Jump to content
Annons

UA LA-610 mk2 - Använda kompressorn i mixen?


Bass

Recommended Posts

Tjenare!

Funderar lite på en UA LA-610 mkII. Verkar vara en skysst preamp samtidigt som man får en fin kompressor.

Köper jag denna är detta min första hårdvara någonsin haha, annars har jag alltid kört allt i datorn.

Undrar om någon vet om man kan använda kompressorn och rören i själva mixen, typ på bussar och mastern för att färga ljudet och komprimera efter att man lirat in?

Skulle alltså då behöra köra ut ljudet från mitt Saffire LE till LA-610 och tillbaka till ljudkortet? Möjligt?

Mvh Bass

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja. Du kan linea igenom LA-610 Mk II. Ganska vanligt sätt att färga digitala instrument. Du kan dock inte använda

kompressorn separat, utan på LA-610 Mk II måste signalen gå genom preampen. Har också varit inne på en LA-610 Mk II,

men jag ville ha möjlighet att köra kompressor och preamp var för sig. Annars hade jag slagit till direkt, den är grymt bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.. men det verkar vara möjligt att köra riktig bypass på preampen i alla fall.

Frågan är hur mycket nytta den skulle göra i mixen om jag jämför med mina UAD pluggar?

Kul skulle det vara dock. Kan jag kränga min PRE79a då också ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du kan bypassa kompressorn. Inte pre-ampen.

Ja, det är frågan. Men du har väl ingen 610 som plugg? Och ja visst,

rackprylar är alltid kul. Och vackert... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh just det kollade upp det igen. Missförstod, men man kan tydligen köra preampen i princip helt transparant så att det inte färgar speciellt mycket.

Nee ingen preampplugg men jag tänker mest på om man kan använda kompressorn i mixen på olika instrument/buss, och kanske även färga lite för att få det mer analogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.. men det verkar vara möjligt att köra riktig bypass på preampen i alla fall.

Frågan är hur mycket nytta den skulle göra i mixen om jag jämför med mina UAD pluggar?

Kul skulle det vara dock. Kan jag kränga min PRE79a då också ^^

Så länge du inte har riktigt bra AD och DA-omvandlare kommer den inte göra någon nytta alls, utan snarare tråka ner ljudet. Om det nu inte är så att du måste ha just den karaktären den kompressorn kan leverera. Då är det bättre att försöka komma så nära man kan med en plugg-kompressor. Däremot kommer ju kompressorn väl till pass på signal som ännu inte har varit inne i datorn en vända. T. ex. om du line:ar en hårdvarusynth kan du ju dra den igenom kompressorn innan den går in i ljudkortets line-ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har mycket att lära =P

Först och främst hade jag tänkt använda den för sången, ak. gitarrer och bas. Men just att kunna använda en utombordare till kompression under själva mixen va lite det jag var ute efter.

Men med en riktigt skysst AD/DA skulle det vara värt då. SaffireLE´s är väl inte helt kassa väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Why not just try and see? I don't think you need 5k converters before you can start using outboard. I use it with consumer grade converters all the time.

Guys like Chris Lord-Alge are still using their 16 bit converters from 1990. Converters are only as important as you want them to be."

"In my testing, I have found that the degradation in quality you get form using cheap converters is far outweighed by the improvements you get with a great pieces of analog hardware."

"I partially agree, however to me stuff like digital compressors is one of the things plug-in manufacturers havent got right, at least not yet!, to me that degradation due to cheap converters is far less obnoxious than the sound of a squashing compressor plug-in."

Citerar lite olika folk från gearslutz 🙂

Fast som sagt om du bandar med den så går den ju inte via d/a innan som sagt var, så där är ju inga problem ändå.

Så länge du inte har riktigt bra AD och DA-omvandlare kommer den inte göra någon nytta alls, utan snarare tråka ner ljudet. Om det nu inte är så att du måste ha just den karaktären den kompressorn kan leverera. Då är det bättre att försöka komma så nära man kan med en plugg-kompressor. Däremot kommer ju kompressorn väl till pass på signal som ännu inte har varit inne i datorn en vända. T. ex. om du line:ar en hårdvarusynth kan du ju dra den igenom kompressorn innan den går in i ljudkortets line-ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Why not just try and see? I don't think you need 5k converters before you can start using outboard. I use it with consumer grade converters all the time.

Guys like Chris Lord-Alge are still using their 16 bit converters from 1990. Converters are only as important as you want them to be."

"In my testing, I have found that the degradation in quality you get form using cheap converters is far outweighed by the improvements you get with a great pieces of analog hardware."

"I partially agree, however to me stuff like digital compressors is one of the things plug-in manufacturers havent got right, at least not yet!, to me that degradation due to cheap converters is far less obnoxious than the sound of a squashing compressor plug-in."

Citerar lite olika folk från gearslutz 🙂

Fast som sagt om du bandar med den så går den ju inte via d/a innan som sagt var, så där är ju inga problem ändå.

Det är ju en smaksak, men mycket av de riktigt fina detaljerna eller skimret kan maskeras av dåliga konverters. Värderar man inte dom sista 5% av ljudkvalitet så spelar det ju ingen roll. Majoriteten har knappt lyssning för att kunna höra skillnaden ändå, men på bra anläggningar är det en rätt stor skillnad enligt mig.

Att det inte finns mjukvarukompressorer som når "ända fram" är ju ett uttalande som känns lite år 2000. Nu för tiden har du Softube CL-1B och liknande monster som låter alldeles fenomenalt.

Om man måste använda sig av analoga loopar borde man iaf gå ett steg upp från de sedvanliga omvandlarna man hittar i interfaces under 10 tusen kronors-sträcket och köpa sig en RME ADI-2 eller liknande.

products_adi_2_8.jpg

Men åter igen, det är bara vad jag tycker. Jag skrev ju även att det är värt förlusten om man verkligen måste åt en analog karaktär som en mjukvarukompressor inte kan leverera. I alla andra fall anser jag att mjukvaran är ett bättre val. För ren funktionell komprimering funkar mjukvara alldeles utmärkt.

SaffireLE´s är väl inte helt kassa väl?

Dom omvandlarna ligger precis som omvandlarna i de flesta mindre interfaces i kategorin "lägsta acceptabla professionella standard" eller vad man ska säga. Det är ju ett steg upp ifrån de flesta konsument-omvandlarna men det finns fortfarande väldigt mycket att hämta uppåt också. Lavry gold där 2 kanaler omvandling på ett håll går lös på 50-60k ligger helt enkelt i en annan dimension.

EDIT: Och slutligen måste man såklart beakta hur hög nivå man själv ligger på, och om man har behov av att höja standarden ett snäpp.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart! Jag är inte emot dig utan ville bara ge en annan vinkel på det också.

Mitt nästa köp efter min api 5500 nu blir en rosetta 200. En sak som jag undrar dock.

Om slutprodukten endast blir en mp3 hör man verkligen skillnaden då? Ska testa det själv

sen när jag köpt rosettan. 🙂

Btw tebax till tråden så tror jag det blir en fin pryl för sången och annat! 🙂

Det är ju en smaksak, men mycket av de riktigt fina detaljerna eller skimret kan maskeras av dåliga konverters. Värderar man inte dom sista 5% av ljudkvalitet så spelar det ju ingen roll. Majoriteten har knappt lyssning för att kunna höra skillnaden ändå, men på bra anläggningar är det en rätt stor skillnad enligt mig.

Att det inte finns mjukvarukompressorer som når "ända fram" är ju ett uttalande som känns lite år 2000. Nu för tiden har du Softube CL-1B och liknande monster som låter alldeles fenomenalt.

Om man måste använda sig av analoga loopar borde man iaf gå ett steg upp från de sedvanliga omvandlarna man hittar i interfaces under 10 tusen kronors-sträcket och köpa sig en RME ADI-2 eller liknande.

products_adi_2_8.jpg

Men åter igen, det är bara vad jag tycker. Jag skrev ju även att det är värt förlusten om man verkligen måste åt en analog karaktär som en mjukvarukompressor inte kan leverera. I alla andra fall anser jag att mjukvaran är ett bättre val. För ren funktionell komprimering funkar mjukvara alldeles utmärkt.

Dom omvandlarna ligger precis som omvandlarna i de flesta mindre interfaces i kategorin "lägsta acceptabla professionella standard" eller vad man ska säga. Det är ju ett steg upp ifrån de flesta konsument-omvandlarna men det finns fortfarande väldigt mycket att hämta uppåt också. Lavry gold där 2 kanaler omvandling på ett håll går lös på 50-60k ligger helt enkelt i en annan dimension.

EDIT: Och slutligen måste man såklart beakta hur hög nivå man själv ligger på, och om man har behov av att höja standarden ett snäpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart! Jag är inte emot dig utan ville bara ge en annan vinkel på det också.

Mitt nästa köp efter min api 5500 nu blir en rosetta 200. En sak som jag undrar dock.

Om slutprodukten endast blir en mp3 hör man verkligen skillnaden då? Ska testa det själv

sen när jag köpt rosettan. 🙂

Btw tebax till tråden så tror jag det blir en fin pryl för sången och annat! 🙂

Det är lugnt, jag försökte inte heller köra över dig på något sätt!

Jag upplever att bra omvandling (och klocka) ger en annan "stabilitet" i ljudet som gör att man lättare kan koncentrera sig på detaljerna. Annars blir det lätt ofokuserat på något vis. Detta bör ju rimligen märkas även om man konverterar till mp3, vid högre kvaliteter som max quality vbr och 320 kbps iaf. Det som lider först av dålig omvandling är såklart de högsta frekvenserna, men jag tycker ju också att det är just diskantområdet som definierar resten av ljudet, som pricken över i:et kan man säga. Dikantområdet avgör hur man uppfattar både ljudbild och transienter vilka är nog viktiga! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...