Jump to content
Annons

Kommer den nya PODen som rackversion?


JJMusik

Recommended Posts

Line 6 har ju nu släppt sina nya Podar - HD -serien.

Finns ett par lovande youtubeklipp och de försöker väl ta upp Axe-fx -kampen antar jag. Man ska nog inte stirra sig så blind på de låga priserna och avfärda det som skit bara för att de är billiga.

Jag läste förra veckan att line 6 nu är den största förstärkar-tillverkaren med 35% marknadsandelar. De köper ju naturligtvis upp helt andra kvantiteter av sina underleverantörer (processorer och annat) Det tillsammans med billig kina-tillverkning gör ju att prisläget inte kan jämföras med Fractal audio.

Jaja, vi får se.

Men än har de bara släppts som golv-versioner. Frågan är om det kommer en rackversion också som brukligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pod är bra för dom som inte vill eller har råd att lägga mycket pengar och det är jo bra tycker jag.

Men jämför man Axe-Fx med Pod-HD det är som att jämföra volvo med en ferrari, Axe-Fx låter mycket bättre, och det vore fan om man betalar ca22000:- och det lät som en Pod då hade man blivit förbannad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line 6 har ju nu släppt sina nya Podar - HD -serien.

Finns ett par lovande youtubeklipp och de försöker väl ta upp Axe-fx -kampen antar jag. Man ska nog inte stirra sig så blind på de låga priserna och avfärda det som skit bara för att de är billiga.

Jag läste förra veckan att line 6 nu är den största förstärkar-tillverkaren med 35% marknadsandelar. De köper ju naturligtvis upp helt andra kvantiteter av sina underleverantörer (processorer och annat) Det tillsammans med billig kina-tillverkning gör ju att prisläget inte kan jämföras med Fractal audio.

Jaja, vi får se.

Men än har de bara släppts som golv-versioner. Frågan är om det kommer en rackversion också som brukligt?

Det gör det nog. Jag tror man ställt in siktet på Eleven Rack och Axe-Fx, framför allt Axe-Fx. Ska bli väldigt intressant att se hur detta påverkar prisutvecklingen på dessa prylar. Axe-Fx är ju hur man än vänder och vrider på det en ganska daterad produkt, som saknar flera självklara saker som USB-anslutning och hörlursuttag. Med det inte sagt att den är dålig, men det blir nog svårt för Fractal att motivera sin prissättning när konkurrenterna blir bättre och bättre. Men å andra sidan är nog de flesta som köper en Axe-Fx Ultra väldigt målmedvetna och har ett tydligt syfte med inköpet. De flesta som köper en Pod HD är nog kidsen och de sansade hemmajammarna (med de inte sagt att de är mindre målmedvetna, men de är inte Steve Vai eller John Petrucci), och kidsen och hemmajammarna unnar jag sannerligen bra modellering för rimlig peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till alla som betalar 22000:- för en gitarrförstärkare. pwned

Vad menar du? Är det orimligt att lägga 22000 på en gitarrförstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du? Är det orimligt att lägga 22000 på en gitarrförstärkare?

Jag tycker inte det är orimligt.

Är man helt såld på ljudet då vill man ha den.

Men man kan nog glömma att det går att pruta ner 5 papp, sen om den är värd det är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pod är bra för dom som inte vill eller har råd att lägga mycket pengar och det är jo bra tycker jag.

Men jämför man Axe-Fx med Pod-HD det är som att jämföra volvo med en ferrari, Axe-Fx låter mycket bättre, och det vore fan om man betalar ca22000:- och det lät som en Pod då hade man blivit förbannad.

Det är ju just det! Att man betalt 22papp så kan man inte tycka annat än att den är bra.

AxeFX låter garanterat AxeFx !

Rack borde komma men undrar varför det inte kom en böna först?

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bra klipp på AxeFx

Jag är inte anti AxeFx men de klippen lät inte bra.

För mycket gain på klippen framför allt bark at the moon.

O:T såg Ozzy nu senast som öppnade med bark at the moon , den värsta käftsmällen jag fått som öppningslåt. Riffet är inte att leka med i 200db. Det var grymt men sen dog konserten!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju just det! Att man betalt 22papp så kan man inte tycka annat än att den är bra.

AxeFX låter garanterat AxeFx !

Rack borde komma men undrar varför det inte kom en böna först?

De kanske är trötta på att alla driver med deras njurdesign 🙂

Vi borde faktiskt prata om Axe-Fx Standard och inte Ultra när vi pratar prissättning. Det skiljer ändå 5000:- modellerna emellan.

Grejen är att jag misstänker att många som springer iväg och köper en Axe-Fx skulle bli nöjda med en Pod HD också. Det är så mycket

av det där som bara sitter i huvudet. Jag är tyvärr precis likadan själv emellanåt. Kostar en Axe-Fx Standard 16000:- måste den ju vara

11000:- bättre än en Pod HD500 (som ändå är den värsta podden) för 5000:- tänker man. Men ÄR den verkligen det? Finns det inget annat jag skulle kunna lägga mina 11000:- på till min studio eller till min gitarrsamling som skulle kunna göra lika stor eller större skillnad för mig som gitarrist än kvaliten på omvandlarna i Axe-Fx eller de 55 extra förstärkarsimuleringarna jag får för pengarna?

Nej, jag tror att detta kommer att röra om i grytan. Om inte annat så hoppas jag det, så priserna går ner lite över lag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte anti AxeFx men de klippen lät inte bra.

För mycket gain på klippen framför allt bark at the moon.

O:T såg Ozzy nu senast som öppnade med bark at the moon , den värsta käftsmällen jag fått som öppningslåt. Riffet är inte att leka med i 200db. Det var grymt men sen dog konserten!

Kul! Jag har också sätt Ozzy, fast det var på 80 talet , hur som helst.

Kan hålla med att han har lite för mycket dist på dom klippen.

Poängen är att den verkar ha den där responsen och lätt spelkänslan som en förstärkare har men som pod saknar när man kopplar in den direct i daw utan behöva fläska på med en massa reverb mm. Jag har en pod XT Live själv ,skulle ha den till att öva på kvällar för att inte störa andra, men spelar jag en pod rakt in i daw så kommer aldrig denna känsla hur mycket jag än rattar, utan den låter lite rakapparat i mina öron.

Jag har inte provat en pod HD500 och inte en AxeFx heller. men efter besvikelsen på pod XT , så lär jag aldrig köpa en pod mer, och inte en AxeFx heller för detta pris.

Och det är ju så, köper man en ny sak så märker man inte riktigt hur ljudet är, för att man slås av hur brett o fett det låter i affären.

När man har tagit hem saken och jobbat med den ett tag, så märker man detta men då är det för sent att lämna tillbaka.

Men där är dom som har fått bra ljud i en Pod, vilket jag med skulle vilja ha fast jag inte fattar hur.

och visst går den och använda den är inte helt värdelös,men efter lyssnat på Pod HD500 så blev inte jag iallafall inte så imponerad . Men detta innebär inte att andra kan tycka den är bra.Själv kommer jag använda en förstärkare när jag ska spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste varit Monsters med Mötley?

I'm old too!:-(

Minns knappt vad och när ,men kan ha varit kanske 86 men är ej riktigt säker. Men det var Bark at the Moon plattan det vet jag , undrar inte om van halen och michael schenker var där med. alsimers kommer med åren .

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...