Jump to content
Annons

Egentlig skillnad mellan Kondensator och Dynamisk mick


HexfusioN

Recommended Posts

Hej!

Jag har en liten fundering bara: Vilka resultat kan man förvänta sig av en kondensatormikrofons resultat ljudmässigt gentemot en dynamisk mikrofons?

De tekniska och teoretiska aspekterna vad gäller hur dessa två micktyper skiljer sig är inte relevant, utan bara vilka "roller" de två mikrofonerna har inom studio inspelning!

Tacksam för svar! Ska bli intressant att få veta hur saker och ting förhåller sig!

Mvh Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En dynamisk mikrofon är som regel mer tungdriven. Kräver en starkare preamp för svaga ljudkällor.

Den är någorlunda riktad och tar inte upp lika mycket rum som en kondensator.

Den har ofta även ett mer begränsat frekvensomfång i synnerhet i diskanten. Exempel på detta är SM58 och 57 från shure. Finns dock dyrare dynamiska mickar som har bättre omfång. Begränsningen kan dock användas med fördel på ljudkällor som inte behöver den där krispiga diskanten.

Dynamiska mickar kan även ha en viss tröghet då det gäller transienter och på så sätt plattar till ljudet lite, komprimerat med andra ord.

Dynamiska mickar klarar ofta volymstarka instrument.

Själv tycker jag mycket om min dynamiska Shure sm7b till sång i dåligt rum. Ja även då jag lägger sång i samma rum som mina påslagna monitorer. Tycker det ger en helt annan känsla än att sjunga mot ljudet i lurarna. För körpaket och dubbar med sex spår per stämma är det också sm7 då jag komprimerar detta hårt. En kondensator skulle bara addera rum och skräp.

Annars använder man ofta sm57 till volymstarka saker som mickade gitarrförstärkare och trummor etc.

Skulle dock aldrig använda en dynamisk mick på ett ljudsvagt instrument som en mandolin eller en blockflöjt men visst går det.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dynamisk, mindre definition i ljudet, transientfattigare, behöver ingen phantommatning från mixerbordet.

Finns som njure och runttagande. Den mest kända är Shure SM57 och SM58 som använts både i studio och live. Live mest pga att de har ett mindre upptagningsomgång än kondensatormickar så rundgång förhindras. (till viss del)

Kan användas med XLR hona-Tele eller XLR hona- XLR hane kabel.

Kondensator finns som stormembran och småmembran variant för olika ändamål. Dessa behöver ström i form av 48V phantommatning från ett mixerbord eller preamp.

Det finns 2 olika sorters kondensatormikrofoner:

* en förmagnetiserad variant som kalas för elektret mikrofon

Dessa brukar vara billigare än riktiga kondensatorer. Elektretmickar kan man urskilja då de även kan drivas med ett 9V batteri.

Exempel på elektretmikrofoner: AKG C1000 och Röde M3. Elektret mickar säljs ofta som "kondensator mickar".

Tänk dock att de är förmagnetiserade och att magnetismen med åren avtar vilket märks i ett tilltagande brus med åren. Därför bör man undvika köpa dessa begagnad.

* Kondensatormikrofon: Icke förmagnetiserad och kan endast drivas med phantommatning (ström) från ett mixerbord eller preamp och kan INTE drivas med något batteri! Dessa mickar kräver därför alltid XLR hona- XLR hane kabel.

Exempel på kondensator mikrofoner: Neumann U87, ADK A51, AKG C414 etc

För båda kondensatorsorterna gäller att man får ett mer detaljerat ljud, vilket ofta är en fördel i studiosammanhang. Tydligare transienter och ett öppnare och finre ljud än dynamiska mickar.

De är känsligare och tar upp mycket därför krävs en bättre aukustisk miljö.

Finns i njure, kula, och figure 8.

Den behöver inte förstärkas lika mycket i preampen som de dynamiska, därigenom är de tystare vad gäller brus än de dynamiska.

Många har en LowCutFilter eller HighPassFilter och PAD.

Det finns många fler skillnader... både för och nackdelar med båda, men alla mickar kan i princip användas till alla ljudkällor med olika bra resultat.

I de bästa av världar: rekommenderar kondensator till allt 🙂 Dynamiska mickar passar på kick, pukor, virvel och gitarr/basstärkare, fast jag brukar ha både dynamisk och en kondensator på dessa för att senare kunna blanda i mixen.

Till sång rekommenderar jag alltid en kondensatormikrofon. (med skyddande kompressor/limiter som inte färgar bara skyddar för topparna)

Har aldrig använt en dynamisk mick i studion på sång mer än till slasksång. Kommer aldrig att spela in med en dynamisk mick på sång till en platta heller. Där är jag bestämd.

Live föredras dock dynamiska mickar (se ovan).

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt förklaring. Men då det gäller begagnade mickar skulle jag vara försiktig även då det inte gäller elektret. Har varit med om stora skillnader i begagnade dynamiska mikrofoner som Shure SM 58 även om dom sägs tåla allt.

Vad som kan hända med en begagnad Neumann kondensator eller ännu värre en begagnad bandmikrofon vill i alla fall inte jag ansvara för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamisk, mindre definition i ljudet, transientfattigare, behöver ingen phantommatning från mixerbordet.

Finns som njure och runttagande. Den mest kända är Shure SM57 och SM58 som använts både i studio och live. Live mest pga att de har ett mindre upptagningsomgång än kondensatormickar så rundgång förhindras. (till viss del)

Kan användas med XLR hona-Tele eller XLR hona- XLR hane kabel.

Kondensator finns som stormembran och småmembran variant för olika ändamål. Dessa behöver ström i form av 48V phantommatning från ett mixerbord eller preamp.

Det finns 2 olika sorters kondensatormikrofoner:

* en förmagnetiserad variant som kalas för elektret mikrofon

Dessa brukar vara billigare än riktiga kondensatorer. Elektretmickar kan man urskilja då de även kan drivas med ett 9V batteri.

Exempel på elektretmikrofoner: AKG C1000 och Röde M3. Elektret mickar säljs ofta som "kondensator mickar".

Tänk dock att de är förmagnetiserade och att magnetismen med åren avtar vilket märks i ett tilltagande brus med åren. Därför bör man undvika köpa dessa begagnad.

* Kondensatormikrofon: Icke förmagnetiserad och kan endast drivas med phantommatning (ström) från ett mixerbord eller preamp och kan INTE drivas med något batteri! Dessa mickar kräver därför alltid XLR hona- XLR hane kabel.

Kan man köra t ex DPA 4003/4006 på batteri …? Nej, men de är förmagnetiserade. Tror nog att de håller måttet i många år.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för mycket väl formulerade och pedagogiska svar!

Brukar nästan enbart använda min kondensatormick till inspelning, men SM57:an kommer fram då och då för gitarrinspelning eller, då jag måste stereo-micka (har ännu inte införskaffat ytterligare en kondensatormick, så den dynamiska micken blir enda utvägen vid stereo-inspelning)

Med vänliga hälsningar Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...