Jump to content
Annons

Hörselskydd för DJs


Overkill

Recommended Posts

Hej!

Har haft lite spelningar de senaste veckorna och har känt mer och mer att man nog borde skydda hörseln på något sätt. Har inget problem med tinnitus eller så, men efter en spelning brukar öronen kännas dova (ungefär som när det slagit lock). Efter en natts sömn är det dock borta, men det känns som att en dag så kan det vara kvar när man vaknar om man inte gör någonting för att skydda öronen.

Hur gör ni andra? Oftast pratar vi om spelningar där man står bakom högtalarna och inte har någon egen monitor. Öronproppar känns väl som det självklara skyddet, men tänker mig att det blir svårare att beatmatcha när man inte hör riktigt. Men det kanske funkar? Andra idéer eller tips på vad man kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att behålla ljudkvalitet, men sänka ljudstyrkan så skaffar du sådana här: http://www.bellman.se/web/page.php?catid=81

ER-20 eller ER-Hörselskydd? ER-20 hade nog funkat bra rent ljudmässigt, men pluppen som sticker ut är nog förmodligen ivägen. ER-Hörselskydd är nog annars perfekta, men har lite svårt att bedöma prisläget (hittar ingen info?). Vet du?

Link to comment
Dela på andra sajter

ER-20 eller ER-Hörselskydd? ER-20 hade nog funkat bra rent ljudmässigt, men pluppen som sticker ut är nog förmodligen ivägen. ER-Hörselskydd är nog annars perfekta, men har lite svårt att bedöma prisläget (hittar ingen info?). Vet du?

ER-hörselskydden gjuts för dina öron, så att de passar perfekt, så de är ju klart bäst.

Jag har för mig att de ligger strax över 2000:- någonstans, men jag vet inte säkert, eftersom det är ett tag sedan jag kollade efter pris på dem.

Någon annan i forumet kanske har aktuella upgifter om det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen DJ med erfarenhet av att skydda hörseln? Vill höra lite hur andra gör. Var ute igår och hade öronproppar hela kvällen, sjukt skönt. Känner dom som spelade så jag körde en låt (med öronproppar) och det gick men inte superbekvämt då jag hade öronproppar av modellen gran, så dom stack ut en bit. Drar man bara upp volymen i lurarna funkar den biten hyfsat ändå. Utljudet hör man riktigt bra så det är ingen fara, så ligger man fel får man väl justera det med utljudet som källa i så fall tills man lärt sig mixa med lurar och öronproppar. Har spelning på torsdag så jag ska testa med granproppar och vanliga gula som inte sticker ut så får vi se hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har kört med vanliga såna öronproppar av granmodell från apoteket de senaste två gångerna och det har faktiskt gått ganska bra. Man får höja lite extra i lurarna, men det funkar bra. Svårast är det när man ska cuea nån låt och så letar man efter kaggen, men det går allt. Väldigt skönt när man kommer hem också och det inte tjuter lika mycket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De där granarna från Apoteket t.ex. har åtminstone tidigare funnits i small, medium och large. Har du tänkt på det?

Ja, jag har väl medium eller large. Minns inte vilket nu, men dom passar bra i alla fall. Dom dämpar inte supermycket utan ganska lagom. Fortfarande högt, men inte lika jobbigt högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar se till på gig där högtalarna är vända mot mig, är det för starkt för mig, är det inte behagligt på golvet heller. Annars är det väl så fort jag är klar i med Bellman & Symfon öronproppar, man får dom i en Orange & Vit liten box man kan ha runt halsen. Får jag bara vila i 20 minuter med dom på så är allt bra efter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har väl medium eller large. Minns inte vilket nu, men dom passar bra i alla fall. Dom dämpar inte supermycket utan ganska lagom. Fortfarande högt, men inte lika jobbigt högt.

Ok.

Tänk på att de MÅSTE sitta långt in.

Jag köpte Small och skavde av dem för de var för stora.

Sedan satt de så tajt så jag hörde i princip ingenting.

Inget av någon konversation i alla fall, inte ens tätt intill i ett tyst rum.

Sedan är ju plastgranarna de värsta att bära, de skaver så det blöder nästan.

Jag har alltid varit för riktig gran...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...