Jump to content
Annons

Är det någon som har försökt köra en vst plugg...


TripMan

Recommended Posts

Är det någon som har försökt köra en vst plugg i Pro tools ?

Vet att man kan köpa något program som man kan installera och där med kan man köra sin favorit plugg i Pro tools.

Undrar bara hur bra det fungerar och vilket program är det som fungerar bra som vst host...

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har använt VST to RTAS från fxpansion som chrisB länkar till här ovan...

Den fungerar helt okay, en hel del som inte fungerar ändå, t.ex. små indie-vst utvecklare som antagligen utvecklat den på ett eget sätt som gör att konvertern inte vet vad den ska göra.

Men mycket fungerar, lite dåligt GUI och UI överlag men det fungerar som sagt.

Jag har dock bara testat att köra en äldre version som fungerar på ProTools LE 6.4 (jag hade tidigare digi001 och protools stödjer inte högre version än så till digi001).

Den nya kanske fungerar mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ett program som hade stöd för VST2, men i mitt Cubase finns bara VST och VST3.

The VST interface specification was updated to version 2.0 in 1999. One of the additions was the ability for plugins to receive MIDI data. This allowed for the introduction of VSTi (Virtual Studio Technology Instrument) format plugins. VST Instruments can act as standalone software synthesizers, samplers or drum machines.

Neon was the first available VST Instrument (included with Cubase VST 3.7). Neon was a 16 voice, 2 oscillator virtual analog synthesizer.

The VST interface specification was updated to version 2.4 in 1999. Changes included the ability to process audio using 64 bit precision.

Enligt allvetaren Wikipedia... kanske inte svarade på din fråga, men förklarade lite iaf 🙂

Vet inte riktigt vad din fråga var egentligen... Men VST3 lär vara bakåtkompatibelt.

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ett program som hade stöd för VST2, men i mitt Cubase finns bara VST och VST3.

Som sagt ovan, de program som släppts de senaste 10 åren använder VST 2.0. De säger bara "VST" men det brukar innebära VST 2.0.

VST3 är däremot en ny variant som finns i Cubase 5. Övriga DAW:s som har VST-stöd har ännu inte VST3, bara "VST2".

EDIT: Dvs. har ditt Cubase stöd för VST3 använder det såklart även gamla VST-plugins.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Cubase Essential 4.

:rolleyes:

Det stod om instrumentpluggen att man noggrant måste kolla så att det inspelningsprogram man har är kompatibelt med den och att det förekommit en hel del fall när samspelet inte fungerat. Det var därför jag undrade och gjorde en avvikelse i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok är det någon som kört Voxengo pluggar med det adapter programet från fxpansion i Pro tools på en mac?

Nyfiken om det fungerar bra.

Sedan har jag funderat på vad är OSx UB och vad är Power pc vilket ska man köra med... 😲

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt ovan, de program som släppts de senaste 10 åren använder VST 2.0. De säger bara "VST" men det brukar innebära VST 2.0.

VST3 är däremot en ny variant som finns i Cubase 5. Övriga DAW:s som har VST-stöd har ännu inte VST3, bara "VST2".

EDIT: Dvs. har ditt Cubase stöd för VST3 använder det såklart även gamla VST-plugins.

Ok är det någon som kört Voxengo pluggar med det adapter programet från fxpansion i Pro tools på en mac?

Nyfiken om det fungerar bra.

Sedan har jag funderat på vad är OSx UB och vad är Power pc vilket ska man köra med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...