Jump to content
Annons

SATT SAM 82 Mixer


Kahman (oregistrerad)

Recommended Posts

Kahman (oregistrerad)

SAM 82 byggdes av SATT Electronics för Sveriges Radio i slutet av 70-talet/början av 80-talet. En titt innanför skalet visar custom Lundahl trafos på alla preampar och outputs!!!

När det begav sig erbjöd SATT en line box till SAM82 (med direct outs på varje kanal) som man kopplade in via en mod-port på baksidan. Denna Line box finns såklart inte att få tag på längre...

Min önskan är att använda porten på min SAM82 för egen direct out mod!

Nån som vet hur man kan göra detta eller vet om det ens går?

Nån som vet nått om SAM 82 i största allmänhet?

Nån som har manual eller kopplings-schema?

SAM 82 i korthet:

8st otroligt tysta och bra preampar med naturlig och behaglig karaktär.

Alla preampar har EQ-sektion, Fasvändning, +-10db, Effekt sends pre/post, Panorering, mm

2st Line-kanaler (endast volymkontroll)

FX sends och returns

Main outs

mm och etc...

Bilder:

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P6110006.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P6120012.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P6120013.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P6120015.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P9060085.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P9060087.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P9060088.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P9060089.JPG

Redigerat av Kahman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Kahman,

Om inte denna mixer redan har varit använd till en "direktutgångsburk" så finns det antagligen 8 lediga stift i multikontakten som inte är anslutna på insidan.

Dessa stift skall anslutas inne på kretskortet i mixern, och man får då bestämma om direktutgången skall vara före eller efter volymregeln (eller någon annan stans)

I "direktutgångsburken" så finns det även linjeförstärkare som driver utgångstransformatorerena, och dessa får också spänningsförsörjning från multikontakten.

Jag har gjort denna ombyggnad för länge sedan, men har tyvärr ingen dokumentation över mixern eller burken.

Försök att kontakta någon av Sveriges Radio/TV:s serviceverkstäder, dom kan säkert allt om denna mixer.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kahman (oregistrerad)

Jag har varit inne å rotat runt ett par vändor, mätt signal å spänning mm... Konstaterat att det är sjukt komplicerade grejjer och att jag behöver ett kopplings-schema om jag ska få till det!

Ett försök till:

Är det nån som har kopplings-schema/manual/dokumentation mm till SAM 82?

I värsta fall så får jag iallafall ut 6 separata bus-kanaler till inspelning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Ok Peter, I'll let you know...

Jag har försökt kontakta lite folk på SR, men inte hört nått tebaka... Nån som har info om nån av Sveriges Radio's serviceverkstäder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

"I värsta fall så får jag iallafall ut 6 separata bus-kanaler till inspelning... "

-Trodde jag ja, jag hade fått för mig att de två ∑A och de två ∑B var panorerbara stereo-par, men så var det visst inte. -Fuckers! : (

Jag har lyckats lokalisera ett par av kanalerna (hittills) på pinnarna på porten, verkar som alla kanaler finns där. Med lite jobb och tungan rätt i mun kan jag nog lokalisera å löda på outs där. Intressant detalj är att det även verkar gå starkström i minst en av pinnarna, gäller å va försiktig så jag inte släpper ur den vita röken! : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Fick nu tag på Servicemanual och kretsschema från Rikard "Flundran" (medlem här på forumet)

http://secretcircus.se/SAM82_servicemanual_kretschema.pdf

Han skriver såhär: På sidan 19 i PDF:en ses bild på Input Unit. En Input Unit innehåller två ingångsmoduler (kanaler). I punkt 3:2 lämnar signalen ingångsmodulen och går vidare till kanalfadern. Punkt 3:2 är en ett bra ställe att ta direkt-utgång från. Den nominella nivån i denna punkt är +6dBu enligt Level Diagram, på sidan 4 i PDF:en. En kopplingstråd dras helt enkelt från detta stift vidare till multikontakten.

På sidan 6 i PDF:en finns en bild på multikontakten och dess pinout beskrivet. De åtta stift som är märkta "NC" är lediga och kan användas till direkt-ut. På stift 7a ligger +15V och på 7c ligger -15V, av någon anledning omnämns inte just dessa stift på sidan.

-Tack flundran!

Redigerat av Kahman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Har under kvällen lekt lite mer med 82an...

Lödde på signalkablar från Input unit (Bild A) till de tomma pinnarna på multi-kontakten (Bild B ).

sam_82_mod_A.jpg tog av Output unit för att löda och dra kablar

sam_82_mod_B.jpg

Väntar med den spända förväntan en 6åring känner dagen innan julafton på att få beställda DIN-kontakter med posten, löda på en multi-kabel, koppla in och prova! Hoppas det funkar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Om det är så att du kommer över ett kopplingsschema så är även jag sugen att kika på det. Tänkte plocka ut preampsen och sätta dem i ett separat 19"-rack.

Borde ju gå... Använda Strömförsörjardelen och alla input unit. Det svåra blir kanske att få loss alla pottar cleant. Fast slaktar man ändå mixern så kanske man kan plocka ur huvud-kretskortet (som pottar och input unit sitter på från varsin sida) skära ner och använda till montage, eller nått... Borde ju gå att få till utan att egentligen behöva köpa mer än lite kabel, allt annat finns ju där att återanvända.

Låter som en bra idé tycker jag! Själv vill jag hålla min så original som möjligt, jag vill nämligen kunna använda den som live-mixer också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flundran (oregistrerad)

Nu lägger jag mig i och tycker lite... 🙂 (Ju fler kockar...)

Att plocka ur vissa kretskort ur mixern och montera i 19" rack är nog ganska mycket jobb. PCB-korten har ju ingen vanlig skruvinfästning. Och förutom att gainpoten sitter vinkelrätt ut från Input Unit så behöver ju t.ex. alla transformatorer lödas bort. Att skära i moderkortet och få nåt användbart av det i slutändan är nog ganska mycket pill med.

Enklare att bocka till två rackvinklar och montera mixern i racket som den är. (Bredden på mixern passar utmärkt i ett 19" rack.) Man spar många timmars jobb och slipper slakta en mixer till något som är svårt att reversera.

Bara mina .50 cent. Ha det!

/F

Redigerat av Flundran
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Kahman (oregistrerad)

Nu ere klart!!! :-)

Här e lite bilder på hur jag monterade i rack och bilder på multikabelt jag tillverkade:

Aluminium-vinkel-profil till racköron:

post-7455-0-84542400-1292485734_thumb.jpg

post-7455-0-87093200-1292485807_thumb.jpg

post-7455-0-80785100-1292485826_thumb.jpg

Multikabel (8ch patch-snake som jag lödde på en DIN-kontakt i ena änden)

post-7455-0-02291000-1292485846_thumb.jpg

post-7455-0-64952600-1292485928_thumb.jpg

post-7455-0-10171700-1292485944_thumb.jpg

Rackat å klart (med Motu 828 mk3 firewire interface) 🥰

post-7455-0-39529800-1292485966_thumb.jpg

post-7455-0-83413200-1292486559_thumb.jpg

Nu ska den få vara med och spela in Secret Circus nästa skiva! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat! Blir alltid lika glad när jag ser folk som både kan Ohms lag och kan hantera en lödpenna. 🙂 Hoppas snart på att få höra något inspelat/summerat via din SATT SAM 82... Du kanske får döpa om den till Fat Sam! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Tackar för uppmuntrande inlägg hegobald!

Jag ser också fram emot att spela in med 82an och att summera redan inspelade spår (trummor mm). Tror den kommer göra under för trumöverhäng mm redan inspelade med bla Lineaudio cm3:or (som är riktigt bra och ärliga, men osmickrande och kanske en aning "kalla") och ganska tråkiga preampar (Alesis io26 och Behringer ADA8000).

Hittills har alla test haft positiv effekt på smilbanden. Jag vet inte exakt vad Lundahl-trafosarna gör, men det låter förbannat varmt och mysigt, kontrollerat, mera värme utan att egentligen kännas mer basigt, kontrollerat. Och så är preamparna sjukt tysta! 🙂

Kan hända att det blir mitt nya go-to standard trick vid mixning, att summera allt genom 82an!

Och ja, den är FET!!!

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Flundran (oregistrerad)

Stabilt! 🙂 Snyggt att du kunde använda orginal-skruvhålen på SAM82:an att också till att fästa rackskenorna. Roligt att en SAM-mixer kan komma till användning på detta sätt, din tråd kommer säkert inspirera andra. (Även undertecknad.)

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Tackar flundran!

Jo, känns bra att inget e sabbat å allt e kvar i originalskick. Bara att plugga in den gamla DIN-kontakten så e mixern tillbaka i original-läge! Racket ser härligt analog ut också. 😄

Kul å ta gamla analoga, riktigt bra grejer å använda med bra ny teknik, det bästa av olika eror liksom, -analogt och digitalt. På det här viset får jag ett ljud som låter jäkligt mycket dyrare än jag borde ha råd med! Jag menar vad kostar en ny pryl som kan konkurera med detta (Apogee?)? 😛 Hela riggen (SAM82, Motu FW-interface, multikabel, DIN-kontakter, Power Conditioner, Rackställning, Aluminium-profil) har nu kostat mig 4683 kr (=$687, allt köpt i USA där jag bor)... Jag tror nästa skiva kommer låta mycket dyrare än så! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

...Dessutom en kanon-rig för live-bruk, -även utan dator! Motun har skitbra inbyggda DSP-effekter (kompressor, EQ, Reverb, mm) och funkar kanon stand-alone!

Ber om ursäkt om jag är svamlande och över-entusiastisk... 😆 Men jag är så sjuuuukt stolt över min rigg! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har under kvällen lekt lite mer med 82an...

Lödde på signalkablar från Input unit (Bild A) till de tomma pinnarna på multi-kontakten (Bild B ).

sam_82_mod_A.jpg tog av Output unit för att löda och dra kablar

sam_82_mod_B.jpg

Väntar med den spända förväntan en 6åring känner dagen innan julafton på att få beställda DIN-kontakter med posten, löda på en multi-kabel, koppla in och prova! Hoppas det funkar!!!

Hei jeg ble innspirert til og prøve dette ut på min gamle mixer:-) Jeg er ikke veldig god på å lese skjema, så jeg forstod ikke helt hvilke pinner du har loddet på. Jeg prøvde meg med + på 3:2 og minus på 3:1 og jord til høyre slik som på bildet.

Jeg får lyd og det høres bra ut, men sliter med litt støy når jeg rører fader.

Har du noen tips? Mvh Thomas

post-27960-0-07364200-1296253875_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Flundran (oregistrerad)

Hej Thomas! Signalen som du får från kanalkortet (input unit) är obalanserad. Så du har bara en "+". Det är alltså punkt 3:2. Om du vill använda skärmen på kopplingskabeln så behöver skärmen bara anslutas till jordpunkt i ena änden av kabeln. Annars skapar man onödiga jordslingor i mixern. Jag tror det finns ett stift på multidonet som är jordpunkt. Är osäkert på vilket stift på kanalkortet som är jord, har det inte framför mig.

Vet inte om det är nödvändigt att skärma kabeln. Svårt att se om Kahman gjort det.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej!

Jag har också en SAM 82 som jag önskar göra "direct out" mod på. Dock är jag intresserad av att få balanserade utgångar. Naturligtvis kan man försöka få ta på en "direktutgångsburk" eller bygga något ekvivalent men borde det inte gå att löda egna kablar från input unit direkt till utgångstrafosarna? Det finns ju åtta XLR utgångar på baksidan, och dom borde ju komma från var sin trafo? Vad tror ni som är kunniga inom elektroniken?

Hälsningar/Bo Savik

ps. jag är medveten om att man går miste om summerings och bussmöjligheter, men jag vill endast använda preamparna. ds

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...