Jump to content
Annons

Dags att uppgradera?


Distadgurka

Recommended Posts

Tjo!

I min studio använder jag mig utav 2st Presonus FP10.. Dock så har jag börjat tröttna på dessa kort.. Tycker att dom låter tråkigt!

Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja!

Ska man inhandla nytt ljudkort kanske? Nya preamps? Vad låter bra?

Känner att jag behöver 16 ingångar iaf, så man kan tracka trummor ordentligt!

Behålla presonuskorten och inhandla lite fler burkar bara kanske?

Finns ju inte direkt så man bara kan åka och testa grejjer heller!

Lite tips på vägen på olika lösningar hade varit kanon!

Mvh // Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I min studio använder jag mig utav 2st Presonus FP10.. Dock så har jag börjat tröttna på dessa kort.. Tycker att dom låter tråkigt!
Jag tror inte att ljudkorten är orsaken till att det låter tråkigt.
Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja!
Vilka instrument spelar du in? Hur mickar du upp? Med vilka mikrofoner?
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma skillnaderna är små. Har länge suttit med mitt M-audio ProjectMix och har aldrig jämfört med dom riktigt dyra grejerna då det gäller omvandlare men hade några billigare kort tidigare. Skillnaden ligger främst i vad man vill att ljudkortet ska göra inte i kvalitet. Dom flesta billiga ljudkorten är så pass bra idag så jag tror inte att det största problemet ligger där. På min nivå i alla fall köper man bara ett nytt ljudkort om man behöver fler in och utgångar och eventuell automation och hyfsade preamps.

Då det gäller preamps är det nog ofta en kompromis. I mitt fall är det så så därför har jag även externa preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha låter vettigt!

Jag utryckte mig lite klantigt med kanske, jag menar inte att ljudkorten låter tråkigt, utan preampsen som sitter i ljudkorten! (8st i varje!)

Monitorer och lurar har jag så jag reder mig tills de rasar 😉

De jag spelar in är alla instrument som kan tänkas. Allt från näsflöjt till trummor.

Det är mest trummorna jag tycker låter trist, (pukor, virvel) I mickhyllan ligger det Sm57or och mickar från deras PG serie.

Vad har ni att rekommendera för preamps då? Främst för pukor, kagge och virvel! Kanske ska satsa på sjysta kompressorer med?

Prisvärda grejjer gärna! Neve sortimentet är inte spargrisen intresserad av 😉

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mest trummorna jag tycker låter trist, (pukor, virvel) I mickhyllan ligger det Sm57or och mickar från deras PG serie.

trist hur då?

låter trummorna kul när du lyssnar på dom i rummet?

vad mer exakt saknar du i ljudet?

valet av mickar gör mer än preamps

Link to comment
Dela på andra sajter

trist hur då?

låter trummorna kul när du lyssnar på dom i rummet?

vad mer exakt saknar du i ljudet?

valet av mickar gör mer än preamps

Dom låter bra irl. Oftast använder jag mitt Pearl Masters när jag spelar in olika band, just med tanke på att det låter skitbra.

Låter tunt och tråkigt tycker jag. (inte fasfel)

Jag vill ha mer punch, defenition och snygg topp.

Nya pluggar kanske hade varit nått.. Använder främst Waves kompressorer och EQ nu. (köper hellre hårdvara dock )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...