Shii (oregistrerad) Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Jag har experimenterat och försökt lyssna mig fram länge nu men är det någonting i mixen jag ofta har svårt med är det reverben. Jag vet aldrig om jag ska lägga reverben innan eller efter kompressorn i kedjan beroende på vilket sound jag vill få fram. Oftast eftersträvar jag ett ganska hårt och tungt sound, vare sig det gäller trummor eller akustisk gitarr, för att sedan lägga på en lättare room reverb som ska ge bara lite rum. Men om jag lägger reverben efter kompressorn förlorar jag väldigt mycket i den tyngd och hårdhet jag skapat med kompressorn. Jag upplever inte att det blir bättre av att jag lägger reverben före i kedjan. Soundet blir ofta ganska grötigt och dessutom mjukare. Efter att ha suttit ett bra tag med mixen brukar jag till slut ratta fram ett schysst sound men jag måste helt enkelt börja lära mig nu hur saker och ting fungerar för att kunna arbeta snabbare. Hur brukar ni göra för att samspela dessa effekter och har ni några tips på vad man bör tänka på i en situation som denna? Jag antar att även EQ'n osv spelar en viktig roll här. Mil gracias amigos!
Gilbert Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 (redigerat) Jag har experimenterat och försökt lyssna mig fram länge nu men är det någonting i mixen jag ofta har svårt med är det reverben. Jag vet aldrig om jag ska lägga reverben innan eller efter kompressorn i kedjan beroende på vilket sound jag vill få fram. Oftast eftersträvar jag ett ganska hårt och tungt sound, vare sig det gäller trummor eller akustisk gitarr, för att sedan lägga på en lättare room reverb som ska ge bara lite rum. Men om jag lägger reverben efter kompressorn förlorar jag väldigt mycket i den tyngd och hårdhet jag skapat med kompressorn. Jag upplever inte att det blir bättre av att jag lägger reverben före i kedjan. Soundet blir ofta ganska grötigt och dessutom mjukare. Efter att ha suttit ett bra tag med mixen brukar jag till slut ratta fram ett schysst sound men jag måste helt enkelt börja lära mig nu hur saker och ting fungerar för att kunna arbeta snabbare. Hur brukar ni göra för att samspela dessa effekter och har ni några tips på vad man bör tänka på i en situation som denna? Jag antar att även EQ'n osv spelar en viktig roll här. Mil gracias amigos! Har du provat att komprimera reverbet separat (bara "wet")? Redigerat 25 augusti 2010 av Gilbert
Abi Bah Postat 15 september 2010 Postat 15 september 2010 Du kan också prova att inserta en dist/drive efter reverbet. Glöm inte att kolla botten på returen, den kan behöva filtreras bort: ) abi
mickestrang Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Om din mix låter sämre med reverb, så kanske du inte ska ha reverb? Inga effekter är måsten. Meningen är ju att de på något sätt ska lyfta din mix.
Piccazzo Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Lägg reverbet på en Aux eller buss kanal istället , då kan du styra hur mycket reverb du vill ska smälta in i låten. Eller så tar du bort reverbet helt å hållet och lägger på ett kort delay istället.
Carle Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Min senaste upptäckt är stora rum, mycket reverb, men kort deacaytime, typ 0.5 sekunder och sedan skär alla frekvenser över 10.000Hz. Låter bra på kompgitarr. 🙂
Demonproducenten Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 (redigerat) Hur brukar ni göra för att samspela dessa effekter och har ni några tips på vad man bör tänka på i en situation som denna? Jag antar att även EQ'n osv spelar en viktig roll här. Mil gracias amigos! reverb "ska" du inte lägga i kedjan - utan parallellt (som picazzo är inne på) om du tänker dig att reverbets uppgift är att placera ljudet i nån form av miljö/utrymme/rum så kanske det blir lättare att tänka hur det ska användas mängden reverb kan du då tänka ger en djupeffekt - hur långt bort befinner sig ljudkällan i det valda utrymmet Redigerat 16 september 2010 av Demonproducenten
DivineCo Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 (redigerat) Finns inga regler även om det är vanligast att lägga reverb parallellt. Man kan mycket väll lägga ett reverb först och en kompressor sedan på insert. Tex. la Dave Pensado reverb och kompressor i just den kombinationen på Fergies sång i Big Girls don't cry. Med mycket gott resultat om du frågar mig. Redigerat 16 september 2010 av DivineCo
Demonproducenten Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Finns inga regler även om det är vanligast att lägga reverb parallellt. Man kan mycket väll lägga ett reverb först och en kompressor sedan på insert. Tex. la Dave Pensado reverb och kompressor i just den kombinationen på Fergies sång i Big Girls don't cry. Med mycket gott resultat om du frågar mig. härligt att du känner behovet att framföra regeln att inga regler finns vad tror du citationstecknen är där för? - kicka ner vardagsrumsvalvet bara känner du att du fick fram något hjälpande till frågeställaren eller ville du bara stå å vifta med flaggan på barrikaderna lite?
DivineCo Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Tråkigt att du ser det så. Jag ville bara framhålla att det ibland är en bra ide att ha reverbet före kompressorn tex på sångspår. Då det gäller reverb på aux kan det även där vara en poäng att lägga kompressor på reverbet och gärna en EQ. Hoppas att det var i alla fall till lite hjälp för trådskaparen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.