Jump to content
Annons

green hårddisk något för daw?


Stigmata

Recommended Posts

Hej, sitter och kollar lite hårddiskar till min Mac Pro...

vill ha en 2TB som backup, så skulle en Western Digital Caviar Green 2TB SATA

för ca 1000:- duga?

Vad betyder Green förutom att den är strömsnål?

Förstår inte det där med 5400 rpm till 7200 rpm, vad menas?? går den på 5400 eller 7200 beroende på uppdrag eller?

Förvirrad..

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, sitter och kollar lite hårddiskar till min Mac Pro...

vill ha en 2TB som backup, så skulle en Western Digital Caviar Green 2TB SATA

för ca 1000:- duga?

Vad betyder Green förutom att den är strömsnål?

Förstår inte det där med 5400 rpm till 7200 rpm, vad menas?? går den på 5400 eller 7200 beroende på uppdrag eller?

Förvirrad..

Christoffer

Om du ska använda den som backup så är inte prestandan så viktig och då kan du köra på en 5400-varvare. WD är ett bra märke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.Men går denna på 5400 eller 7200 varv?

ev ska jag kasta om lite och använda denna som audio eller sample disk...

Eller ska jag strunta helt i detta Green alternativ?

Rotationshastigheten är inte det enda som avgör överföringshastigheten:

http://www.tomshardware.com/charts/2009-3.5-desktop-hard-drive-charts/h2benchw-3.12-Avg-Write-Throughput,1013.html

Så länge det är en 3,5" så kan du använda vilken HD som helst då prestandan är bra nog idag men givetvis så finns det skillnader om man orkar sätta sig in i detta. Observera att överföringshastigheten bara är en av flera faktorer som spelar roll. Accesstid och annat är också viktiga parametrar men återigen, moderna 3,5” diskar är generellt snabba nog för ”normal” hemma-DAW-användning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Green-diskar i Raid5 min NAS - men skulle exempelvis inte välja en sådan disk till samplingsbiblioteken, där man vill ha maximal prestanda för att få ut så många samtidiga röster som möjligt från sina VSTi.

Green-diskarna brukar gå i 5400RPM, men jag har för mig att de också stänger av sig eller går ner på ännu lägre varv när de inte har använts på en stund.

Det funkar till DAW-bruk också, men kanske inte till typ 100 samtidiga audiospår, utan då är det nog säkrare att köra med en vanlig 7200RPM-disk...

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina WD MyBook Studio II (tre stycken) sitter två Green-diskar i RAID. Har dessutom skaffat en Green som systemdisk till PC:n, medan samma dators audiodisk istället är Seagate Barracuda på 7200rpm.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hej, sitter och kollar lite hårddiskar till min Mac Pro...

vill ha en 2TB som backup, så skulle en Western Digital Caviar Green 2TB SATA

för ca 1000:- duga?

Vad betyder Green förutom att den är strömsnål?

Förstår inte det där med 5400 rpm till 7200 rpm, vad menas?? går den på 5400 eller 7200 beroende på uppdrag eller?

Förvirrad..

Christoffer

Den varvar upp från 5400 till 7200 vid behov dvs när kommando kön växer. Det är inte en prestanda disk. Men den är inte speciellt slö heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...