Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar pÄ att köpa en kassett porta och spela in lite hemma. KrÀver inte perfekt ljudkvalité utan söker efter lite mjukare och 'Àldre' ljud.

Kan man fÄ till lite 60 -tals sound pÄ en sÄdan mÄn tro eller blir 'oljudet' för mycket?

Skulle Àven vara intresserad om det finns nÄgon som skulle vilja sÀlja sin begagnade kassett porta!

Annons
Postat
  On 2010-10-13 at 17:02 sa vonanka:

Funderar pÄ att köpa en kassett porta och spela in lite hemma. KrÀver inte perfekt ljudkvalité utan söker efter lite mjukare och 'Àldre' ljud.

Kan man fÄ till lite 60 -tals sound pÄ en sÄdan mÄn tro eller blir 'oljudet' för mycket?

Skulle Àven vara intresserad om det finns nÄgon som skulle vilja sÀlja sin begagnade kassett porta!

60-tals soundet handlar till kanske en promille om mediet och 99,9 % om inspelningsteknik, akustik i rummen som anvÀndes etc, och Àven om mediet var allt det hÀngde pÄ sÄ kommer en "kass-ettporta" göra dig grymt besviken dÄ det inte har mycket gemensamt med vad man anvÀnde dÄ.

Postat

Ja det Àr ju hur man spelar in som Àr det viktiga...

Jag har spelat in en del pÄ kassettporta Ä efter att jag lÀrt mej mer om hur man spelar in bra, sÄ har jag gjort inspelningar pÄ en kasettporta som lÄter nÀstan "för bra" för jag ville ha lite skitigt hahaha.

Postat

ok, men jag tÀnker anvÀnda portan till att spela in enklare demos liksom. Har i dagslÀget inget dataprogram som jag kan anvÀnda och vill dessutom gÄ emot strömmen lite och ha den analoga kÀnslan.

Postat
  On 2010-10-13 at 17:17 sa tvĂ„takt:

Ja det Àr ju hur man spelar in som Àr det viktiga...

Jag har spelat in en del pÄ kassettporta Ä efter att jag lÀrt mej mer om hur man spelar in bra, sÄ har jag gjort inspelningar pÄ en kasettporta som lÄter nÀstan "för bra" för jag ville ha lite skitigt hahaha.

Definiera "skitigt". Brus och svaj?

Postat

Det finns ju helt nya kassettportor. Men va fan, Àr det egentligen kul med diskantfri musik? Med nya Zoom H4 kan man spela in mÄnga, mÄnga spÄr, och dÄ fÄr du ju riktigt bra mickar med. Tror som Gilbert att du blir besviken. Köp en enkel digitalporta i stÀllet.

Postat (redigerat)
  On 2010-10-13 at 17:42 sa Guitar Nilsson:

Det finns ju helt nya kassettportor. Men va fan, Àr det egentligen kul med diskantfri musik? Med nya Zoom H4 kan man spela in mÄnga, mÄnga spÄr, och dÄ fÄr du ju riktigt bra mickar med. Tror som Gilbert att du blir besviken. Köp en enkel digitalporta i stÀllet.

Att det kommer frĂ„n GN (som ibland ger intrycket av att vilja Ă„ka tillbaka till tiden före datorer) ger det en extra gnutta pondus! 😄

Redigerat av Gilbert
Postat

För ett exempel pÄ en nutida skiva inspelad pÄ kassettporta kan du lyssna pÄ Here We Go Magics sjÀlvbetitlade debutalbum. Man hör inte att det skulle lÄta sÀmre Àn en digitalinspelning.

Men visst, top notch-studioljudet kan man ju inte fÄ ut ur en porta. Men Àr det inte det man Àr ute efter Àr det ett perfekt sÀtt att spela in pÄ. En helt annan kÀnsla Àn att spela in pÄ dator, mycket mer pÄtagligt.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kassettportor kan lÄta jÀttebra. Men nÄgon cool fÀrgning ger dom egentligen inte.

Det som jag gilar mest med tape Àr tapekompression pÄ trummor och sÄng, det funkar inte oftast inte pÄ porta. SÄ dÄ tycker jag portainspelning gÄr bort.

Skall man göra det med tape mÄste man tyvÀrr upp pÄ riktiga grejer om man skall fÄ till det.

SÄ det kassettportan tillför vÀl egentligen inget annat Àn trassel och brus, och ett linjÀrt arbetssÀtt men sÄ kan du Àven jobba med en DAW.

Lite nostalgisktskimmer ocksÄ.

Det som skapar ett sound Àr ju en vision och gott hantverk, inte prylar.

Att bara anvÀnda en porta sÄ kommer det lÄta fritidsgÄrd och inte Beatles om man sÀger sÄ.

Det soundet uppstÄr om man har coola tapedelayer och kompressorer(bland annat). Inte bara en porta...

Kunde inte lÄta bli att lyssna pÄ en av mina gamla portainspelninger.

Gitarrer, körer, leadsÄng Àr pÄ tape resten Àr samplers och syntar. Den lilla disten pÄ sÄngen Àr inte tapen som distar, det Àr preampen som distar...

LĂ„ten skulle troligen ha lĂ„tit likadan om jag spelat in den idag. Förutom att jag troligen skulle haft intonerade guror och en bĂ€ttre mickar. 🙂

Redigerat av drloop
Postat
  On 2010-10-13 at 17:20 sa Gilbert:

Definiera "skitigt". Brus och svaj?

Japp 🙂

Jag anvÀnde helt nya tomma kromkasetter.

För det tillfÀllet skulle jag helst anvÀnt gamla blandband frÄn 70-talet eller nÄt.

Postat
  On 2010-10-14 at 07:32 sa drloop:
Gitarrer, körer, leadsÄng Àr pÄ tape resten Àr samplers och syntar.

bra jobbat 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat
  On 2010-10-14 at 11:54 sa Demonproducenten:

bra jobbat 🙂

Tack 🙂

Jag kom att att ljög lite.

Vissa gitarrer spelade vi in pÄ tape men pga för fÄ kanaler (5) sÄ samplade vi vissa riff frÄn tapen och körde dom i samplern.

Körerna Àr fem kanaler som Àr samplade frÄn tape och ned tillbaka igen pÄ tvÄ spÄr... mycket meck för att Ästakomma vad man ville.

Nej tackar vet jag datorer. 🙂

Postat
  On 2010-10-14 at 07:32 sa drloop:
Kassettportor kan lÄta jÀttebra. Men nÄgon cool fÀrgning ger dom egentligen inte.

Det som jag gilar mest med tape Àr tapekompression pÄ trummor och sÄng, det funkar inte oftast inte pÄ porta. SÄ dÄ tycker jag portainspelning gÄr bort.

Jag tycker piano lÄter svinsnyggt pÄ kassett om man krÀmar pÄ lite. Min lÄt Han hann inte fram i den hÀr zippen (en lÄt till en gammal studiofestival) har pianot inspelat med tvÄ mickar rakt ner pÄ kassett, och det Àr nog det snyggaste pianoljud jag har fÄtt till.

drloop (oregistrerad)
Postat

Snyggt stycke Dingbats.

Det kan ju bli coolt med lite dist frÄn en porta, men det blir liksom inte det dÀr feta ljudet.

Postat

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av Tascam 244? Har nĂ€mligen hört att det ska behövas speciella kassetter till denna, men vilka Ă€r det isĂ„fall?

drloop (oregistrerad)
Postat

Ofta anvÀnde man Chromekassetter till portorna. 244 tar standard Chromekassetter.

Att tÀnka pÄ Àr att man kanske bör anvÀnda sig av max 90minutersband, helst 60.

244 Àr en gammal konstruktion. Om du fÄr tag pÄ en Àr det sannolikt att den behöver ses över.

Sannolikt behöver bÄde mekaniken och mixern lite vÄrd för att bli i form igen.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sansui%20MR6.jpg

Jag har en sÄdan hÀr. Sansui MR6, 6 kanalers vÀlljudande kassettporta.

Man kan synka tvÄ och fÄ 10 kanaler! Woho!

Har Àven den tillhörande mixern MX12, 12 kanaler och 6 subgrupper.

En transportkontroll med tapesynk har jag ocksÄ som skickar FSK synk med song position pointer och man kunde dessutom stÀlla en automatisk punch in/out som tack vare synken alltid punchar in och ut korrekt.

High tech vÀrre!

Redigerat av drloop
Postat
  On 2010-10-18 at 10:42 sa tvĂ„takt:

HjÀÀÀlp en sĂ„n dĂ€r vill jag ha! TvĂ„ stycken alltsĂ„ 😄

Ă€h

köp nÄgra gamla a-dat istÀllet om det nu Àr sÄ kul med bandtrassel

Postat
  On 2010-10-18 at 12:08 sa tvĂ„takt:

Trasslar den dÀr maskinen ofta eller?

tror inte det

men band Àr ju ett trassel i sig Àven om det inte trasslar sig

som i meck, stök, bök

Postat
  On 2010-10-18 at 10:42 sa tvĂ„takt:

HjÀÀÀlp en sĂ„n dĂ€r vill jag ha! TvĂ„ stycken alltsĂ„ 😄

Det Àr ingen wow effekt med kassett portastudio ljudmÀssigt, men pÄ denna tid sÄ hade man inget annat billigt prismÀssigt

Postat (redigerat)
  On 2010-10-16 at 13:13 sa vonanka:

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av Tascam 244? Har nĂ€mligen hört att det ska behövas speciella kassetter till denna, men vilka Ă€r det isĂ„fall?

Hej, Vonanka. Jag heter Lax och Àr expert pÄ sextiotalsljud. Har dessutom spelat in en hel del pÄ tascam 234, som Àr samma som 244 fast utan mixerdel. Har ocksÄ spelat in en hel del med ljudkort.

Bifogar en fil sĂ„ du fĂ„r en hum om det jag gjort. ( Ville vara lite rolig sĂ„ jag gjorde en radiosĂ€ndning av det. Med reklam frĂ„n sextiotalet, för att liva upp 🙂 ) TvĂ„ av lĂ„tarna Ă€r inspelade med tascam 244, tre eller nĂ„got pĂ„ dator. Och en med enbart midiinstrument ( förutom sĂ„ngen).

MÄnga i trÄden har nÀmnt skillnaden pÄ vad som spelas in och hur det lÄter. Lyssna gÀrna pÄ mitt bifogade exempel - tre av lÄtarna spelades in med sm57:a in i ett soundblasterljudkort. AlltsÄ sÄ dator det kan bli. Tycker du sjÀlv att nÄn av lÄtarna har mer eller mindre av "den analoga kÀnslan?"

SjÀlv vete tusan om den dÀr analoga kÀnslan finns i en tascamporta. Kanske lite, men det Àr dock min Äsikt att den vÀger lÀtt i förhÄllande till fördelarna hos en dator. DÄ tÀnker jag framförallt pÄ möjligheten att anvÀnda effekter och mixa.. ska du lÀgga pÄ nÄgon effekt pÄ en bandporta mÄste du köpa den. AlltsÄ en burk, och extra sladdar att dra emellan. Det blir jÀkligt dyrt. ( och mindre miljövÀnligt! )

Hursom, hoppas du fÄr kul med din musik vad du Àn gör för val. Och att kÀnna lite speciellt för sitt inspelningsmedium kan nog göra lite extra för inspelningen. Det Àr dÀrför jag Àlskar min dator!

Lax

EDIT: LÄt 2 Àr Daniel Lindeberg + lax.

radio lax.mp3Fetching info...

Redigerat av laxlaxlax
Postat (redigerat)
  On 2010-10-18 at 12:25 sa kardo:

Det Àr ingen wow effekt med kassett portastudio ljudmÀssigt, men pÄ denna tid sÄ hade man inget annat billigt prismÀssigt

Jag spelade in pÄ kassettporta redan nÀr jag var liten grabb i mitten pÄ 90-talet och hÄller fortfarande pÄ med det för det Àr sÄ kul att hÄlla pÄ med.

Jag spelar in digitalt nÀr jag vill vara petnoga med omtagningar, precisionsredigering och sÄnt dÀr skit, funkar perfekt nÀr jag spelar in metal och sÄnt.

Kassettporta kör jag pÄ nÀr jag inte behöver ha nÄ superduperkvalle, som hardcorepunk och skit.

HÀr Àr en grej jag lattjade in pÄ egen hand för ett par Är sen pÄ kassettporta:

http://www.youtube.com/watch?v=RhNpvChv14w

Min polare som skejtar dock.

Redigerat av tvÄtakt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.