Jump to content
Annons

Ljudisolera mot grannen


Charlicito

Recommended Posts

Hej!

Ännu en tråd om de problem man får av att älska musik och bo i ett funkishus. Min granne är mycket känslig för ljud så jag tänka möblera min etta så att stereoljudet inte behöver störa honom. Bör jag ha stereon mot väggen han bor så att ljudet går i motsatt riktning eller mot hans vägg och sedan försöka ha en bokhylla för att isolera. Vad skulle man kunna ha bakom en bokhylla för att hjälpa till.

Utöver det ska jag försöka ha en tjock matta på golvet, tjocka gardiner, stor soffa och möjligtvis hänga upp en matta på väggen. Har jag glömt något bra tips? Bör man ha ngt under golvhögtalarna för att få bort bas till grannarna?

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
creel (oregistrerad)

Väggen måste bli tjockare för att det ska låta mindre in till honom. Sen är du inne på rätt spår att dämpa akustiken i ditt eget rum, men det hjälper bara till viss del och du vill inte ha för dämpat för din egen skull.

Är det betongvägg? Det hoppas jag?

Hur som helst måste alla väggar mot grannen förstärkas på något sätt. Det är svårt och jobbigt att få någon stor förbättring om man inte är en seriös och byggintresserad, typ gör en extra (tjock) vägg med isolering och gips.

Link to comment
Dela på andra sajter

exJenny (oregistrerad)

Om det är betongvägg skulle jag sätta dubbla gipsskivor på väggen. Sen skulle jag lämna 45mm luftspalt och regla upp med stenull mellan reglarna och avsluta med dubbla gipsskivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Ja, det är en betongvägg. Jag undrar vilket register det är som stör i sidled. Jaga antar att basen stör grannene under mest men är det inte de högre frekvenserna som stör min granne bredvid.

Men om jag fattat rätt så måste man isolera hela ytan mot grannen. Att ha en enorm bokhylla med en tjock matta bakom t.ex. skulle inte hjälpa markant. Finns det ingen konstruktion som inte tar hela väggen alternativt inte tar en decimeter i tjocklek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som går igenom väggar, golv och tak, är basen. För att dämpa spridning av bas genom väggarna så behöver du bygga ett flytande rum i rummet, med tunga material som skapar en stark barriär. Inget för en lägenhet, eftersom det förmodligen blir så tungt att man riskerar att golvet belastas för mycket. I princip alla andra försök kommer att vara slöseri med tid, energi och pengar, eftersom det inte kommer att ha någon nämnvärd effekt.

Om du ställer högtalarna på absorbent-kuddar, så slipper du ifrån direkta stomljud och det kommer att ha en viss effekt, men basen är i princip helt rundstrålande vid ca 100Hz och neråt (börjar tendera mot rundstrålande redan vid ca 500Hz, men det blir mer och mer ju längre ner i frekvens man kommer) - och det är också de frekvenserna som är svårast att få bukt med, så det kommer ändå att stråla ut mycket bas till alla grannar.

Har du problem med att även diskanten går igenom till grannar (troligen inte, men ändå...), så är det nog så att väggarna inte är lufttäta (täta i så fall med silikon vid alla skarvar) - eller att det kanske finns ventilation som är gemensam, där ljudet kan leta sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...