr av syrran i julklapp å på den resan är det..började i band året efter. Vi slog aldrig å många konstallationer har det varit..men har haft grymt skoj ändå...gör en del eget å har dragit in nån spänn via stim...inga stora pengar dock....är egentligen hyfsat SKEPTISK ( för att de krånglar till saker när man drar nån cover) . Nu har jag turen att jobba med musik på heltid via ett studieförbund...kul att hjälpa kids att komma igång. samt att åka å "trubadura" här å var. Enkla inspelningar mm. Så atteh..😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Började spela gitarr som ung, breddade med elgitarr och jazz & harmonilära. i Piteå. Utbildade mig till ljudingenjör, Var tekniker/producent på Stockhouse records under en tid Jobbat som musiklärare 10 år, gitarrlärare 1 år.

NU: Ljudtekniker på SR, och flitig Cubasare hemma

Link to comment
Dela på andra sajter

Började spela gitarr som ung, breddade med elgitarr och jazz & harmonilära. i Piteå. Utbildade mig till ljudingenjör, Var tekniker/producent på Stockhouse records under en tid Jobbat som musiklärare 10 år, gitarrlärare 1 år.

NU: Ljudtekniker på SR, och flitig Cubasare hemma

Är du liksom jag Peter Sellers-fanatiker? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Började väl med trombon på kommunala musikskolan i Söderhamn 1978, började spela elgitarr i olika band i mitten-slutet av 80-talet. Flyttade till Åland 1990, och började spela gitarr i diverse coverband. Ett av mina coverband var husband på en krog i 13 år, vi har gjort ca 1000 gig tillsammans. Nu är krogen nedlagd, jag har passerat 40. Jag spelar fortfarande, men det blir nog inte mer än 20 gig i året. Det bästa rådet jag kan ge en ung musiker är: Ta alla gig du bara kan få!

Vill man bli artist eller live-musiker, så är det live-erfarenhet som räknas!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att läsa om alla! Roligt också att det är några som verkligen kommit långt!

Jag började med piano på Kulturskolan vid 9 års ålder, tog lektioner tills jag var 20. Såg en kompis rockband när jag var 12 och tyckte gitarristen såg cool ut, så jag gick hem och tog fram morsans nylonsträngade och frågade henne hur den funkade. Lärde mig själv i tre år, tog lektioner i tre år. Självlärd på trummor sedan jag var 15, har lirat överallt där det funnits trumset och tid, börjar bli rätt bra nu sen jag köpte eget i julas.

Gick med i ett rockband i gymnasiet, bidrog med låtar, hade sju gig, efter gymnasiet flyttade alla åt olika håll... 🙂 Hoppade in som ersättare i en klasskompis band i gymnasiet, blev fast medlem efter det gigget. 😄 Det är mitt bitrock-band Liquid Ham, som idag är ett företag och som släppt debutskiva på egen hand. Vi satsar fortfarande, har väl totalt lirat ett femtiotal spelningar, men kommer nog spela väldigt mycket nästa vår/sommar.

Har sedan två år tillbaka börjat ta tag i att få igång mitt egna rockband som man drömt om sedan man såg kompisens för tio år sen. Jobbar nu på alla gamla rocklåtar man skrivit vid pianot och gitarren men som aldrig blivit arrade/inspelade. Har letat musiker i smyg i tio år (varje gång man träffat en musiker har det varit en hemlig audition 😉) och har nu hittat alla utom trummis. Ska snart börja spela in första demon som ska vara klar i februari. Så det är storsatsning som gäller där!

Har börjat ge privatlektioner inom keyboard/studioteknik & Logic/komposition, ska ha pianolektion här i lägenheten för andra gången om tio minuter. 🙂 Får se om han övat på läxan nu då! 😄

Gjort två små reklamjobb, inget jag satsar på men kan va kul att göra någon mer gång. Ska ev. börja trubadura lite med en kompis för att få in cash (och slippa jobba så mycket extra på lagret). Det är väl där jag är nu typ!

Edit: 23 år och 300 inlägg gammal!

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Är "uppväxt" med trummor då min farfar, pappa, farbröder och kusiner alla spela trummor så det har alltid funnits trumset lite här och var. Började dock spela ordentligt och inte bara bankande först när jag gick i sjuan, vilket var sju år sen. Började i ett dåligt band ett par år senare, och började sen i ett bra band 2008. Vi har släppt en EP (Janice Prix på spotify), men på grund av universitetsstudier flyttade jag och slutade i bandet. Skaffade reason hösten 2007 och har skrivit egna låtar sen 2006 typ (höll mest på med guitar pro då). Först nu på senare tid som det blivit bra.

Spelar dock inte så mycket trummor längre utan nu är det mest elektronisk musik som gäller. Började DJa i februari och producerar även eget. Genom forumet träffade jag Pazo och numera bor vi ihop och producerar och DJ:ar tillsammans. Brukar köra lite livegrejer ibland när vi är ute och spelar där jag spelar trummorna på en controlpad och han styr låtarna i Ableton via en midikontroller. Vi håller mest på med electro och åt det hållet, men kommer förmodligen släppa en EP nu under hösten/vintern som är mer åt kudurohållet. Men kul är det, innan jag flyttade till Uppsala hade jag aldrig trott att jag skulle bli DJ eller hålla på med elektronisk musik överhuvudtaget. Men så kan det gå.

Och för att knyta an till diskussionen i en annan tråd så har jag aldrig ägt ett ljudkort eller en keyboard, men det kan gå bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började spela gitarr vid ca 15 års ålder, morsans gamla AC gitarr.

Fick min första elgitarr ca 1 år senare, spelade gitarr varje dag tills jag blev 21-22 år nånting. Sedan tappade jag ner rejält med gitarrspelande tyckte det blev för trist och lite inspiration.

Medans jag spelade gitarr började jag även med att spela Keybord och trummor när jag gick på

Gymnasiet och fortsatt med det.

Nu förtiden spelar jag mest bara synth, ibland gitarr och trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Intressant ämne.

Jag fick en elgitarr av syrran i julklapp å på den resan är det..började i band året efter. Vi slog aldrig å många konstallationer har det varit..men har haft grymt skoj ändå...gör en del eget å har dragit in nån spänn via stim...inga stora pengar dock....är egentligen hyfsat SKEPTISK ( för att de krånglar till saker när man drar nån cover) . Nu har jag turen att jobba med musik på heltid via ett studieförbund...kul att hjälpa kids att komma igång. samt att åka å "trubadura" här å var. Enkla inspelningar mm. Så atteh..😉

Det där kallar jag att glida =)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Började hemma med ett piano...

Sedan köpte jag min första synt, en Moog Rogue, köpte den ny.

Har varit med i några band genom åren. Hunnit med att spela lite festivaler, Hultsfred bland annat.

Gjorde mitt första studiojobb sent 80tal, till och från i studio till slutet av 90talet.

Gjort remixer, musik till reklam, informationsfilm och TV.

Sedan 2005 gör jag för första gången min egen musik och har roligare än någonsin.

Jobbar idag med nåt helt annat än musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syrran fick en elgitarr i julklapp. som jag fick av henne på min födelsedag året efter då jag andvände den mer än henne. Då var jag 9 år gammal. Spelade så mycket jag hann. självlärd nu i dessa 7 år jag hållit på. Började spela i mitt band för 3 år sen också och vi håller fortfarande på. Håller på att fixa vår EP nu med.

Köpte cubase essentials 5 och ett ljudkort för typ 500 spänn förra året, då jag kände att jag behövde ta ett steg från audacity. nu växer min hemstudio med jämna mellanrum. nu håller jag på att skapa band nr.2

Är student vid ljud och bildskolan i lund på inriktning musikproduktion. Och jag mår bättre än någonsin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...