Jump to content
Annons

trocadero

Medlem
  • Antal inlägg

    41
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Det där med att det alltid blir bättre när man skärmar av saker eller till och med använder olika rum tycker inte jag stämmer. T.ex. på James Browns "In the jungle groove" när han står och ropar ut instruktioner till bandet samtidigt som de lirar låter asfräckt. Man hör att de spelar i samma rum och det låter helt rätt. Jag efterlyser mer sånt i dagens ljudbilder. Mer äkta rumsklang och mindre konstgjorda reverb-effekter! Men man lär nog träna sig många gånger ordenligt innan man blir bra på sånna inspelningar.
  2. Kan man säga något generellt om hur instrumenten ska stå och hur mickarna ska stå för att få "bra" läck?
  3. Jag kollade nyss på en youtube-video med curtis mayfield: Jag gillar det soundet de får till i den videon. Hur gör man får att få till en vettig inspelning när hela bandet står i samma rum och spelar utan skärmar? Säg att det är trummer, bas, perc, git, rhodes och sång. Hur placerar man de olika instrumenten? Hur placerar man mikrofonerna? När jag gjort inspelningar där bandet spelar tillsammans i samma rum så har det största problemet blivit att det blivit så dåligt trumljud för trummorna läcker ju in i allt annat. Hur har de gjort på inspelningen tror ni?
  4. Det är alltså jazzmusik det är frågan om, om någon undrar. Trummisen kan gå på ganska hårt med virveln ibland, men oftast är det förhållandevis standard jazzlir. ja, anledningen till att jag ville ha väldigt få mickar var att trumläcket(som kommer bli väldig mycket) inte ska bli så svårhanterat, utan att det kanske låter snyggt ihop med trummicken. Jag tycker t.ex. "miles david - four and more" och "miles davis - my funny valentine" låter grymt bra och de är ju bara livegig som är uppmikade, ingen linad bas. Tony Williams(trummisen) spelar ofta ganska starkt också. Där ligger trummorna helt i höger högtalare och pianot helt i vänster. Min teori är att de har mickat trummor och pianot i varsin monomik och lagt de i varsin stereokanal så att de slipper blanda det rena trumljudet med trumläcket från pianomiken. Trummornas attack kommer från en högtalare och rumsklangen klingar i den andra högtalaren, samma sak med piano. Trumpet, sax(spelar ju ganska starkt om man jämför med piano och bas) ligger i mitten och basen ligger också i mitten. Det där med att börja med ett stereopar och sen lägga till mickar efter hand låter bra, men jag tror inte jag kommer få tid från bandet att först sätta upp ett stereopar, de ska spela, jag ska lägga till en mik, soundchecka den, spela igen, lägga till en till, soundchecka den o.s.v. Det känns som det kommer ta mycket tid och de kommer bli väldigt otåliga. Jag kommer nog dit med någon ide som jag tänkt ut innan och så får jag på min höjd tid att justera mikarnanas position. Det kanske är ide att skärma av kontran lite iaf... Men hörni, jag har hört att om man ska använda flera mickar i samma rum så ska de vara vända åt samma håll för att inte få fasfel, är det något som stämmer? Gör ni så?
  5. Jag går på Fridhems Folkhögskola i svalöv vilket är en jazzskola och jag själv spelar piano. I år har jag dock börjat spela in lite grejer i skolan studio. Gruppen jag ska spela in har följande sättning: kontrabas, piano, trumset, elgitarr, 2 sax. De kör allt live, inga pålägg Jag har spelat in liknande sättningar förut. Skillnaden då var att det var sång med så de var tvungna att ha lyssning. Då skärmade jag av allting så mycket jag kunde så att typ ingen i bandet såg någon annan. Ändå blev det massor av läck, jag har kanske bara fått hälften av trumljudet från trummickarna när det var en ösig låt, resten kom från trummor som läkte in i de andra mickarna. Trumljudet blev därför ganska dassigt, bullrig och väldigt mycket rum. Den här gången tänkte jag att jag kör utan lyssning eftersom det inte är någon sång så får bassisten spela med lite förstärkare på och de får ställa sig ganska tätt för att höra varandra. Rummet som jag ska spela in i är ca 12*12 m stort och 2,5-3m högt i tak. Jag tänkte köra med EN mik på vardera den här gången, tanken med det är att slippa förstöra det rena trumljudet från trummickarna med 10 olika sorters trumläck från olika ställen i rummet. 1 kondmik snett nedåt i piano 1 kondmik framför pekandes snett ner i trumsetet 1 kondmik på kanske 1,5-2 m höjd pekandes ner på varje sax, 1 sm57 på gitarrförstärkaren Basen mickas med en kondensatormik uppkörd i stallet så linear jag från förstärkaren för att ev blanda in lite om basen blir för tunn. Mitt mål är att få en inspelning där allting hörs men samtidigt få ett schysst trumljud. Vad tror ni om min ide om en mik på varje instrument? Jag har hört att om man spelar in med flera mikar i ett rum så ska alla peka åt samma håll, ligger det något i det? Man har ju hört många fina liveinspelningar av jazzband både från förr och nu. Det svåra är ju att instrumenten altstrar så olika ljudnivåer, där basen och pianot är svagare än de andra instrumenten. Svår nöt att knäcka, men har ni några tips? EDIT: glömde skriva att jag spelar in med en mac g5 med pro tools och digi002 med 16 kanaler in så jag skulle kunna ha många fler mickar.
  6. vad tror ni om den här annars?: http://www.behringer.com/ADI21/index.cfm?lang=ENG EDIT: den har 4.7 MOhm i ingångsimpedans och en DI-funktion där alla EQ-rattar och liknande kan kopplas ur.
  7. jag tänkte jag skulle väcka upp den här tråden igen. Jag vill gärna ha 10(!) Mohm i ingångsimpedans. Finns det någon baspedal eller liknande som har såna specifiktationer(ingen balanserad ut iof)?. EDIT: var hittar man ett stort utbud av "line-boxar" egentligen?
  8. tackar tackar! Dock är jag lite irriterad över företag med dåliga hemsidor(Line Audio Design), jag hittar inte DI-boxen på deras egna hemsida.
  9. Jag behöver en förförstärkare där jag kan koppla in piezopickup för kontrabas, förstärka upp lite och skicka ut balanserat t.ex. till ett PA. Ingången måste ha minst 1 megaohm ingångsimpedans(gärna 10 megaohm). Och som sagt, helst balanserad utgång. Finns det någon sådan för ett rimligt pris? Finns det vanliga line-boxar med så hög ingångsimpedans?
  10. jaha, kan bara konstatera att det går frammåt. Även om man så här års ligger i hängmattorna så har forumet iaf 68 medlemmar och 530 inlägg gjorts sen det startade.
  11. trocadero

    mikrofonval

    jag har inte varit här så länge men det verkar som den här frågan har ställts väldigt många gånger. Är det dags för en "sticky" tro?
  12. är en sån mik så pass riktad så det inte läcker in massa trummor i den t.ex.?
  13. det här med fantommatning. Funkar det med batteri, t.ex. några seriekopplade 9-voltsbatterier?
  14. Jag är på jakt efter en mik som jag kan använda till lite allt möjligt men främst till kontrabas och piano(inte samtidigt). Det jag tänker på är i första hand livesituationer och inte nödvändigtvis studioinspelning. Kraven är väl att den ska ta upp ett stort frekvensomfång(typ 40-20 000 Hz +-3dB) och att det ska funka live. Jag har sett att jam har sånna här: (1235 kr för en, 1795 kr för två på jam.se) Line Audio Design CM2 http://www.lineaudio.se/linemic.htm Skulle dom funka? Annars tar jag gärna emot förslag. Åsså ska det förstås vara billigt 😄 (~1000 kr)
  15. om det bara är en topic som saknas så är det bara att posta en(i off-topic kanske). Eller vill du ha en hel forumsdel?
×
×
  • Skapa ny...