Jump to content
Annons

Lång liveinspelning


therocker

Recommended Posts

Som rubriken lyder, hur länge kan man ha recknappen intryckt utan att datorn/programmet säger ifrån? Använder reaper och ska så småningom göra en liveinspelning dock endast på två spår. Vad är det som begränsar? Blir det ett ohanterbart projekt om filerna blir för stora? Finns risk att programmet kraschar? Går det att få programmet att spara automatiskt under inspelning så inte allt försvinner OM det händer nåt mitt i inspelningen?Nån som har erfarenhet av detta?

Mvh

/therocker

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med 24-bit, så går det åt ca 7.5MB/minut per spår.

Om du skulle köra med FAT32, så är det max 4GB, vilket ger knappt 4½ timmar som max med ett stereospår.

Med NTFS har jag för mig att max filstorlek är 16TB, så där kan du spela in ganska länge innan det är stopp... 😉

För några år sedan lät jag min dator stå igång åtskilliga timmar och spela in kontinuerligt medan det jammades friskt vid en träff med VST-forum - och det var inga problem alls. Det blev en gigantisk fil av det, men det var inga problem att klippa sönder och jobba vidare med.

EDIT: Ska kanske tillägga att jag kör Cubase och inte har en aning om hur det är med stabiliteten i Reaper, men det är kanske någon annan i forumet som har testat något liknande med det programmet...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, verkar inte vara så stora problem då. Går det att automatspara under inspelning? Man kan ju liksom aldrig garantera att en några år gammal pc inte hänger sig 😉

Nu ska jag ju bara göra en stereoinspelning men OM jag skulle göra en flerkanalinspelning så är det fortfarande dom enskilda spårens storlek som begränsar, inte projektets som helhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, verkar inte vara så stora problem då. Går det att automatspara under inspelning? Man kan ju liksom aldrig garantera att en några år gammal pc inte hänger sig 😉

Nu ska jag ju bara göra en stereoinspelning men OM jag skulle göra en flerkanalinspelning så är det fortfarande dom enskilda spårens storlek som begränsar, inte projektets som helhet?

I Cubase/Nuendo så skrivs filen kontinuerligt, d v s att om datorn dör så finns filen kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, verkar inte vara så stora problem då. Går det att automatspara under inspelning? Man kan ju liksom aldrig garantera att en några år gammal pc inte hänger sig 😉

Som Gilbert sade, så sparas filen kontinuerligt (åtminstone av Cubase/Nuendo), men det finns ju risk att filen blir korrupt om datorn dör medan den skriver på disken - så det är lite svårt att säga hur det kommer att funka där... Brukar du ha igång datorn långa perioder utan att den strular, så kan du vara ganska säker - men sedan kan det ju vara instabilt med spänningsmatningen, så du bör kanske ha en UPS till datorn för att vara säker på att det inte blir trassel på grund av sådant...

Nu ska jag ju bara göra en stereoinspelning men OM jag skulle göra en flerkanalinspelning så är det fortfarande dom enskilda spårens storlek som begränsar, inte projektets som helhet?

Precis - det är de enskilda ljudspåren som måste ligga under filstorleksgränsen - men kör du med NTFS, så behöver du ju ändå inte fundera på det, utan det är bara att köra. Om du kör stereoinspelning på en NTFS-disk, så kan du hålla på kontinuerligt i ca två år innan det är stopp - om du hittar en disk på 16TB förstås... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Gilbert sade, så sparas filen kontinuerligt (åtminstone av Cubase/Nuendo), men det finns ju risk att filen blir korrupt om datorn dör medan den skriver på disken - så det är lite svårt att säga hur det kommer att funka där...

Jag spelade in på en laptop en gång när batteriet dog och det var inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade in på en laptop en gång när batteriet dog och det var inga problem.

Oftast är det inga problem eftersom data skrivs till disken i bursts - men om den skulle stängas av precis medan disken skriver, så kan filen bli skadad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...