Jump to content
Annons

Byta stall på gitarren


Print

Recommended Posts

Jag håller på att "hotta upp" en gammal sketen Ibanez till en lika gammal, men inte lika sketen Ibanez. Har bytt mickar och målat om hela guran, men det är fortfarande en sak som stör mig och det är, som den uppmärksamme kanske redan gissat, stallet. Kan man byta stall hur som helst? Nu sitter där ett tradigt svajstall (inte Floyd Rose) och jag skulle vilja ha ett stall som på en Les Paul, alltså utan svaj.

Någon som kan hjälpa mig? Kan man köpa bara ett stall?

Tacksam för hjälp... 😳

Redigerat av Print
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
denton (oregistrerad)

Visst kan du köpa bara ett stall ti gitarren, men sen skulle jag rekomendera att lämna in den för att byta stallet.

Jag har själ bytt stall dock ej på gitarr utan på en av mina basar men då var det till ett liknade men om du nu ska gå från ett flojd rose liknade till ett fast så rekomenderar jag att lämna in den och få det fixat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du köpa bara ett stall ti gitarren, men sen skulle jag rekomendera att lämna in den för att byta stallet.

Jag har själ bytt stall dock ej på gitarr utan på en av mina basar men då var det till ett liknade men om du nu ska gå från ett flojd rose liknade till ett fast så rekomenderar jag att lämna in den och få det fixat.

Håller med denton. Jag bytte från Gibson till ADD svajstall på min bas för många år sedan. Var nog mer tur än skicklighet att det blev rätt.....

Ta kontakt med en gitarrbyggare eller liknande. Skulle det bli fel så kommer stämning och intonering aldrig att fungera... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter där ett tradigt svajstall (inte Floyd Rose) och jag skulle vilja ha ett stall som på en Les Paul, alltså utan svaj.

Jag har också en Ibanez med svajstall, och jag var inne på samma linje för ett tag sen eftersom jag aldrig använder svajen ändå och tröttnade på omständiga strängbyten och knepiga stämprocedurer. Nu kom jag inte så långt, men vad jag såg var att man kan låsa svaj-mekanismen med ett enkelt block. Problemet var dock att det ska passas in med millimeterprecision för att undvika stäm- och intonationsproblem, så om man inte är så erfaren gitarrmeckare kan det kanske bli svårt. Fördelen är ju att gitarren sen relativt enkelt går att återställa i ursprungligt skick om man vill - vid försäljning eller så. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...