Jump to content
Annons

Se Electronics Reflexion filter pro eller light


berch

Recommended Posts

Vill veta om det är värt att köpa "pro" versionen framför "baby" versionen.

Skiljer ju mer än 1000Sek på 4sound/musikbörsen mellan versionerna.

Jämför här: http://4sound.se/itempg.aspx?id=20417&artno=179322 och här: http://4sound.se/itempg.aspx?id=3543&artno=238933

Någon som testat båda versionerna? Är pro värd 1000Sek mer för en hemmapulare?

Lika bra att säga direkt att akustikbehandling fins det inte en chans till tyvärr...

PS. Har samma formulering i ett svar till dr.hans i säljdelen av forumet. Så om den här tråden blir en "dubbelpost" så får gärna en moderator ta bort den.DS

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

915Sek + frakt så ingen större skillnad prismässigt, ljudmäsigt?

Nu kanske jag fattar fel, men babymodellerna är väl mkt mindre? Den stora jag har från Thomann går det att ändra vinklarna på vingarna på, det är bra, jag skulle inte vilja ha en mindre modell.

Jag har dessutom tyckt, att när jag satte micken allra längst in mot väggen i skärmen, för att få bort ännu mer av rumsakustiken, då blev ljudet märkbart sämre än med "normal" placering ca 20 cm från skärmväggen. Så en stormembranare ska nog ha ett visst utrymme runt sig för att komma till sin rätt. Läste inte hela recensionen av den mindre SE, men jag skulle inte vilja byta till en mindre skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står så här: "Used with the Project Studio Reflexion Filter, vocal recording results were very little different to those that I’ve achieved using the original — and rather more costly — Reflexion Filter. In theory, the ‘full-fat’ Reflexion Filter should absorb more effectively at lower frequencies, due to its more sophisticated multi-layer construction, but in practice, I found the subjective difference to be quite small.

Neither the Reflexion Filter nor its imitators can intercept room reflections that approach the front of the mic after bouncing off surfaces behind the singer’s head and shoulders — and the new design is no different. Unless the area of the room behind the singer is already acoustically treated, the SOS recommendation is still to place an acoustic absorber behind the singer. (Even a folded duvet works fine.) By using the absorber behind the singer in conjunction with a Reflexion Filter, you can achieve a nice, dry vocal sound in most locations, without the boxy coloration of a DIY vocal booth. Using the setup in this way, I obtained very good results."

Så antar att av recensionen att döma så är det ingen större skillnad mellan dyra/billiga varianten av Se Electronis filter.

Hittar ingen vettig recension på T.bone Micscreen, eller jämförelse mellan Se och T.Bone men visst kan möjlighet att ändra vinklarna på vingarna vara ett plus.

Storlek T.bone "Dimensions: 16cm to 62cm wide (40cm recommended for usage), 30cm height, 13cm to 26cm deep (24cm recommended for usage), weight: ca. 4,0 kg"

Se Project Studio: Dimensions: 390 x 200 x 320 mm

Vad jag har förstått av det jag hittat om den här typen av produkter på internet så får man tydligen en "basigare" (försämrad kvalitet) på inspelningen om man flyttar miken längre in i filtret, så det är att föredra att ha mikplaceringen ca 20 cm ut.

Så får fundera på saken om det blir T.Bone eller Se. Det som talar för Se just nu är att den troligen finns i butik på promenadavstånd och att jag slipper fraktkostnader. Ljudmässigt ska det ju troligen inte vara någon större skillnad mellan de olika fabrikat som finns i samma prisklass.

Inte jätteviktigt för mig med storleken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Det följer inte med stativ såvitt jag vet. Eftersom Reflexion Filter är TUNGT, så krävs ett rejält stativ. Det andra paketet innehåller inte heller stativ...

Innan du skaffar ett sådant, så läs gärna Guitar Nilssons nyare tråd om sitt filter, där han inte är lika positiv längre...: https://www.studio.se/index.php/topic/89447-kamfiltereffekt-av-micscreen .

Jag rekommenderar hellre att man gör ett sånghörn, eftersom det blir mycket effektivare. En mickskärm är inte någon bra ersättning för akustikbehandling... http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet

Link to comment
Dela på andra sajter

Det följer inte med stativ såvitt jag vet. Eftersom Reflexion Filter är TUNGT, så krävs ett rejält stativ. Det andra paketet innehåller inte heller stativ...

Innan du skaffar ett sådant, så läs gärna Guitar Nilssons nyare tråd om sitt filter, där han inte är lika positiv längre...: http://forum.studio....kt-av-micscreen .

Jag rekommenderar hellre att man gör ett sånghörn, eftersom det blir mycket effektivare. En mickskärm är inte någon bra ersättning för akustikbehandling... http://wiki.kontroll...ling#Liverummet

hm ojdå, jag kanske kan klara mig utan en sådan trots allt.

Det trista är att jag inte har möjlighet att akustik behandla mitt rum, jag kommer än så länge att spela in i en klädkammare som är bra mycket bättre än mitt eget rum, i klädkammaren är det väldigt bra dämpning med kläder och allt det som finns där.

min tanke var att dämpa det äNNU mera och få det så torrt det går, men jag kanske hade fel..?...hm

EDIT: i och för sig så skulle jag komma undan billigare om jag köpte ett par absorbenter och satt dem på väggarna i mitt eget rumm bakom väggen, en matta och eventuellt något i taket...det jag oroar mig över är att ljudet i rummet är så jävla dåligt

Redigerat av sounds
Link to comment
Dela på andra sajter

Dämpar du för mycket så blir det ett väldigt instängt och trist ljud...

Ett sånghörn kräver inte så mycket pillande, utan det är ganska enkelt att göra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dämpar du för mycket så blir det ett väldigt instängt och trist ljud...

Ett sånghörn kräver inte så mycket pillande, utan det är ganska enkelt att göra. 🙂

jepp I see...hur mycket kan det hjälpa tro, för jag har dator i rummet som låter (som jag tyvärr inte kan flytta på), plus att jag hör bussarnas buller ljud när dem passerar utanför *suck*, på det här så finns ett väldigt underligt eko-ljud i rummet från början som jag inte riktigt förstår mig på.

EDIT: sånghörnet kommer i så fall hamna ifrån fönstret vid andra väggen, så att jag får stå och spela in och titta ut, rummet är rektangulärformat och på ca: 10 kvm

Redigerat av sounds
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sjunger nära micken ute i rummet. hör du egentligen nåt dåligt från rumsakustiken på inspelningen sen? Oväsen utifrån gatan borträknat?

Jag hade skärmen mest för att ta bort surret från min digitalporta, men det räcker att vara 1,5 meter ifrån med micken riktad bort från portan så hörs det inte, även utan skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sjunger nära micken ute i rummet. hör du egentligen nåt dåligt från rumsakustiken på inspelningen sen? Oväsen utifrån gatan borträknat?

Jag hade skärmen mest för att ta bort surret från min digitalporta, men det räcker att vara 1,5 meter ifrån med micken riktad bort från portan så hörs det inte, även utan skärmen.

hm, jag har prövat lite lätt med en Röde NT3 mic, det var inte så illa om jag ska vara ärlig, men spelade heller inte in något seriöst utan mest lite test prat.

Jag har fått lite tips här på forumet och kommer att göra en enklare dämpning i hörnet där jag står med dem här:

http://www.thomann.de/se/the_takustik_noppenschaum_1030_4er_set.htm

en liten ikea matta och är väldigt sugen på denna som ett litet komplement: http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen_mini.htm

Däremot är jag något skeptisk till den eftersom den inte har något skydd på sidorna jämfört med storebrors varianten. Har en tajt budget 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är min personliga åsikt (baserat på mina egna erfarenheter) som följer. Jag håller inte med Claes om att man ska akta sig för att dämpa för mycket.

Jag anser att antingen skaffar man sig ett rum med bra akustiska egenskaper om man vill ha lite rumsklang på sången. Eller så gör man precis tvärtom och lär sig jobba med reverb och delay för att skapa artificiella rum.

På denna min senaste skiva har jag spelat in all sång i en liten liten klädkammare som var i stort sett helt fritt från rumsklang. Nu är det inte det bästa sångljudet man kan åstadkomma men det beror enligt mig på micken (sE Electronics 2200a) som är alldeles för vass för min röst vilket innebär en massa krångel i mixen som gjorde att vi fick kompromissa en del. Däremot skulle jag inte påstå att ljudet är dött och trist någonstans. Men självklart är det en smaksak.

Edit: Just ja, även denna EP är inspelad under samma förhållanden.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...