Jump to content
Annons

Problem: Få musiken att passa bra till texten.


Adish

Recommended Posts

Hej. Jag har länge undrat varför det fattas flow i mina låtar, men jag har tillslut kommit på en viktig grej som jag

dock inte kan sätta fingret på. Tror att jag bygger min musik fel till mina texter, det slutar mer åt någon filmmusiks-variant.

Man vill ju göra så att texten och musiken i en låt passar i symbios så att det blir musikaliskt,

men jag vet inte om jag gör rätt. Har ofta samma basgång genom en hel låt, samma synth i sin egna takt genom hela låten.

Inte så olika variation på instrumenten i partierna i låten heller. Men, jag vet inte hur jag ska ändra det. Hur jag än försöker

så låter det nästan ännu sämre.

Någon som har tips, vore underbart.

Hur bör basgången gå till texten, ska den gå efter trummorna? Takterna? Hur stödjer man upp texten till dess rätt med musiken?

Tack på förhand..

Redigerat av Adish
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

börja med att lyssna på en låt du gillar som är i samma stil som din låt.

lyssna på en sak i taget genom hela låten.

hur är låten uppbyggd (intro,vers, ref, mellanspel, brygga osv.)

hur går trummorna i de olika delarna?

hur går basen?

gitarr?

synthar?

blås?

sång och körer?

ofta kan det räcka med att ha olika trumtakter och tex. hihat på verser och ride cymbal på refrängerna. sen kan du låta andra instrument komma in på tex ref för att få de fetare och kanske ta bort något strax före refrängen för att det ska bli mer tryck där.

det beror ju på vad du gör för musik hur den bör arras bäst. ibland är det bäst att göra musiken först och sedan text och ibland blir det bättre när man gör tvärt om. har du nått man kan lyssna på så är det lättare att säga vad som skulle kunna ändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Man kan ju som sagt gå från två håll: musik först och text sen, eller tvärtom. Eller så gör man på ett tredje sätt, som jag hittills använt mest, och det är att man skriver texter för sig och musik för sig. Sedan när man fått ihop en hel låt (behöver ju inte vara färdig in i minsta detalj) så loopar man refrängen, tar fram sitt dokument med alla låttexter, och sitter och bläddrar igenom alla lediga texter och försöker sjunga refrängtexten för att se om någon passar. Sedan kan det vara att ett par fraser sitter asbra i refrängen men inte resten, då brukar jag se om jag kan skriva om. Så får man slipa på de båda pusselbitarna, texten och musiken, tills de passar ihop.

Kanske ett omständigt arbetssätt, men har funkat bra hittills. Jag tror att om man skriver text först och sedan sätter sig och sjunger och skapar melodi och ackord utifrån den vaga känslan man får när man sjunger orden som det "känns rätt", då tror jag att låtarna blir väldigt simpla. Vilket i och för sig inte är en dålig sak! Men för egen del känner jag att musiken blir mer välgjord och intressant när jag gör den separat, utan text, och kan lyssna koncentrerat på energin och rörelsen i musiken. Samma sak med texter, jag känner att de blir bättre, mer gedigna och inte bara blaha, när jag får sitta utan musik och utan några som helst begränsningar och skriva det jag verkligen vill ha sagt. Sedan slipar jag oftast till det så att fraseringar och rim stämmer överens och bildar mönster som är lätta att applicera på musik.

Jättebra tips där på att analysera sina favoritlåtar. Jepp, det är en övningssak. Något jag har märkt är att det är själva görandet som är övningen - jag har under många många år lyssnat uppmärksamt på musik och noterat hur arr och så är uppbyggt, men nu när jag äntligen tagit tag i att göra färdigt alla mina påbörjade låtar, då går det inte så smidigt som jag hade trott! 🙂 Antar att det är för att varje låt är unik, och att man bara kan få tips och inspiration genom att analysera andra låtar, men ska man arra just sin låt på det sätt som passar bäst för just den, då är det övning som gäller!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte ens om det hjälper så mycket att sitta och analysera en massa låtar. Till en viss nivå kanske, om man är supernybörjare, men ganska snart börjar det kännas ganska meningslöst, och det enda man egentligen lär sig är att man kan göra precis hur som helst.

Jag höll på mycket och lyssnade på låtars uppbyggnad och så, i början när jag inte hade skrivit så många låtar. Men ganska snart la jag av med det och bara skrev en massa. Och lyssnade förstås, men utan att analysera. Det är sen dess som låtarna har blivit bättre. Men jag vet inte om det bara är ett sammanträffande.

Jag brukar skriva texter för sig (i den mån jag alls skriver texter nu för tiden...) och musikaliska idéer för sig. Jag skriver sällan musiken till en hel låt i ett svep, utan jag kanske kommer på ett riff här, en ackordföljd där, en melodi där, och skriver ner och spelar in på diktafon så jag minns allt. Sen lite då och då hela tiden sitter jag vid pianot (mest) och spelar igenom mina grejer, kanske lyssnar på gamla idéer som jag glömt, och det kommer naturligt att man börjar se hur de passar ihop. Samma sak med texten, att man kan helt plötsligt få för sig att sjunga den över någon grej man skrev för ett halvår sen.

Att tänka för mycket på hur basen ska passa ihop med trummorna och ojojoj hur ska man göra, det hjälper inte. Det gäller bara att lyssna mycket på musik, spela mycket musik och skriva mycket musik, så sätter det sig i ryggmärgen vad som passar ihop med vad och inte. Man börjar höra basen spela på ett visst sätt till ett gitarrkomp, man känner instinktivt vilka trummor som passar till det här pianot.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hillis (oregistrerad)

Jag tror att du ska tänka på att få till en låt i det "lilla formatet" först, alltså först ha en bra melodi och text som funkar bara till ett enkelt komp på piano eller gitarr. Har du en bra låt som funkar i det lilla formatet så blir det bara bättre när du väl gör en hel produktion. Det är en konst att få till en bra låt, det handlar om att text och musik svänger ihop och att det är en bra låtstruktur och att du har nåt att säja som kan få andra människor att lyssna..

Jag tycker att det är bra att lyssna på vad andra har att säja om detta som hållt på länge med låtskriveri, det finns en masa bra tips att hämta. Här är två:

låtskrivarblogg:

http://evahillered.wordpress.com/

Bra bok om låtskriveri:

Lathund för låtskrivare, finns billigt på bland annat Bokus:

http://www.bokus.com/bok/9789151851761/lathund-for-latskrivare-allt-en-singer-songwriter-behover-veta/

Lycka till!

Hillis

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...