Jump to content
Annons

Inspelningsrum/Replokal + Kontrollrum


Ponderosa

Recommended Posts

Här är en "vidvinkelbild" av kontrollrummet tagit från chillhörnan/köket.

post-9648-0-88644000-1300832536_thumb.jpg

Och här en bild tagen från kontrollrummet MOT chillhörnan/köket (Japp, kl är 03:30 och vi ska upp och jobba kl 07:00 igen..... 😱 )

post-9648-0-30468500-1300832715_thumb.jpg

Arbetsbänk + absorbenter + "moln"

post-9648-0-71210700-1300832906_thumb.jpg

post-9648-0-47424600-1300833470_thumb.jpg

Helmholtz + "moln"

post-9648-0-19582100-1300833033_thumb.jpg

post-9648-0-07691200-1300833634_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Helmholtzbygget

Idiotfrekvens nr 1 i kontrollrummet är 57hz. Så givetvis bygger vi helmholtz för att få ordning på problemet!

170x120x35 cm är måtten, 24 cm isover fyllning, 1,3 cm diameter borrhål, 12 cm mellan hålen (dvs 12 cm från ytterkant hål A till ytterkant till hål B, 13,3 cm från centrum hål A till centrum hål B ).

Varje studiobygge måste ju givetvis ha MINST ett avsnitt med basfrekvensproblem och helmholtzbilder... Så även detta 😆

Men för att tillföra lite mer än bara bättre akustik så slängde vi in en LED-slinga INUTI lådan. Sjuuuukt snyggt och extremt stämningsfullt

post-9648-0-60229600-1300835248_thumb.jpg

post-9648-0-49276700-1300835275_thumb.jpg

post-9648-0-07745100-1300835282_thumb.jpg

post-9648-0-30897900-1300835298_thumb.jpg

post-9648-0-88317100-1300835309_thumb.jpg

post-9648-0-24316700-1300835341_thumb.jpg

post-9648-0-35201300-1300835348_thumb.jpg

post-9648-0-96817900-1300835358_thumb.jpg

post-9648-0-44004600-1300835365_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

HEj Ponderosa.

Kollade in dina snygga sketchup bilder.

För att du skall få ordning på akustiken i kontrollrummet

så måste du stänga igen valvet.

Annars kommer du aldrig få ordning på dom stående vågorna.

Om möjligt så hade jag gjort så här.

Flytta ingången till liverummet till korridoren

i stället längst till höger.

Bygg igen valvet men sätt in en dörr där som ny ingång till kontrollrummet.

Bakre dörren i konrollrummet till entre/hall behövs igentligen inte utan det räcker

med en dörr till den gemensamma korridoren så den kan du bygga igen.

Dvs båda dörrarna både den främre och bakre byggs ingen.

Istället har man utgång från kontrollrummet genom en ny dörr

som sitter i det igenbyggda valvet. Ny ingång till liverummet blir genom

Korridoren längst till höger genom en ny dörr.

Fördelen om du bygger så här är att du kommer få ett symtriskt kontrollrum

som är enklare att akustik justera.

Att ha ingången till kontrollrummet in från sidan oparralellt gör dessutom

att du vinner många Db´s bättre isolering mellan kontrollrum och live rum.

Yttligare fördelar är att man får bättre ordning på trafik in och ut ur

kontrollrummet man behöver inte längre gå igenom kontrollrummet för att

komma till liverummet.

Stor fördel när man skall rodda tunga prylar in och ut ur liverummet

onödigt att bära dom igenom kontrollrummet.

En yttligare fördel om du placerar dörren mitt i valväggen

är att du får alla hörnen fria så du kan bygga hörnbasfällor där.

Du får dessutom mer yta till akustikbehandlig med bara en dörr i rummet.

Om det inte går att bygga en ny ingång till höger om liverummet

genom korridorens vägg, pga av betongväggar eller bärande vägg.

Bygg då igen valvet och låt det vara som det är i övrigt.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ponderosa.

Såg väldigt annorlunda ut på sketchup

bilderna jämfört med dom riktiga bilderna.

Missade att läsa under sketchup bilden där det stog att chillhörnan ligger i valvet.

Tog för givet att den ligger bakom kontrollrummet.

Förstår att min ide kanske inte är genomförbar och att det

är svårt att ändra den planlösning ni har valt.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

att sitta så där förskjutet i rummet kommer aldrig att gå att få bra.

det är dels där för det är bas problem och sådana problem går inte att akustikbehandla bort.

och ja att det är öpper in till "chillhörnan/köket" är ett stort problem. man räknar allt i volym(m3) som inte är "öppen" yta. hur rummet är utformat är lika viktingt som en högtalarlåda.

sbir problem är ingen ide att du än bryr dig i äfter som det inte går att få till med assymetrisk placering.

ända sättet att få det där rummet bra är att bygga om väggar, dörrar och fönster. jag ser även att dörrarna är otäta, det ger åxå problem.

om ni inte kan göra stora åtgärder åt rummet så sitt mot fönstret och sätt upp absorbering även där helmholtz lådan står nu. att sitta så som det är nu + att ha en hård låda bakom lyssningen ger mer problem än det åtgärdar. det blir "early reflexions" både från fönster sidan, väggen bakom och bordet(om det är platt(mindre vinklar än 6 grader). som sagt sitt mitt(!) på fönsterväggen. och symterisk behandling av sidoväggarna, mitten av taket bör även absorberas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra input där av adrumdrum och Kah! Tack för all hjälp 🙂. Tyvärr är det så att denna studion inte enbart är byggd med EN vilja. Det har varit kompromisser för att det skall fungera att för flera syften. Så tyvärr kommer inte akustikresultatet kunna bli helt 100% och det är jag medveten om. Så målet är att kunna göra det bästa av situationen. Och JA, "chillhörnan/köket" är nice, men som jag misstänkte så gör det tyvärr akustiken sämre. Har lite funderingar på era inlägg

Fördelen om du bygger så här är att du kommer få ett symtriskt kontrollrum

som är enklare att akustik justera

- Men är det inte så att ett osymmetriskt rum är lämpligare som kontrollrum snarare än att alla mått är lika? (jämn kvadrat 3x3x3 typ)

jag ser även att dörrarna är otäta, det ger åxå problem.

- Bra där! Det är en sak man som är rätt lätt åtgärdat

att sitta så som det är nu + att ha en hård låda bakom lyssningen ger mer problem än det åtgärdar.

- Helt enig när det gäller lyssningspositionen. När det gäller Helmholzaren håller jag inte med, för det låter bättre med den i rummet(både i verkligeten och på pappret)

det blir "early reflexions" både från fönster sidan, väggen bakom och bordet(om det är platt(mindre vinklar än 6 grader). som sagt sitt mitt(!) på fönsterväggen. och symterisk behandling av sidoväggarna, mitten av taket bör även absorberas.

- Det går tyvärr inte att göra nåt åt lyssningspositionen. Att bygga igen fönsterna är inte aktuellt. Men fler bredbandsabsorbenter kan vi ju trycka in absolut! Jag såg i en annan byggartråd att dom hade gjort en triangelformat helmhotlz som fick plats i hörnen, Kanske vore nåt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

- Men är det inte så att ett osymmetriskt rum är lämpligare som kontrollrum snarare än att alla mått är lika? (jämn kvadrat 3x3x3 typ)

Han menar nog symetrisk lyssningsposition (alltså mitt emellan väggarna, likadant åt höger och vänster så långt det är möjligt. Som det nu har man en vägg intill vänsterörat och (i förlängningen) ett kök och en korridor åt höger, vilket ger en sned stereobild.

Varför går det inte att ha lyssningsposition vid fönstret istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 dB känns ganska ok tycker jag.

Upplever du ljudet stummare än utan helmholtzaren så har du ju påverkat.

Jag gissar bara nu men, reverbtiden på din stående våg får nog lida som fasen för den öppna planlösningen.

Planlösningen ser ju nästan ut som ett akustiskt horn.

Har du gjort en mätning i rummet utanför öppningen till kontrollen!?

Piiz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför går det inte att ha lyssningsposition vid fönstret istället?

Klart att det går 😄! MEN bygget är påverkat av fler viljor än en. Och fönster va nåt som dom andra verkligen ville ha.....

6 dB känns ganska ok tycker jag. Upplever du ljudet stummare än utan helmholtzaren så har du ju påverkat. Jag gissar bara nu men, reverbtiden på din stående våg får nog lida som fasen för den öppna planlösningen. Planlösningen ser ju nästan ut som ett akustiskt horn. Har du gjort en mätning i rummet utanför öppningen till kontrollen!?Piiz!!/Cruncharn'

Har inte gjort nån mätning i "chillhörnan/köket" mer än att jag gått runt och lyssnat. Och ja, det händer en del sjuka saker med ljudet kring öppningen in dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ponderosa.

Symetri är väldigt vikigt när det gäller placering av lyssnings postion i rummet.

Men även när du placerar akustik paneler i rummet.

Om man bara har en basfälla i ena hörnet av ett rum märker man att ljudbilden blir skev.

Bästa är alltså att bygga Basfällor i båda hören av den döda sidan av ett Live end dead end rum.

Vinklat tak ger även det en basfälla i hörnet där tak möter vägg.

skall man vara extrem så kan man även ha basfällor där vägg möter golv.

Kan bli rätt snyggt som kabeldöljare inanför studiobordet att lägga en ljudpanel

vinklat mellan golv och vägg.

Här är en bra video om hur man bygger ett bra kontrollrum:

http://www.realtraps.com/video_ultimate.htm

Som du ser i videon är allt väldigt symetrikt placerat i rummet.

I denna videon får man höra skillnaden mellan ett obehandlat rum och ett behandlat:

http://www.realtraps.com/video_hearing.htm

Ljud exemplen börjar vid 6.22 skillnaden mellan behandlat och obehandlat är enorm

Osymetrika studiorum är svåra att räkna ut room modes på enligt Gilbert.

Anlednigen att många proffsstudios har vinklade väggar är att vinkeln förskjuter

tidiga relektioner bakom lyssningpostionen.

Man behöver däför inte dämpa dom vinklade väggarna.

Att rita ett osymetrikt rum är jobb för en akustiker

som är vass på räkna såvida man inte har en ritning med exakta

mått på ett rum som redan är uträknat och ytan att bygga allt exakt som på ritningen.

Som vanlig person är de bättre att utgå från att bygga ett rum helst efter gyllne snittet.

Förklaring gyllne snittet:

http://www.sweetwater.com/expert-center/glossary/t--GoldenRatio

Med denna kalkylator så kan man räkna ut ett rum enligt gyllne snittet:

http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp#calculations

Room modesen/ stående vågor får man sedan fram med denna kalkylator:

http://www.mh-audio.nl/SG.asp

Här är lite exempel ritnigar på olika typer av studios

Både osymetriska och vanligt rum

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4206

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ponderosa.

En lösning som kan bli rätt snygg är att placera en dragdörr i (glas) som sluter valet.

Då kommer inte det utrymmet inte kännas så litet eftersom man får insyn rätt in i kontrollrummet.

Den smala långa korridoren och anslutande bakomvarande rum i öppen planlösning bidrar

till stående vågor och konstiga akustiska effekter.

Med en dragdörr i glas har man kvar den öppna plankänslan men blir av med dom akustikska problemen.

När man känner för att fika drar man helt enkelt upp dragdörren till chillhörnan.

Eftersom man inte mixar när man fikar ändå så kommer detta att funka bra.

Dragdörrar i glas är rätt dyra i alla fall om man skall ha en som tätar bra mot ljud.

Denna var dock överkommlig:

http://www.solux.se/sv-SE/shop/1328-2delat.aspx

Men en vanlig solid dragdörr hade även funkat bra om ni inte vill skryta med

att man alltid ser in i chillhörnan.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ponderosa.

Här är annars en ritning på en studio som stämmer överens med eran rätt bra:

plan_final.jpg

Bilden ger en bra förkalring på hur jag tänkte att ni skulle bygga om erat kontrollrum

i första inlägget jag skrev om man bortser från att liverummet är uppdelat i två rum.

Hela det projektet har ni här:

http://johnlsayers.com/Studio/Mainpage/MP-SProductions.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Bygget fortsätter! Vill först bara tacka för all bra feedback, och alla nya förslag. Det finns som sagt inte världens bästa förutsättningar att skapa ett perfekt kontrollrum, men tex idén med skjutdörr (Tack Kah 🙂!) är nog ingen omöjlighet och kommer säkert genomföras framöver. Men fram tills dess måste ju nåt hända, och nästa steg är att bli kvitt fluttret samt behandla bas-problem-frekvenserna ytterligare.

Efter X antal timmar med ännu mer efterforskning så känns det som om att enbart porösa bredbandsabsorbenter INTE är alternativet. Och eftersom det bara finns "hörn" kvar att behandla så är en hörn-panel-absorbent det som känns mest rätt. Här är sketchup skissen på hur det ska se ut, två väggar/taksidor behandlas.

post-9648-0-23858500-1303821079_thumb.jpg

post-9648-0-43131800-1303821089_thumb.jpg

post-9648-0-87287500-1303821094_thumb.jpg

Och enligt kalkylatorn så kommer det bli ett rätt så brett Q värde med tanke på att den diagonala lutningen gör att det är olika mycket luft bakom vilket i sin tur ger en absorbering från ca 70 hz till 1000 hz (se bilder nedan)

post-9648-0-26918000-1303821453_thumb.jpg

post-9648-0-57619100-1303821462_thumb.jpg

Vad tror ni om detta?

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

...Och en liten fundering kring detta med panel. Besökte en riktig superstudio igår där kontrollrummen såg ut såhär vid "live end"

post-9648-0-38715900-1303822108_thumb.jpg

post-9648-0-36125400-1303822305_thumb.jpg

Alltså taket övergår från en mjuk absorbering till att bli perforerad panel sista delen. Samma sak med väggarna som har mjuk absorbering bak tills "live end" väggen, där hela bakre väggen är solid panel med lite mellanrum. Hur har dom räknat på detta? Kan tillägga att det lät sjukt bra där 😄!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många olika sätt att bygga på och är det professionellt byggt så har de säkert vägt alla olika delar mot varandra, rum-monitorer-lyssning.

Men en spekulation kan vara - mjuka delar i front för att slippa tidiga reflektioner och hård bakvägg för att få tillbaka reflektioner rätt tid. Dock vill man fortsätta att absorbera viss bas.

Eftersom man inte vet hur det är konstruerat och inte kan se det så .... visst, de kanske har räknat på en stående våg som de vill behandla och gjort resonatorer.

Men eftersom perforerade ytor i princip kan fungera som lågpassfilter så kan det vara annat bakom och så vill man behålla högre frekvenser i det som reflekteras (vilket också är mitt bidrag till just "hörnabsorbent"-tråden). Det kan vara så att man har hangers eller bara isolering bakom.

Att räkna på en triangelformad låda som resonator vete fasen. Jag vet inte vad som blir rätt alltså. Det jag har läst om slats med olika avstånd säger att det inte avviker allt för mycket från själva medelvärdet. Men det blir en chansning. (Om du vill räkna medelvärde på samma volym så använd djup=djup_T/2 där djup_T är avståndet från perf. till hörnet vid likbent 90graders triangel.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörn-spalt-absorbenterna! Jag räknade lite till på måtten innan inköp av materialet. Och det blev bättre resultat med en bredare panel (120mm istället för 70mm som tidigare) och mer lättarbetat eftersom det inte blir lika många "ribbor".

post-9648-0-89821600-1303989139_thumb.jpg

Sen va det bara att köra igång! Kapa, slipa, måla, snickra 😄! (På baksidan av panelen satte vi först tyg och sen 70mm isover och sen tyg igen ovanför det)

post-9648-0-32065400-1303989173_thumb.jpg

Panelen på plats

post-9648-0-73706400-1303989323_thumb.jpg

Och så den obligatoriska mätningen 🙂. Snepanel + helmholtz på plats ser ut såhär:

post-9648-0-77767300-1303989423_thumb.jpg

Och här är jämförelsen med snepanel + helmholtz (grön linje) och BARA helmholtz (blå linje)

post-9648-0-51755800-1303989476_thumb.jpg

Och slutligen jämförelsen med snepanel + helmholtz (grön linje) och det totalt obehandlade rummet

post-9648-0-59287300-1303989606_thumb.jpg

Helt klart på rätt väg 😄! Och till helgen smäller vi upp den andra hörnspaltpanelen (se tidgare sketchupskiss!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Två saker:

Skalan för frekvensresponsen bör vara ca. 50 dB (inte 140 ... 😉 och logaritmisk (inte linjär) annars är det svårt att tyda. 1/24 oktav utjämning eller mindre (t ex 1/48 oct, men helt utan kan vara stökigt att tyda, framförallt i högre register).

Frekvensresponsen är ett ganska intetsägande mått på rummets akustik och i synnerhet effekten av en behandling mot basbekymmer. Decay-tiderna är mycket mer intressanta i detta avseende. Vattenfall (eller liknande), "RT60" (T30, 1/3 oktav) samt ETC (skala ca. 100 ms och 40 dB är lagom) är de grafer förutom frekvensrespons man oftast är intresserad av, men man klarar sig ofta bra utan frekvensresponsgrafen då denna ofta är minst intressant. En jämn decay-tid är minst lika viktigt som “jämn” (ca. +/- 5 dB eller bättre) frekvensrespons och avsaknad av tidiga reflektioner (max -15 dB, gärna -25 dB eller lägre, inom ISD-gapet) är kritiskt för kontrollrum.

Utan att ha kikat så noga så skulle jag absolut råda till att kika närmare på ETCn innan ni fortsätter behandlingen.

Lycka till!

https://www.studio.se/index.php/topic/82919-mjukare-sound-utan-att-moerda-efterklangen/page__view__findpost__p__1217348

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Sent svar, men här kommer mätningarna med "rätt" skalor 🙂

Med Helmholtz + Hörn-spalt-absorbent

post-9648-0-72645700-1305583824_thumb.jpg

Helmholtz + Hörn-spalt-absorbent (grön linje) vs bara Helmholtz (blå)

post-9648-0-64016900-1305583845_thumb.jpg

Helmholtz + Hörn-spalt-absorbent (grön linje) vs obehandlat rum (lila)

post-9648-0-64803700-1305583931_thumb.jpg

Vattenfall, Helmholtz + Hörn-spalt-absorbent

post-9648-0-74320400-1305583979_thumb.jpg

Vattenfall, Bara Helmholtz

post-9648-0-45870100-1305584011_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ponderosa.

För att Helmotz spalt absorbeten skall fungara fullt ut så måste det vara en sluten låda.

Precis samma princip som med den perforerade Helmotz resonatorn som ni byggt tidigare.

För att slotsen skal fungera som portar krävs en sluten låda bakom.

Bygg igen dom trekantiga hörnen. Täta med fogmassa vid tak och vägg vinkel.

Det allra bästa hade varit att byggt Helmotz spalt resonatorn som trekantiga

lådor redan från början med slutet bakstycke och hängt upp dom mellan väg och tak.

Det går att använda befintligt tak och vägg men då behövs exakt sågade sidor.

samt att täta skaravrna mellan vägg och tak lufttäta.

Lättast är om ni bygger så att Helmotz lådan löper hela vägen på bakväggen så båda väggarna

fungerar som sida på lådan. Då behöver ni bara täta alla skarvar mellan vägg och tak.

slat%201.gif

Remember the cavity behind must be sealed to an airtight container.

Info om Helmotz resonatorer:

http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Low%20Mid%20Frequencies.htm#helm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ponderosa.

Om ni har möjlighet testa att stänga igen valvet med två bokhyllor eller

liknande vid nästa mätning.

Jag tror att ni kommer få helt andra värden som är betydligt bättre.

Problemet är att ni kompenserar för akustiska problem som den L-formade

korridoren och utrymmet bakom kontrollrummet ställer till med som det är nu.

Med den perforerade Helmotz resonator ni redan har borde ni fått betydligt

bättre värden. Och blivit av med mer av pekarna och dipparna i basen.

Som det är nu kompenserar ni för problem som ligger utanför kontrollrummet.

Jag upplever att mitt liverum blir tightare i basfrekevenserna när jag spelar

bas om jag lämnar dörren öppen till kontrollrummet där jag har basfällor.

Förklaringen till detta är enkel. Eftersom ljudvågorna sprider

sig i båda rummen när dörren är öppen så kompenserar även basfällorna

i kontrollrummet för peakar som finns i liverummet.

Så om man öppnar upp till ett rum med kraftiga akustika problem

kommer även det rum som man har justerat ta del av dom problemen.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna typ av basabsorbent borde vara bra om man

har möjlighet att bygga en falsk vägg eller har bra takhöjd:

Hangers%203.gif

Hangers%201.gif

The above drawing shows the rear of a typical control room design.

The fibreboard panels are suspended from the ceiling with the sizes varying to give a broadband absorption field.

They can also be hung behind a false wall in the studio as in the following drawing.

Borde vara väldigt lätta att bygga. Klistra glasfiber på båda sidor av en plywood skiva

av rätt tjocklek och med rätt mått. Som hängs fritt hängande i rep eller wire.

Info Hangers:

http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Low%20Frequencies.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna typ av basabsorbent borde vara bra om man

har möjlighet att bygga en falsk vägg eller har bra takhöjd:

Hangers%203.gif

Hangers%201.gif

The above drawing shows the rear of a typical control room design.

The fibreboard panels are suspended from the ceiling with the sizes varying to give a broadband absorption field.

They can also be hung behind a false wall in the studio as in the following drawing.

Borde vara väldigt lätta att bygga. Klistra glasfiber på båda sidor av en plywood skiva

av rätt tjocklek och med rätt mått. Som hängs fritt hängande i rep eller wire.

Info Hangers:

http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Low%20Frequencies.htm

En snabb fråga där bara gällande "hangers"...

Läst en del om dessa på Sawers sida.

Där avses en rigid isoleringsskiva i stil med vindpapp eller liknande mellan 12 - 22 mm!

Jag tror att du kommer få trubbel med att ha en plywood som lär resonera med ljudet och skapa bommelljud i kontrollrummet.

Bara en tanke och är inte hundra procent säker på detta!?

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cruncharn.

Har inte läst på så mkt om hangers mer än det som står på Sae´s referens material.

(Borde kanske vara bättre att använda mdf eller spån platta).

Fast meningen med en hager är väl just att träskivan mellan isoleringsskivorna

skall resonera eftersom det är en resonator av paneltyp.

Storleken på hangern och tjockleken på trät avgör vilken frekvens som den kommer att dämpa.

Är noga att man vet vilken densitet träskivan har så man kan räkna ut rätt resonerings frekvens.

I Atlantis studion i Stockholm ser det ut som om dom hangers i taket i liverummet:

Bild liverum Atlantis

Atlantis studion:

http://www.atlantisstudion.se/Atlantis/Valkommen.html

Posta gärna länkar till sawyers forum där dom skriver om denna typ av basresonatorer.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cruncharn.

Har inte läst på så mkt om hangers mer än det som står på Sae´s referens material.

(Borde kanske vara bättre att använda mdf eller spån platta).

Fast meningen med en hager är väl just att träskivan mellan isoleringsskivorna

skall resonera eftersom det är en resonator av paneltyp.

Storleken på hangern och tjockleken på trät avgör vilken frekvens som den kommer att dämpa.

Är noga att man vet vilken densitet träskivan har så man kan räkna ut rätt resonerings frekvens.

I Atlantis studion i Stockholm ser det ut som om dom hangers i taket i liverummet:

Bild liverum Atlantis

Atlantis studion:

http://www.atlantisstudion.se/Atlantis/Valkommen.html

Posta gärna länkar till sawyers forum där dom skriver om denna typ av basresonatorer.

Finns inte mycket info om dom här men i ursprunget så händes dessa absorbenter upp vid rummets noder för att eliminera stående vågor.

Alltså inte lika avstånd mellan varje.

Hur detta beräknas är jag inte förmögen att fixa och i sanning är detta tekniker jag enbart läst om, ej praktiserat.

Ska se om jag hittar tråden hos Sawer.

I övrigt instämmer jag med ditt resonemang. Fick aldrig klarhet i varför denna "rigid fibre board" skulle vara porös snarare än solid och resonant!?

Ska försöka hitta inlägget i tråden för att backa upp mitt uttalande.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror mig veterligen inte att det finns så mycket undersökningar om dessa hangers eller beräkningar för den delen.

Det där om att de hängs vid noderna har jag faktiskt inte hört om men ritningar jag sett har varit taket, bakom/under högtalarna mot frontväggen och framför allt bakre väggen.

Förmodligen är det ett koncept som några studiobyggare praktiserar och som de själva har praktisk erfarenhet om. Möjligtvis att de även beräknar även om de inte säger det.

Det lilla jag vet är från John och enligt honom kommer de ursprungligen från designer av Tom Hidley (som för övrigt konstruerade kontrollrum från ett fyrkantigt rum där han byggde vinklade väggar inuti. En liten sidonotering bara).

John har skrivit att han använder två storlekar, att de alltid hänger flera efter varandra och att de rör sig samtidigt om man petar till en av dem.

Kärnan var ursprungligen hemosote eller homasote (jag glömmer alltid hur det var med det där) något som jag tror liknar asfaboard. En mjukare fiberbräda alltså med isolering runt.

Det är den info jag har. Får se om Cruncher hittar lite mer info. 🙂

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är intressant! Jag har också försökt få någon klarhet hur man gör beräkningarna på hangers men det verkar som om hangers är en mytomspunnen företeelse - typ. Jag har sett hangers av masonit som påstås vara "avstämda" men också spånskiva och softboard (tretex som det ofta heter här hemma i svedala). En kollega till mig var med när Polarstudion revs och där hängde det hangers av spånskivor..

Rent logiskt kan jag tycka att hangers borde vara så lätta som möjligt (softboard) samt att rummet nog bör vara tillräckligt stort för att hangers ska fylla sin funktion. Skulle vara intressant och få se mätexperiment på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer tråden från Sawers forum om hangers.

John Sawers - Acoustic hangers

Här kommer en pdf om studioutformningshistorik.

Vill minnas att det var där i jag läste om nodbaserade avstånd för absorbenter i tak.

Tror det finns i kapitlet gällande LEDE-rum.

I vilket fall som...., helt klart intressant artikel om hur man tog fram det som kommit att bli gängse standard.

50 years of Sound Controle Room Design

Piiiz bangeeerz!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...