Jump to content
Annons

Samla spår i en group channel


Germer

Recommended Posts

HEJ!

Sitter och spelar in lite låtar som jag skrivit, men inte fått ner i datorn.

Jag spelat in sång och dubbat den två gånger. Jag har alltså 3 kanaler med sång på. Dessa vill jag ha kompressor på och tänker såhär: "Aha! Om jag ska samma kompressor på all sång, så skickar jag spåren till en group channel/fx channel med kompressor på, så sparar jag cpu och får ordning på min sång".

Det är gjort, men jag hör fortfarande ljudet från "original"-spåren. Det kommer alltså ljud både från "källan" och min group.

Hur gör jag för att bara höra min group channel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller så styr du hela kanalens output till gruppkanalen, istället för "Main output" (eller vad den nu kan heta hos dig).

+1

Kanske inte tillför så mycket, men skulle absolut välja den vägen framför att skicka sends pre fader och dra ner de individuella kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Kanske inte tillför så mycket, men skulle absolut välja den vägen framför att skicka sends pre fader och dra ner de individuella kanalerna.

Ja okej. Men hoppar jag inte över ev. insert-effekt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okej. Men hoppar jag inte över ev. insert-effekt då?

Men ville du ha ljud från "originalspåren" eller inte? Vill du ha med inserteffekterna på originalspåren så är du ju så illa tvungen att låta dom spela. Vill du INTE att någonting ska låta från originalspåren så är det som Claes säger. Skapa en FXchannel och skicka allt dit, ställ senden på PRE på originalspåren och sen kan du dra ner volymregeln helt.

Skapar du en groupchannel (bus) så spelar ändå "originalspåren" bara att du har samlat deras output under en egen regel INNAN signalen når Master Out. Så det ända sättet att få dom helst tysta är att skapa fxchannel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okej. Men hoppar jag inte över ev. insert-effekt då?

Nej.

Men ville du ha ljud från "originalspåren" eller inte? Vill du ha med inserteffekterna på originalspåren så är du ju så illa tvungen att låta dom spela. Vill du INTE att någonting ska låta från originalspåren så är det som Claes säger. Skapa en FXchannel och skicka allt dit, ställ senden på PRE på originalspåren och sen kan du dra ner volymregeln helt.

Skapar du en groupchannel (bus) så spelar ändå "originalspåren" bara att du har samlat deras output under en egen regel INNAN signalen når Master Out. Så det ända sättet att få dom helst tysta är att skapa fxchannel.

Vill man inte ha med inserts från orginalkanalerna så är det ju bara att ta bort dem. Bort bort bort ...

Vill man ha dem kvar så har man dem kvar. Vill man inte ta bort dem men muta dem så mutar man dem.

Sen styr man orginalkanalernas output till en gruppkanal där man lägger kompressorn som en insert. Allt annat är bara krångliga omvägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...