Jump to content
Annons

Pat Metheny


MusicNixon

Recommended Posts

Har vi några Pat Metheny-fans på Studio Forum? Själv är jag stor beundrare av denne kompositör och gitarr-fantom. Pat och hans vapendragare (pianisten) Lyle Mays brukar göra mycket hörvärd musik.

Imorgon kommer hans nya album 'The Way Up' ut. Det ska tydligen bestå av en enda lång komposition.

Den 16 maj kommer han och lirar i Stockholm. Då ska jag se honom för 4:e gången.

http://www.patmethenygroup.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nä honom har jag tröttnat på. Håller han på än? Han borde ju klippa sig och sluta skriva massa sockersöt fånig world-music och spela mer på trio. Där kan han ju va bra ibland.

Håller med om att han och Lyle borde klippa sig. Håller inte med om att han gör sockersöt world music, men jag förstår vad du menar. Ett par plattor i slutet av 80-talet var väl kanske på gränsen.

Senaste plattan (som kom i förrgår) är ganska hemlig om man förväntar sig de vanliga söta melodierna. Ca 70 minuter som sitter ihop i ett långt impressionistiskt stycke. Lite mer svårtillgångligt än vanligt, och jag gillar det.

Trio-plattorna är mycket bra, men gruppen har också utvecklats. Jag tycker att han fortfarande har en hel del att komma med.

Men smaker är som bakar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men Pat kommer ju ALLTID med en ny platta 😆

Jag tycker att han blir allt tråkigare. Mina favoriter är gamla Song X tillsammans med Ornette Coleman och plattan As falls... Jättefin, den. När jag hade köpt Secret Story insåg jag att jag blev alltmer lurad och slutade hålla koll på Pat, bortsett från avstickaren Zero Tolerance for Silence; men den är ju jätteusel. Men ovan nämnda plattor spelar jag ibland; Offramp också. Är det någon som gillar Eberhard Weber?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker at Pat är askön, både hans triojazz och den nya smöriga men assnygga elektrojazz. Jag tycker att det mesta han har gjort är jävligt smakfullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är ända ganska mycket att hända, när man väljer och spela på en jvla synthgura när man har kanske världens göttigaste jazzburk ljud

Jazzburk lirar så det räcker och blir över på olika plattor. Han lirar sin Roland GR300 i genomsnitt en eller två gånger per (egen) platta. Han har mutat in ett eget område med det soundet, och jag tycker det är coolt.

Solot på Trio Live på "Question and Answer" först på jazzgura och sen på GR300 går inte av för hackor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste plattan (som kom i förrgår) är ganska hemlig om man förväntar sig de vanliga söta melodierna. Ca 70 minuter som sitter ihop i ett långt impressionistiskt stycke. Lite mer svårtillgångligt än vanligt, och jag gillar det.

Metheny har aldrig, och kommer nog aldrig heller att vara svårtillgänglig. Hans skivbolag ser till att det både är och förblir så. Han släpper plattor för att sälja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste plattan (som kom i förrgår) är ganska hemlig om man förväntar sig de vanliga söta melodierna. Ca 70 minuter som sitter ihop i ett långt impressionistiskt stycke. Lite mer svårtillgångligt än vanligt, och jag gillar det.

Metheny har aldrig, och kommer nog aldrig heller att vara svårtillgänglig. Hans skivbolag ser till att det både är och förblir så. Han släpper plattor för att sälja.

Song X, Zero Tolerance for Silence och Quartet är inte helt "lätta" plattor.

Jag skulle nog vilja påstå att Pat släpper precis vad som faller honom in.

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog vilja påstå att Pat släpper precis vad som faller honom in.

Nja. Det är nog lite väl blåögt att tro det. Amerikanska bolag styr sina jazzartister otroligt hårt och nästan ingen kommer undan. Finns historier om hur vissa spår på nån av Chick Coreas plattor saxades om totalt på bolagets begäran (John Beard fick lägga om en del pianosolon osv).

Dom plattor som ligger under ECM o i viss mån Geffen har nog den konstnärliga friheten fått spira en del, men tro fan inte WB ser mellan fingrarna om herr Metheny skulle få nåt fuffens för sig och ta bort för många add9 med tersen i basen. Då får han nog hoppa tillbaka in i studion, skruva på reverbet och be Lyle lägga om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är medveten om det funkar så. Blåögd eller ej, fakta: Pat har en ganska unik ställning inom jazzen. Under Warner kan han göra i stort sett vad han vill. Han har ett eget starkt produktionsbolag (Pat Metheny Group Productions) som sköter allt. Han blev osams med Geffen för att de hela tiden ville att han skulle göra en ny "Letter from home". "Zero tolerance of Silence" blev en av hans sista plattor på Geffen. Den består av ca 40 min distat oljud.

Han diggade inte Manfred Eichers kontroll på ECM-tiden och var en av de få som använde andra producenter/tekniker på det bolaget. En annan detalj är att han konsekvent vägrat att ha ett porträtt på albumets förstasida. Det är big deal i branschen.

Ovan nämnda plattor, samt Sign of 4, Trio 99>00 Live och The Way Up, ger många exempel på musik av det mer svårtillgängliga slaget. Skivbolagen kan inte ha hurrat, men de vet att hans namn säljer (och det gör det, 20 Grammys senare). Pat är mycket mån om att göra det som utvecklar honom. Och han har skapat en del moderna klassiker.

Men alla kan inte gilla honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns historier om hur vissa spår på nån av Chick Coreas plattor saxades om totalt på bolagets begäran (John Beard fick lägga om en del pianosolon osv).

Det där har jag väldigt svårt att tro på. Skulle Jim Beard ha lagt om Chicks solo på en Chick-platta? Låter som en äkta jazzskröna från Fridhems folkhögskola. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns historier om hur vissa spår på nån av Chick Coreas plattor saxades om totalt på bolagets begäran (John Beard fick lägga om en del pianosolon osv).

Det där har jag väldigt svårt att tro på. Skulle Jim Beard ha lagt om Chicks solo på en Chick-platta? Låter som en äkta jazzskröna från Fridhems folkhögskola. 😆

Den kommer från Beard himself. Under ett seminarium på musikhögskolan i Göteborg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är medveten om det funkar så. Blåögd eller ej, fakta: Pat har en ganska unik ställning inom jazzen. Under Warner kan han göra i stort sett vad han vill. Han har ett eget starkt produktionsbolag (Pat Metheny Group Productions) som sköter allt. Han blev osams med Geffen för att de hela tiden ville att han skulle göra en ny "Letter from home". "Zero tolerance of Silence" blev en av hans sista plattor på Geffen. Den består av ca 40 min distat oljud.

Han diggade inte Manfred Eichers kontroll på ECM-tiden och var en av de få som använde andra producenter/tekniker på det bolaget. En annan detalj är att han konsekvent vägrat att ha ett porträtt på albumets förstasida. Det är big deal i branschen.

Ovan nämnda plattor, samt Sign of 4, Trio 99>00 Live och The Way Up, ger många exempel på musik av det mer svårtillgängliga slaget. Skivbolagen kan inte ha hurrat, men de vet att hans namn säljer (och det gör det, 20 Grammys senare). Pat är mycket mån om att göra det som utvecklar honom. Och han har skapat en del moderna klassiker.

Men alla kan inte gilla honom.

Pats ställning inom modern jazz (post-bop, dvs det som är aktuellt just nu) är ganska labil. Hans tonalitet och formtänkande är otroligt gammalmodigt och fullkomligt ointressant om man jämför med vad som händer på många andra fronter på jazzscenen. Bristen på bra improvisationer och medmusikernas frihet gör att han inte låter gruppen gå framåt.

Visst, det är välklingande och välljudande och ett sjuhelvetes bra hantverk det han gör. Men att ens kalla Pat Metheny Group för jazz är att gå för långt.

Måste faktiskt säga att jag tyckte Metheny Group var det bästa som fanns en gång i tiden och var tillochmed i Danmark och kollade på honom under Imaginary Day-turnén. Det som var nåt att ha var egentligen triolåtarna. Det andra lät exakt som på plattan (tillochmed solona var i stort sett identiska). Då lessnade jag faktiskt.

Hoppas du inte tar nåt av det jag skriver som ett personligt påhopp nu. Vill bara få chansen att såga Metheny Group, inte dig!

Förresten, det var nog affärsmannen Metheny som såg till att det inte va nåt foto på omslagen för vem skulle köpa en platta med en sån feja på omslaget? Han är ju slående lik Randall Flagg (djävulen) i Pestens Tid. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer vi in på många stora åsiktsfrågor här. Och det kan vi diskutera hur länge som helst.

Gammalmodigt, ja då kan vi börja prata om vad som är ny musik överhuvudtaget. Det kan bli en egen tråd. Jazz? Ja, vad är jazz? Ännu en tråd. Sen är det ju faktiskt inte ett självändamål att göra så skum musik som möjligt. Pat är hyfsat kommersiell, men han har sagt i intervjuer att han aldrigt behövt kompromissa med sin musik. Pat är trots allt 50 år, har varit innovativ på många plan. Han renodlar sitt sound nu, och är i mitt tycke modernare än många andra yngre.

Musikernas brist på frihet, och att gruppen inte utvecklas... Nu har jag inte som du tröttnat på PMG utan återkommer i mitt lyssnade då och då, och min åsikt är att gruppen verkligen har utvecklats och att musikerna kommer fram. Trummisen Antonio Sanchez har gett gruppen en ny dimension.

Mitt intryck är att det snackas mycket skit inom jazzvärlden, iaf bland svenska musiker. "Nä, han har sålt sig, gör bara kommersiellt tjafs nuförtiden". Hoppas den yngre generationen som kommer fram nu inte har samma attityd (som de som var med på 70-talet).

Intressant det där med Jim Beard, jag tvivlar inte på att han sagt det. Men det låter som du-vet-vad 😏 Det vore ju ganska snöpligt för Chicken om det var sant. Undrar om det är gammalt groll mellan dem. Hm, ska forska...

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt sånt här handlar om åsikter. Du har rätt, detta kan bli en sån där oändlig meningslös tråd, och det är det ju ingen större mening med. Vi tycker olika, och ingen av oss kommer att ändra den andres åsikt hur man än vrider och vänder på det..

Kul att du tar upp dessa svenska 70-tals-jazzpoliser. Dom värnar ju om den nordiska fjälljazzen mest av allting (som bottnar i Keith Jarret och hans nordiska komp-kompisar Garbarek, Danielsson och Christensen), och det roliga är ju att den är så uttjatad så man bara vill spy. Trots det så gnäller dom på att den lite yngre stockholmsmaffian är reaktionära och spelar 60talsjazz. Vad är egentligen skillnaden? Jag går hellre o lyssnar på svängig hederlig 60talsjazz än dessa trötta pretantiösa göteborgsgubbar som inte orkar driva ett vettigt komp längre... Fast Bobo Stenson får spela sin fjälljazz för mig. Det håller fortfarande 😏

hmm oj, nu blev det offtopic. Ursäkta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den berömda jazzpolisen. Jo, jag känner till den. Jag har varit husbasist i några år på en sommarjazzkurs, och fått mig många sköna 70-talshistorier till livs 😉

Men visst är det också tråkigt med alla dessa unga band som ska köra "All the things you are" för 34682346:e gången?

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Den berömda jazzpolisen. Jo, jag känner till den. Jag har varit husbasist ett några år på en sommarjazzkurs, och fått mig många sköna 70-talshistorier till livs 😉

Men visst är det också tråkigt med alla dessa unga band som ska köra "All the things you are" för 34682346:e gången?

Inte när Brad Mehldau gör det iofs.. Men visst, standardköret är påfrestande i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den berömda jazzpolisen. Jo, jag känner till den. Jag har varit husbasist ett några år på en sommarjazzkurs, och fått mig många sköna 70-talshistorier till livs  😉

Men visst är det också tråkigt med alla dessa unga band som ska köra "All the things you are" för 34682346:e gången?

Inte när Brad Mehldau gör det iofs.. Men visst, standardköret är påfrestande i längden.

Ok, det finns undantag. Brad är ett av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäka att man stör

Har varit en fan av Pat Metheny Group ända sedan jag var 8 år.

Är nu 18.

Måste bara fråga hur man kan gämför Pat Metheny Group med

Nisse Landgren

Nisse Landgren såg hon från dändnigen i tv förra året.

Vad år man se, jo nisse landgrfen spelandes.

Det låter okej, sen börjar värsaa rappen av killar som inte en kan sjunga i takt med musiken.

Så har vi Pat Metheny Group som på tilexempel Heart of the day platta Imagine day inleder låten med klappande händeer som klappar två helt olika takter och de bli iinte otakt. De spelar piano och gitarr slingor som man får tårar av lycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just genren Jazz är rätt kul. Vist finns det jazzpoliser och snack om att folk säljer sig i alla genrer men det känns som att blir man stor inom någon annan musikstil är det ofta för att man är tollerant och blir inspererad av mycket annat annat. Men inom jazzen kan man nästan ha tunnelsende och ändå gå långt.... Eller?

För övrigt skall mitt inlägg om Pats synth gura inte ses som ett. "men hur jazz är det på en skala", utan mer som ett "Jag gilar värkligen burk ljudet och vill ha mer av det".

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lätt att vara jazzmusiker tydligen. Är inte överförtjust heller i Methenys

syntljud eller de sista plattornas "worldmusic", men fanken, så rutten är han ju inte..

Gillar man inte honom måste man ju inte lyssna. Det är ju inte så att Radio Rix trycker

ut hans alster 5 gr i timmen.

Själv tycker jag Kurt Rosenwinkel lirar grymt just nu av elgitarristerna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans nya "THE WAY UP" är allt annat än tråkig!

Ni kan inte komma och säga att skivbolagen tvingar artisterna till att göra EN ENDA LÅT PÅ 68 MINUTER! Nu har han bytt till nytt skivbolag - NoneSuch Records - och har väl lämnat det mest slätstrukna bakom sig. Jag höll ett uppehåll då han gjorde sin Brasilianska Hissmusik under sena 80 och 90 talet, som jag tyckte lät likadant platta efter platta, men sedan har han bytt ut mer än halva bandet, och det har då hänt en hel del.

Det är - istället för tråkig jazz - lite spännande filmmusik över honom numera. Men ni som tappat intresset kan GOTT OCH VÄL åtminstone checka upp nya plattan. Borta är hans solor*nkande på synthguran med det omisskännliga "trumpet"-ljudet och borta är det ordlösa ylandet i sången.

Det är mer likt Philip Glass, och speciellt Steve Reich's minimalistiska konstmusik nu, och han lämnar mer och mer plats åt de andra i bandet , och tar inte för sig så mycket själv. Speciellt syntharna är väl utnyttjade och väl programmerade i början av "låten" i alla fall. Observera att det inte är ett långt 68 minuters improviserat jam utan komponerat och arrrangerat i minsta detalj varenda minut.

Och inga socksersöta stråkar så långt örat kan nå. Så radio och hiss-ovänligt det kan bli. Sedan har han ju förståss kvar sina kännetecken som man aldrig kommer ifrån. Tycka vad man vill, men han har i alla fall gått vidare, på gott eller ont. Jag tycker att han har utvecklats i någorlunda rätt riktning. Speciellt trummissen har de nog fått göra lobotomi på för att klara av att hålla två olika taktarter igång samtidigt ... snabbt, högt och ofta...;-)

OBS. Den är inte lättlyssnad! Det är "sätt-på-hörlurarna-och-släck-lyset "musik.

Kalla det gärna för jazz om ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar nya plattan. Fast den känns mer genombra än "hits" som lyser extra starkt. Men då den inte bygger på 5-minuters-låtar så kan man inte förvänta sig annat. Lyssnat igenom plattan ett par gånger nu. Börjar att sätta sig. Nye trumpetsnubben verkar lovande 🙂

Några som ska på konserten i maj?

Och hur bra är annexet för en sån här konsert? Jag har aldrig varit där.

haha såg deras turnéplan på hemsidan. hoppas de orkar hålla samma glöd varje dag ;P

Jag ska hämta ut biljetter i veckan. Var finns ticnet-ombud i sthlm?

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Jag tro att det blir aldeles perfeckt på annexet.

Det är en liten lokal men mindre lokal ger en skönnare känsla av att man

kommer närmare artisten 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Jag tro att det blir aldeles perfeckt på annexet.

Det är en liten lokal men mindre lokal ger en skönnare känsla av att man

kommer närmare artisten 😕

Kanske sant. Frågan är hur lokalen är ljudmässigt. De sänker väl ner nån matta från taket och så antar jag.

Jag fick plats 60 eller liknande på typ rad 20. Nån som vet om det är hyfsat i mitten? Hittar ingen översikt över platserna.. Och någon som vet om man kan hämta ut ticnet-biljetter på ATG-ombud?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...