Jump to content
Annons

Hur många kanaler via USB?


belsebub

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en bärbar pc men känner att jag har nästan noll koll på datorer.

Kampanjer är väl kanske inte dom bästa affärerna men jag behöver en bärbar och mobilt bredband.

Pc'n som jag funderar på är följande.

Acer Aspire 7715Z

WLAN WLAN 802.11b/g,n draft

Skärm 17,3" widescreen skärm

Internminne 4 GB

Hårddisk 320 GB

Webbkamera Ja

Operativsystem Windows 7 Home Premium 64 bit

USB 2 st USB portar

Kortläsare xD, SD/SDHC, MMC, Memory Stick, MS Pro

Ungefärlig batteritid Upp till 2,5 timmar

Garanti 12 mån

Färg Svart

Tangentbord Nordiskt

Mått (BxHxD) 41.1 cm x 26.8 cm x 4 cm

Vikt 3,3 kg

Processor Intel Pentium Dual Core T4400 2,2 GHz

HDMI Nej

Eftersom den inte har firewire så funderar jag på om USB kan vara ett allternativ.

Jag vill kunna spela in live men hur många kanaler kan det gå att spela in samtidigt?

Tänkte använda Cubase, vilket ljudkort vet jag inte ännu vad som är värt att satsa på. Onödigt att köpa massor av kanaler om det visar sig att datorn inte klarar det via USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips!

Kolla upp hårdisk farten på datorn då många bärbara bara går 5200varv.

En vanlig hårdisk går i 7200varv.

Kollade upp det och den är 5400 rpm.

Vad innebär det, är det stora problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med USB1 är det inte säkert att det går att köra mycket mer än stereo in/stereo ut, men med USB2 funkar det med betydligt fler. Latency blir sämre med USB än med Firewire, men det beror förstås också påhur man jobbar, om det är kritiskt eller inte.

För bästa prestanda/lägsta latency över USB, så kolla på RME Fireface UC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte våldsamt stora. 7200 rpm innebär ju snabbare läs-/skrivhastighet om du kör många audiospår.

Ska du inte ha monsterprojekt lär det inte vara några jätteproblem.

Det jag funderar på är ca 10-16 spår samtidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Med USB1 är det inte säkert att det går att köra mycket mer än stereo in/stereo ut, men med USB2 funkar det med betydligt fler. Latency blir sämre med USB än med Firewire, men det beror förstås också påhur man jobbar, om det är kritiskt eller inte.

För bästa prestanda/lägsta latency över USB, så kolla på RME Fireface UC.

Säljs det fortfarande med USB1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag funderar på är ca 10-16 spår samtidigt

Inga problem med en 5400RPM-disk, bara du ser till att hålla fragmenteringen nere. Jag kunde köra 50 audiospår från en sådan för flera år sedan, innan 7200RPM-diskar hade sett dagens ljus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säljs det fortfarande med USB1?

Jäpp - men de som är USB2 brukar skriva det tydligt. Om det bara står att det är USB, så är det stor risk att det är USB1.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

SSD diskar är klart att rekommendera. Tysta, har inte massa hyss för sig och drar mindre ström. Och är vrålsnabba. Lite dyra per MB bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med USB1 är det inte säkert att det går att köra mycket mer än stereo in/stereo ut, men med USB2 funkar det med betydligt fler. Latency blir sämre med USB än med Firewire, men det beror förstås också påhur man jobbar, om det är kritiskt eller inte.

För bästa prestanda/lägsta latency över USB, så kolla på RME Fireface UC.

Lite över min budget för närvarande.

Förlorar man mycket datorkraft om man kör 2st 8 kanals USB kort ist för ett på 16 kanaler och går det att ha dessa på samma port?

Tanken är om det går använda 2st så går det ju köpa i omgångar = mindre pengar på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite över min budget för närvarande.

Förlorar man mycket datorkraft om man kör 2st 8 kanals USB kort ist för ett på 16 kanaler och går det att ha dessa på samma port?

Vilket USB-ljudkort (förutom Fireface UC och Babyface som var över din budget) har 16 ingångar?

Och vilket USB-ljudkort med 8 ingångar går att länka ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket USB-ljudkort (förutom Fireface UC och Babyface som var över din budget) har 16 ingångar?

Och vilket USB-ljudkort med 8 ingångar går att länka ihop?

haha det vet jag inte själv 😛 har ju nästan uteslutande spelat in på rullband tidigare och är dålig på datorer.

Kan det här vara något? Min länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med saknas ADAT I/O, så att länka in 8 kanaler blir du utan.

ok så det går inte bara att ha två likadana ljudkort och fixa med inställningar i cubase, kanske svårt att förstå hur jag menar då jag knappt förstår det själv.

Va och spelade in för ett par år sedan i en liten hemstudio där dom hade 2st 8 kanals ljudkort och det var inga som helst problem, men tror det var spdif eller vad det heter och det är väl helt annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok så det går inte bara att ha två likadana ljudkort och fixa med inställningar i cubase, kanske svårt att förstå hur jag menar då jag knappt förstår det själv.

Va och spelade in för ett par år sedan i en liten hemstudio där dom hade 2st 8 kanals ljudkort och det var inga som helst problem, men tror det var spdif eller vad det heter och det är väl helt annorlunda.

Beror på tillverkaren. Tascam tror jag inte tillåter 2 enheter inom samma drivrutin. Delta-korten från M-Audio, MOTU-korten och ProTools-system stöder det, det kanske var något sådant system de använde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på tillverkaren. Tascam tror jag inte tillåter 2 enheter inom samma drivrutin. Delta-korten från M-Audio, MOTU-korten och ProTools-system stöder det, det kanske var något sådant system de använde.

Delta var det nog men med Cubase3 mellan versionen, minns inte vad den heter modellen under sx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...