Jump to content
Annons

Neptune in action

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lekte snabbt igÄr med Neptune.

Spelade lite körer pÄ keyboard med hjÀlp av Neptune.

Grymt snabbt och bra för att testa tex köridéer.

Skickar med nÄgra ljudprov.

Utan körer:

Med körer:

Jag tog leadsÄngen och kopierade den tvÄ ggr.

Sedan spelade jag Neptune frÄn min Nanokey och Àndrade lite formanten pÄ en av körerna och pannade ut dom.

Saknat Eventide H3000?

Harmonizer patch som lÄter sÄ hÀr:

Provade att höja en helton:

BÄde sÄng och gura klarade sig bra tycker jag.

Redigerat av drloop
Annons
Postat

snyggt, lÀt ju riktigt bra...Neptune sÀger du. MÄste prova det sjÀlv tror jag.

Postat

Finns det nÄgon hemsida dÀr man kan lÀsa om Neptune?

Postat (redigerat)

finns det nÄgon motsvarighet till/ eller i Ableton Live?

Nix, den Ànda pluggvarianten jag hittar Àr Antares Harmony Engine Evo.. Har testat den lite snabbt men gillade den inte: För meckig, buggig, svÄr, lÄter lite illa ibland.. men samtidigt gÄr det att fÄ vÀldigt "naturliga" körer ur den dÀr Neptune lÄter mer syntig.

Harmony Engine ger dessutom en satans latency... Medans Neptune gĂ„r fan att gigga med 😛 Önskar dom slĂ€ppte den som AU-plugin đŸ„°

Redigerat av iGnu
Postat

men Neptune var inte Reason, eller hur...? den ingÄr i Record...

det skulle vara jÀttedumt att behöva köpa Record för det, jag vill stanna i Live...

kom igen Propellerheadz... slÀpp den som VST!

Postat

Ja den ingÄr i Record (och i "combon" om du har bÄda)..

Riktigt bra plugg, jag har varit helt sÄld pÄ den sedan jag sÄg demo-videon.. Men det lÀr ju aldrig hÀnda att de slÀpper den löst. Och sen pallar man inte anvÀnda Record heller..

Postat

om de Àr smarta sÄ slÀpper de den som Vst- alla kör inte Record, eller vill göra det. jag trivs bra i Live, mÄnga kör Logic eller ProTools, och de flesta i Sverige kör nog Cubase. sÄ det vore smart av de att slÀppa det...

eller sÄ kommer det nÄgon liknanden funktion till Live sÄ smÄningom, hoppas vi pÄ.

Postat

Det hade varit kul men som sagt sÄ tror jag ALDRIG att de kommer slÀppa nÄgon enhet löst.

Jag hade lÀtt kunnat betala runt 2500kr styck för Neptune och vissa andra av deras grejer..

Postat (redigerat)

drloop, lÄter ju riktigt schysst det dÀr!

Har ocksÄ fastnat riktigt rejÀlt för Neptune:en. Jag som egentligen inte kan ta en ton (spelar endast instrument), kan nu faktiskt spela in nÄgra enkla/korta sÄngmelodier och fÄ det att lÄta rent. Riktigt coolt.

Och sĂ„ gillar jag samplern. SĂ„ enkelt och snabbt bygga upp litet bibliotek av snygga samplingar. Och Kong förstĂ„s. Mums... 😄

/Mats

Redigerat av mats77
Postat

FÅ SE: vad talar för Live...?

-perfekt för live situationer.

-otroligt lÀtt anvÀnt

-launchpaden!

och Reason? vad har Reason som ingen annan har?

-Neptune!

dessutom gillar jag inte att Reason Àr vertikalt byggd... allting blir sÄ litet, skÀrmar Àr ju wide...

men snyggt och coolt Àr den. Och Neptune!

Postat

Allt som Elephanttea skriver vill jag vĂ€nda pĂ„. Reason Ă€r enkelt och Live funkar inte alls bra för mig. Men jag gissar att det Ă€r jag som Ă€r lite "vertikalt byggd" i övervĂ„ningen â˜ș

Postat

jag gillar Reason! och den Àr enkel och rolig att jobba med. den Àr vertikal, i en vÀrld av widescreen... till och med recensenten i Studio tidningen tycker det... förutom den sÄ Àr det underbar, verkligen. jag jobbar med Live, pÄ grund av Session View, som jag inte sett nÄn annanstans... men den nya Reason verkar hur coolt och snygg som helst, och med Neptune funderar jag pÄ att köpa den. Man kan rewira, ju ;-)

Postat

Kan inte annat Àn hÄlla med Elephanttea.. Reason Àr fantastiskt men efter att ha gett Ableton en chans Àr jag fast (och dÄ har jag kört Reason som primÀrt prodd-program sedan version 1)..

Reasons upplÀgg funkade skitbra pÄ första generationens iMac som man hade dÄ men idag pÄ en 24 " skÀrm? njaa... Och Record Àr bara rörig kÀnner jag. Men fan va de har smarta och lÀckra ideer!

Postat

Ska vÀl varna Elephanttea att Neptune -bara- ingÄr i Record och inte i Reason. Att sen Reasons moduler finns tillgÀngliga i Record Àr en helt annan historia. Bara sÄ att du inte kommer hem med Reason 5 och undrar vart f-n Neptune tagit vÀgen :rolleyes:

Postat

jag vet, jag skrev ju det lÀngre upp...

"men Neptune var inte Reason, eller hur...? den ingÄr i Record...

det skulle vara jÀttedumt att behöva köpa Record för det, jag vill stanna i Live...

kom igen Propellerheadz... slÀpp den som VST! "

Postat

Aha, sorry Elephanttea. Jag sÄg bara detta:

"...

och Reason? vad har Reason som ingen annan har?

-Neptune!

..."

• 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

Ok, slÀnger in min "harmonizer" patch ocksÄ.

Ruggigt anvÀndbar den dÀr Neptune.

Postat

Ok, slÀnger in min "harmonizer" patch ocksÄ.

Ruggigt anvÀndbar den dÀr Neptune.

Gillar skarpt stuket pĂ„ lĂ„tarna! 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

UrsÀkta spammet... men hur cool Àr inte detta dÄ.

TvÄ semitoner upp pÄ gura och pÄ sÄng!

Hoho!

Postat

LÄter finfint men om man Àr ute efter alternativ sÄ har man ju TC Electronics grejer ocksÄ. Visserligen hÄrdvara men det vore nog bra om det kom nÄgot liknande pÄ mjukvarufronten ocksÄ. Propellerheads kanske var först med att fÄ det bra. Jag rÀknar inte Antares och Vocaloid etc etc.

Tror att det bara Àr en tidsfrÄga innan vi fÄr se mer sÄdant pÄ pluggfronten.

drloop (oregistrerad)
Postat

BÄde Melodyne och Autotune Àr bra pluggar.

SÄ visst kan du fÄ nÄt till Live.

Alternativet Àr ju att köra Record rewired till Live.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.