Jump to content
Annons

Använda XLR och RCA ingångarna samtidigt på Adam A7X?


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Skall väldigt snart köpa mig ett par Adam A7X monitorer hade jag tänkt.. Var o kollade på dem igår och då sa dom bl a i butiken att dom inte visste ifall det gick och använda både XLR och RCA ingången samtidigt, för då skulle de kanske kunna ta ut varandra. Jag har nämligen tänkt koppla in monitorer till mitt ljudkort (Presonus Firebox) via XLR -> Tele och sen köra min dj-bänk direkt in i monitorerna via RCA ingången. Va tror ni, kan det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar ju om linesignaler, så det är inget som är farligt att koppla ihop - men risken finns förstås att de båda utgångarna från det du kopplar in i monitorerna, kan påverka varandras ljud beroende på att de kan belasta varandra när de kopplas samman via monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju om linesignaler, så det är inget som är farligt att koppla ihop - men risken finns förstås att de båda utgångarna från det du kopplar in i monitorerna, kan påverka varandras ljud beroende på att de kan belasta varandra när de kopplas samman via monitorerna.

Nu hängde jag inte med riktigt hehe.. Menar du att ljudet kan påverkas när både min dj-bänk och mitt ljudkort är inkopplade i monitorerna även om jag bara spelar upp från en sak i taget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hängde jag inte med riktigt hehe.. Menar du att ljudet kan påverkas när både min dj-bänk och mitt ljudkort är inkopplade i monitorerna även om jag bara spelar upp från en sak i taget?

Ja - eftersom impedansen förändras när man kopplar ihop saker, så kan det mycket väl hända något med ljudet. Det är inte säkert att det händer något i detta fallet, men risken finns.

Hur som helst, så skadar det inte prylarna när det handlar om linesignaler, så det är ofarligt att prova. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - eftersom impedansen förändras när man kopplar ihop saker, så kan det mycket väl hända något med ljudet. Det är inte säkert att det händer något i detta fallet, men risken finns.

Hur som helst, så skadar det inte prylarna när det handlar om linesignaler, så det är ofarligt att prova. 🙂

Ok får helt enkelt testa då 🙂 Men finns något annat sätt man kan koppla in dj-bänken, kanske via ljudkortet, så att ljudet spelas upp utan någon latency? För tidigare har jag kopplat in det i ljudkortet och spelat upp det via Cubase och då blir det en liten fördröjning.. Det är ju inte så himla gött när man ska mixa två låtar exakt i takt hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok får helt enkelt testa då 🙂 Men finns något annat sätt man kan koppla in dj-bänken, kanske via ljudkortet, så att ljudet spelas upp utan någon latency? För tidigare har jag kopplat in det i ljudkortet och spelat upp det via Cubase och då blir det en liten fördröjning.. Det är ju inte så himla gött när man ska mixa två låtar exakt i takt hehe...

Du borde kunna få ut det med minimal latency om du kör ASIO och Direct Monitoring. Många ljudkort har också en inbyggd mixer där man kan routa signalen så att den kommer ut omedelbart, helt utan latency, utan bara med den fördröjning som det blir i omvandlarna.

Annars kan en möjlighet också vara någon form av switch, där du växlar mellan ljudkällorna till monitorerna. Exempelvis SM Pro Audio M-Patch, även om den kanske är lite overkill för just det syftet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...