Jump to content
Annons

Bygg en aktiv DI-box


Bo Hansén

Recommended Posts

Här är ett trevligt sommarprojekt för alla med lite händighet i elektronikbygge.

Detta är en design som jag gjorde under 1970 talet, och omkring 2004 så släppte jag denna fri för DIY-bygge.

Den har flitigt diskuterats och byggts på många forum runt om i världen sedan dess.

Nu har några snubbar på ett Dansk diskussionforum haft vänligheten och gjort ett kretskort (med min övervakan) som finns att tillgå för alla intresserade.

Jag har också uppdaterat men tekniska sida (som har en ny adress) med all information kring detta bygge, så kika in på http://www.hansenaudio.se/techpage.htm om ni är sugna på att bygga en enkel och bra DI-box.

Ha en bra sommar

Hälsningar

Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Coolt! Ska kollas upp! Tackar!

Här är ett trevligt sommarprojekt för alla med lite hendighet i elektronikbygge.

Detta är en design som jag gjorde under 1970 talet, och omkring 2004 så släpte jag denna fri för DIY-bygge.

Den har sedan dess diskuteras och byggts på många forum runt om i världen sedan dess.

Nu har några Danska snubbar gjort ett kretskort (med min övervakan) som finns att tillgå för alla intresserade.

Jag har också uppdaterat men tekniska sida (som har en ny adress) med all information kring detta bygge, så kika in på www.hansenaudio.se/techpage om ni är sugna på att bygga en enkel och bra DI-box.

Ha en bra sommar

Hälsningar

Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant Bosse! Tack för det.. Självklart måste man kunna hantera en lödkolv och fatta Ohms lag om man vill kalla sig "ljudtekniker". 🙂 En fundering.. Zenerdioderna på ingången behövs dom verkligen? Det är ju ändå en kondensator i serie innan första transistorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald,

Det är ett extra skydd "både hängslen och livrem" ifall någon skulle koppla en gitarrstärkares högtalarutgång till DI-boxens instrumentingång.

100 watt i 8 ohm, det är ca: 30 volt, och kan få ingångstransistorn att hoppa ur sitt skal, om man har otur.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...