Jump to content
Annons

Vilket UAD kort ska man ha?


oscarb15

Recommended Posts

Hejsan!

Dessa frågor har säkert ställts förut men jag sökte och hittade inte riktigt vad jag sökte. Om jag har missat något så posta gärna länk här i tråden =)

Hur funkar det Med UAD kort tillsammans med pro tools 8? är det bara att trycka in korten i datorn och sen installera och så funkar allt som på räls sen?

Vilket ska man ha? Jag vill ju gärna ha ganka gott om kraft, och har en budget på ca 10.000.

Såg i

att dom visade Native Instruments Electric Piano, kan man göra så att mina NI pluggar (Kore 2, Massive, Kontakt, Reaktor, Battery etc) tar sin CPU från UAD kortet istället?

Tack på förhand och ber om ursäkt ifall det är dumma frågor, har försökt hitta dom svaren men utan lycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har fortfarande inte riktigt fått svar på mina frågor...

Kan man eller kan man inte utnyttja DSP kraften med andra pluggar än dom från UAD?

Hur går det till att koppla dessa så att de funkar med pro tools 8?

Vilket ska man ha? Finns ju Duo, Flexi, single etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man eller kan man inte utnyttja DSP kraften med andra pluggar än dom från UAD?
Nej, pluggarna måste vara skrivna för UAD-korten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ska man ha? Finns ju Duo, Flexi, single etc...

Svårt att svara på. Ju större kort desto mer kraft, men oxå dyrare. Ska tilläggas att man kan ha upp till 4 st kort, så vill man bygga ut senare så är det inga problem.

Sen hänger det på vad du vill ha för pluggar. En del är riktigt hungriga och en del tar nästan ingenting.

Det finns 3 kort att välja mellan.

Solo, duo och quad (1x, 2x och 4x)

Sen till dessa kort finns det olika bundles, pluggar som man får med, eller en kupong att köpa valfria pluggar för.

Sen finns det väl har jag för mig en variant där stort sett alla pluggar följer med, men då blir det riktigt dyrt.

Bara att kolla paketen som finns på UA's sida

http://www.uaudio.com

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, pluggarna måste vara skrivna för UAD-korten.

Okej tack för ett tydligt svar. konstigt att dom hade med Elektric Piano från NI i den där videon jag länkade till... Du råkar inte veta något sätt (annat än att uppgradera till pro tools HD) som man kan ge sina mjukvarusyntar extra kraft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på. Ju större kort desto mer kraft, men oxå dyrare. Ska tilläggas att man kan ha upp till 4 st kort, så vill man bygga ut senare så är det inga problem.

Sen hänger det på vad du vill ha för pluggar. En del är riktigt hungriga och en del tar nästan ingenting.

Det finns 3 kort att välja mellan.

Single, duo och quad (1x, 2x och 4x)

Sen till dessa kort finns det olika bundles, pluggar som man får med, eller en kupong att köpa valfria pluggar för.

Sen finns det väl har jag för mig en variant där stort sett alla pluggar följer med, men då blir det riktigt dyrt.

Bara att kolla paketen som finns på UA's sida

http://www.uaudio.com

Tittar för fullt på sidan du gav mig, och har nu en ny fråga. Vad innebär "Neve", "Omni" och "Flexi"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för ett tydligt svar. konstigt att dom hade med Elektric Piano från NI i den där videon jag länkade till... Du råkar inte veta något sätt (annat än att uppgradera till pro tools HD) som man kan ge sina mjukvarusyntar extra kraft?

Kollade videon nu.

...also opens the doors for future new partnerships, and even new types of plugins including instruments and impulse-based plugin effects.
Förmodligen förhandlade man med Native Instruments att skriva UAD-versioner av sina pluggar - men det har inte hänt något än iaf. Videon laddades upp på YouTube 2008 så jag misstänker att planerna avbröts.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar för fullt på sidan du gav mig, och har nu en ny fråga. Vad innebär "Neve", "Omni" och "Flexi"?

NEVE är en bundle med alla NEVE-pluggar som man får med på köpet.

FLEXI är en kupong som du får köpa valfria pluggar för.

OMNI är en bundle där du får med dessa pluggar, och den finns i endast quad-kortet:

Compressors/Limiters

UAD 4K Buss Compressor

1176LN

1176SE

Fairchild 670

LA-2A

LA-3A

Neve 33609

Neve 33609SE

Precision Limiter

Precision Multiband

Precision Buss Compressor

VCA VU

Equalizers

Harrison 32C EQ

Harrison 32C SE EQ

Pultec EQP-1A

Pultec Pro

Cambridge EQ

Precision EQ

Neve 1073

Neve 1073SE

Neve 1081

Neve 1081SE

Helios EQ

Channel Strips

UAD 4K Channel Strip

CS-1

Neve 88RS

Reverbs

Dreamverb

Realverb Pro

EMT 140 Classic Plate Reverb

Chorus/Delay

Cooper Time Cube

Boss CE-1 Chorus

Roland SDD-320 Dimension D

Roland RE-201 Space Echo

Special Processing

Little Labs IBP

Precision Enhancer kHz

Precision De-Esser

Precision Maximizer

SPL Transient Designer

Moog Multi-Mode Filter

Moog Multi-Mode Filter SE

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar för fullt på sidan du gav mig, och har nu en ny fråga. Vad innebär "Neve", "Omni" och "Flexi"?

AMS Neve är en legendarisk tillverkare av ljudteknikprylar, från preamps till stora mixerbord.

Neve-paketet inkluderar pluggar som simulerar vissa Neve-prylar.

Flexi-paketet ger dig valfria pluggar värda $500 (tio gånger så mycket som standardkortet.)

Omni-paketet är ett maxat paket med Quad-kort och mängder av plugins.

EDIT: Tredje gången gillt. Jag känner att jag kan hoppa ur tråden och låta er andra svara ;-)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet tyvärr inget om PT8, men ett gott råd i övrigt: Jag skulle definitivt satsa på åtminstone ett DUO-kort. Även om man kan köra många instanser av de lite äldre pluggarna, så äter några av de nyare upp en stor del av DSP-kraften på ett SOLO-kort. Visst, man kan utöka med ännu ett SOLO med tiden, men det tar upp ännu en PCIe-plats och genererar ju också mer värme/ström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...