Jump to content
Annons

Vad har smällare gjort för vår hörsel?


JJMusik

Recommended Posts

Hittade precis den här http://www.sweden.gov.se/content/1/c4/39/24/c1d2811c.pdf undersökningen.

Ganska tråkiga siffror att läsa. De gamla klassiska tigerskotten avgav 160 db på en meters avstånd.

Även vid 8 meter är nivån över 140 db peak. Man har nog varit under den avståndsgränsen många gånger.

Är hörseln redan mycket sämre än vad den skulle kunna vara eller kommer det som ett brev på posten senare?

Vår generation är väl den som mest lekte med smällare så man vet väl inte riktigt än...

Varför var man så dum i sin ungdom? Varför?

Hade jag vetat bättre hade jag aldrig gått i närheten av en smällare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

Ja - hörseln har säkert fått sina duster av smällare, rakter och bomber - och av att man hade en STOR ljudanläggning installerad i första bilen - och av många år i små replokaler med hög volym etc...

Det tog tid innan man insåg att det där med hörselskydd inte var någon dum idé, men bättre sent än aldrig... Senaste hörselundersökningen visade dock inte på någon nedsättning, så jag har nog haft en väldig tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

tigersmällare var väl extremt oskyldiga mot thunderking. vi använde dom flera år efter att dom försvann tack vare att en bekants far köpte ett rea-parti precis innan dom förbjöds. ajaj öron.

men man är väl inte bättre idag, sitter med maxvolym i hörlurarna flera timmar om nätterna tills öronen tjuter. det är ju många krogar som har anordningar som varnar innan det blir för högt med rött ljus, och när väl db-gränsen nås slås strömmen av. jag skulle behöva nåt sånt för mina hörlurar.

Redigerat av vertigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som sagt. Hade man vetat vad man vet nu hade man aldrig gått i närheten av smällare.

Jag kan inte nu riktigt minnas om jag tyckte att det gjorde ont i öronen då, antagligen gjorde de det men man reflekterade bara inte över det. Jag menar 150 db - det är rätt starkt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
1 W (oregistrerad)

Tigerskott var det malle i, vi slängde sådana i trappnedgång (utomhus) och fy tusan vad det small, dom förbjöds under min tid som sprängare. Senare kom Lycky-puff och dom var lite åt myggfis håller vid jämförelse . Jag spela med 95-100db nästan alltid och har en viss nedsatt hörsel i förhållande till min fru som hör denna myggfis på 100m avstånd.

Den största smällen jag varit med om är en droppe nitroglycerin i en mortel, den ringde i skallen 1 timme.

Trots detta så hör jag 10-11kHz som lär vara rätt bra för en sprängare av min kaliber.

När jag spelade 12-14kHz så hörde inte jag men frun bakom stängd dörr och 10m därifrån fick ont i öronen.

Var på fest i stort format med "band" för ett tag sedan, mina 95db blev plötsligt en piss i Missisippi, det var en pina för mig men folket var jätteglada och stutsade utav bara tusan.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Indeed en typisk generationsfråga. Det är liksom ingen risk att jag skulle låta mina 8-åringar springa omkring med kinapuffar i fickan idag, som man faktiskt gjorde själv lite alltsom oftast. Och jag tycker inte det är gubbmesigt, det är klokt. En polare sprängde bort en halv skogsdunge med en plåtkaffeburk fylld med luftgevärsskott och bomullskrut. Han kunde dött, lätt.

Men det är ju hårda restriktioner idag. Smällare är väl helt enkelt olagligt alla andra dagar än nyårsafton. Vettig lagstiftning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig har det nog aldrig vart några smällare. Däremot säsongerna man gjorde utomlands som trummis & tekniker. Fylla och slamrig virvel har nitat igen mitt vänstra öra.

Plocka disk gör mig yr.

KWS - hur funkar det för dig att hålla på med musik idag då? Jag tänker typ på mixning och dyligt? Vågar du lita på ditt vänstra öra? har du någon nedsättning på båda öronen?

Berätta gärna om det inte känns alldeles för privat och närgånget. Det är intressant detta. Öronen ska tas på allvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Man gjorde mkt puckat förr i ti'n.

Sköt med hagelgevär och spelade trummor utan hörselskydd.

Kinapuff och Tigersmällare i stora mängder varje år, gissar på en hel del diskantbortfall för

min del - men mitt jäkla tinnitus hörs väldigt tydligt...

Man rökte inomhus också. Och lät barnen bli brända i solen på utlandsresorna.

Sen skalade man av det som flagnade bort och kunde sola

hårdare med nya huden och fick den fina solbrännan som höll längre.

Grillad korv vid lägerelden som var helt svart. Gott som fan.

Föräldrarna hade ingen susning.

Det är ett under att man lever öht.

Men nu går ju kidsen med öppna lurar på full patte pga allt oväsen i städerna

och lyssnar på lågupplösta distorderande MP3-oljud.

Och så röker man fortfarande... Den mest korkade företeelsen någonsin.

Dom sitter och dricker sockerbomber 5 timmar om dan framför datorn också.

Jag kommer att överleva dom alla.

Det kommer alltid finnas nya saker att hantera på helt fel sätt.

Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Man gjorde mkt puckat förr i ti'n.

Sköt med hagelgevär och spelade trummor utan hörselskydd.

Kinapuff och Tigersmällare i stora mängder varje år, gissar på en hel del diskantbortfall för

min del - men mitt jäkla tinnitus hörs väldigt tydligt...

Man rökte inomhus också. Och lät barnen bli brända i solen på utlandsresorna.

Sen skalade man av det som flagnade bort och kunde sola

hårdare med nya huden och fick den fina solbrännan som höll längre.

Grillad korv vid lägerelden som var helt svart. Gott som fan.

Föräldrarna hade ingen susning.

Det är ett under att man lever öht.

Men nu går ju kidsen med öppna lurar på full patte pga allt oväsen i städerna

och lyssnar på lågupplösta distorderande MP3-oljud.

Och så röker man fortfarande... Den mest korkade företeelsen någonsin.

Dom sitter och dricker sockerbomber 5 timmar om dan framför datorn också.

Jag kommer att överleva dom alla.

Det kommer alltid finnas nya saker att hantera på helt fel sätt.

Omni

Skönt inlägg...känner igen en del retroprylar i det.

Kan tillägga att jag alltid låg på hatthyllan på våran volvo 242:a och sniffade på medicinkudden hela vägen till dalarna när jag var liten, en krock och jag hade seglat ut ur bilen ca 50 meter 😮😛☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Perfekt! firman har bokat upp personalen på hälsoundersökning där bla hörseltest ingår. hoppas man hör bra då?

Kan det inte vara individuellt hur mycket stryk öronen tål?

Ja mena vissa får tinnitus för ingenting medan andra inte påverkas något av extrema ljud.

Jag jobbar på bilverkstad där någon (läs jag) blandade syrgas med acetylen i en pappers förpackning och tände på.....

Jag hörde ingenting på 15 min (ingenting alls) samt att när jag pratade så lät det som sönderspelade högtalare, spräckta trumhinnor med andra ord.

vart bra efter 2 månader.

Jag var även ett öronbarn när jag var liten med inflammation i öronen varannan månad, fick då rör inopererade.

Sen vid tonåren var ju smällare kul 🙂 tiger smällare var ju favorit och många smällare vart det genom åren.

trots mina misshandlade öron så hör jag bra utan tinnitus så det beror nog på individen hur man klarar sin hörsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

C20 (oregistrerad)

Jo, smällare kan ju vara farligt för hörseln om man är oförsiktig. Mest handlar det dock om avstånd i förhållande till sprängkraften

- nivån minskar snabbt med avståndet. Man märker ganska fort om smällarna blir en aning för kraftiga mot vad hörseln klarar (om man är uppmärksam) - hörseln sätts ner tillfälligt i några sekunder för att sen gå tillbaka. Då ska man naturligtvis backa innan man "drar av" nästa smäll. Det som är riktigt farligt är väl snarare om det är nån pjäs som smäller betydligt mer än man räknat med och man därmed står alldeles för nära. Är man också dum nog att t ex sticka ner raketer i en snödriva så dom fastnar och sen stå 2 m ifrån (som man sett att folk gör ibland) så får man ju skylla sig själv.

Sen skulle man ofta utsättas för dom nivåer som man gör vid t ex nyår t ex varje arbetsdag så är det naturligtvis smart att använda hörselskydd

- även om man klarar dom nivåerna ibland så är det säkert skadligt om man utsätts för det väldigt ofta.

Perfekt! firman har bokat upp personalen på hälsoundersökning där bla hörseltest ingår. hoppas man hör bra då?

Kan det inte vara individuellt hur mycket stryk öronen tål?

Ja mena vissa får tinnitus för ingenting medan andra inte påverkas något av extrema ljud.

Jag jobbar på bilverkstad där någon (läs jag) blandade syrgas med acetylen i en pappers förpackning och tände på.....

Jag hörde ingenting på 15 min (ingenting alls) samt att när jag pratade så lät det som sönderspelade högtalare, spräckta trumhinnor med andra ord.

vart bra efter 2 månader.

Jag var även ett öronbarn när jag var liten med inflammation i öronen varannan månad, fick då rör inopererade.

Sen vid tonåren var ju smällare kul tiger smällare var ju favorit och många smällare vart det genom åren.

trots mina misshandlade öron så hör jag bra utan tinnitus så det beror nog på individen hur man klarar sin hörsel

Dom där hörsel-undersökningerna är inte mycket att lita på - man måste ha rejält förstörd hörsel innan det syns på dom testerna. Här är t ex ett exempel:

http://tinnituswebben.se/index.php?a=visapost&topic_id=4534

Dessutom testas ofta inte frekvenser över 8 kHz - det är dom högsta frekvenserna som tar stryk först. När dom där testerna visar på skadad hörsel då är det redan för sent på långa vägar - då är man redan hörselskadad.

Ett bättre sätt är att mäta upp sin hörsel under normal förhållanden med en dB-mätare (eller som i mitt fall, bra inspelningsutrustning som man tidigare jämfört mot en dB-mätare). Då ser man lätt förändringar på bara 5-10 dB.

Vet man att man behöver t ex ca 15 dB SPL för att höra 15 kHz och 45 dB SPL vid 17 kHz (räknat från den vinkel där hörsel är känsligast - eller i diffust fält) så ser man snabbt om man behöver högre nivåer för att höra dom frekvenserna vid ett senare tillfälle.

För tester över kortare tid kan man t ex memorera vilken volyminställning man behöver på sina högtalare för att få en viss nivå vid några test-frekvenser vid lyssningsposition - sen när man t ex varit utsatt för t ex ett ljud där man misstänker hörseln kan ha påverkats av så är det bara lyssna och se om man behöver dra upp volymen för att höra samma ljud jämfört med innan.

Om man inte har en mätare/mick som går tillräckligt lågt är det bara att mäta upp vilken inställning man får t ex 50 dB sen sänka digitalt med en given nivå - sänker man t ex 40 dB så får man ju ut 10 dB då (även om den nya nivån ligger under mätaren/mickens brusnivå)

Jag brukar även ha koll på omgivningsljud som man normalt hör - t ex en bildrörsmonitor till en övervakningskamera som sitter i en affär där jag brukar handla (den avger en ton på 15,6 kHz). Jag märkte enorm skillnad där när jag fick en förkylning som påverkade hörseln nyligen

- även fast man tycker hörseln "gått tillbaka" så märker man tydligt att höga frekvenser fortfarande är lite påverkade eftersom man fick stå betydligt närmare den för att höra tonen än normalt.

Efter en sån incident med idioten som tände på acetylen och syre-blandning på det sättet så är det inte säkert att hörseln är återställd efter 2 mån heller - men efter att man varit nästan döv så länge så kommer man uppleva det som att man hör asbra. Om man vet vad man hade för hörsel innan incidenten kan man ju jämföra med efteråt. Fy helvete vilken idiot förresten - man kan ju tycka att det är ok att han själv inte är rädd om sin hörsel men att bränna av det i ett rum där det är massa andra också - han kunde ju gått ut och bränt av den iallfall.

Hur bra hörsel man har är också individuellt så det viktigaste är egentligen att hålla koll på ev förändringar - då kan man ju se ev skada.

Höga frekvenser >10 kHz är ju det som oftast tar stryk först och dom är också lättast att hålla koll på eftersom man har minst problem med "omgivningsljud" där (t ex ventilationen i huset, trafik utanför huset, datorn etc.)

Det är nog indviduellt lite vad man tål också - men eftersom även känsligheten varierar så tänkbart är att dom som tål mer också har sämre hörsel (okänsligare). Jag vet dock att många jag känner är betydligt mer toleranta mot högfrekvent buller än jag är - men dom hör också 20-30 dB sämre på frekvenser > 12 kHz. Det är ju dock inget det finns belägg för annat än i några exempel.

Öroninflammationer är också ett elände, men sånt kan ju sällan hjälpas - man får ju vara glad om man har otur med såna och ändå klarar hörseln bra.

Redigerat av C20
Link to comment
Dela på andra sajter

Smällare? Är det någon generation som sysslar mycket med det är det väl de som är 10-15 år idag! De springer ju överallt och slänger dem omkring sig. Det märkte jag inte av när jag växte upp.

Menar farbror att det är särskilt utbrett att ungdomar kastar smällare omkring sig, så långt efter förbudets införande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...