Jump to content
Annons

Symfoni i andra genrer?


tbruce

Recommended Posts

Skulle det gå att använda sig av idéerna bakom en symfoni - olika delar och teman som återkommer och varieras på olika sätt - fast i en helt annan genre än orkestermusik? Jag har lyssnat mycket på Kraftwerks Tour de France-soundtrack på sistone och jag tycker de första låtarna där har lite av det i sig. Det finns ett väldigt enhetligt sound, återkommande element osv, men ändå variation. Öht känns det rätt självklart att göra nåt sånt med elektroniskt/klubbig musik. Jag menar när man dj:ar så sammanfogar man ju massa olika låtar till ett enda i princip oändligt långt stycke... kan inte kompositören/producenten göra så redan från början då? Sen känns det också lockande att jobba med idén först - typ "jag behöver ett tema som ger det och det intrycket, ett tema som ger det och det intrycket, osv..." och sedan jobba på att få allt att bli en fungerande, sammanhängande timmeslång helhet.

Nån som har nåt bra exempel på artister som gjort nåt sånt? Kanske försökt själv? Tips på litteratur att läsa innan man ger sig på att skriva nåt sånt omfattande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Symfonisk rock, är inte det mer rock med svulstiga arr och fanfar-liknande melodier? Jag tänker typ Bohemian Rhapsody, vilket ju är en ganska gräslig låt, men det är kanske inte alls symfonisk rock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Genrebenämningar går alltid att diskutera. Vad som är symfonirock för en är kanske glamrock för en annan. Jag tänker snarare på band som Yes och King Crimson. Ett exempel är Thick as a brick med Jethro Tull

Men symfoniska inslag finns ju i väldigt mycket olika musik. Det är ju vanligt inom film- och teatermusik med variationer på samma tema.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thick as a brick och little Milton ska inte påstå att jag har lyssnat så mycket på den men jag vill minnas att det rätt mycket var ett konceptalbum.

Som svar på din fråga tycker jag nog att allt är möjligt. Borde fungera även i din genre. Jag tycker överhuvudtaget att konceptiden är ganska fin.

Som joachime sa finns det mycket bra inom symfonirockfåran som använder den iden. Dessutom kan album som på något sätt har fått kultstatus framföras som hela konserter kan tänka mig att Kraftverk skulle kunna göra något sådant om dom ville. Andra som har gjort det är Orup, The Zombies och delar av Beach Boys.

Nåväl ingen lyssnar på album längre och symfonisk musik innehåller ofta ett begränsat tematiskt material även om man utvecklar detta desto mer.

Hur som helst tycker jag att du ska köra på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett försök att återanvända teman och variera dem, i "Small Concert For Synthesizer And Sampler". Finns att lyssna på här. Lite diskussion om den här (låtlänken i tråden funkar inte längre).

Tanken var att ta ett par melodier och varva dem, komma tillbaka till dem, och att variera takt, tonart, arr och instrument. Det blev piano, stråkar, syntar och kör (well ... samplat, inte riktigt). Började med piano och orkesterformat, slutade med syntar och kör. Det skulle nog mycket väl gått att blanda in t ex elgura också.

Varför inte testa? Ta en melodi och spela den i olika tempi, ändra ackorden i kompet så den får en annan karaktär (testa lite udda saker), byt taktart (5/4? Hur låter den som vals? Som marsch?), ändra tonart ... Lek!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Assar detta var verkligen något extra. Tänk att få höra detta med riktig orkester och kör. Dessutom hade jag ingen aning om att du var en så duktig pianist. Tycker möjligen du hade kunnat utveckla slutet mer men detta gjorde min kväll. Dessutom fanns det ju mycket annat bra på din sida.

Allt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det. Visst hade det varit kul att höra det "live" ... nån som känner en orkester med piano, syntar och kör som känner för att ...?

När det gäller pianospel så är det bara delvis spelat. Om man spelar in midi så går det ju alltid att redigera i efterhand. 😕

Åter till grundfråga; Symfonisk/tematisk musik med annat än orkester?

Jag tycker det vore kul att höra mer sånt. Tangerine Dream kör ju lite så, men kanske inte med återkommande teman.

Tips, någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter till grundfråga; Symfonisk/tematisk musik med annat än orkester?

Jag tycker det låter spännande, och har inte hört så mycket där man verkligen kan säga att ja, det är klart symfoniskt. Frågan är väl lite vad man lägger i begreppet – många tycker "symfoni" är synonymt med "bombastisk, episk". Just att man tänker mer på motiv är ju spännande.

Symfonin bygger mycket på dialektik också – tema, sidotema och sedan båda tillsammans. Analogt med tes, antites, syntes...

Link to comment
Dela på andra sajter

Symphonic Rock..... suck - det VAR battre forr....

Lyssna garna pa Camel's Snow Goose till exempel, ofta hjartsnorpande vackert.

Men symphonic rock maste, enligt def, vara proggig.

Salunda kan Uriah Heep's Salisbury knappast sees som symphonic rock - sama med Procul Harum, tyvarr - aven om det ocksa var bra.

En imponerande koncert jag sett var med the Senegal Ballet - har talar vi om symfoniska trummor. Otroligt bra!

Finns absolut inga stopp emot att uforska i denna riktning....

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på litteratur att läsa innan man ger sig på att skriva nåt sånt omfattande?

Från visa till symfoni av Ingmar Bengtsson tar på ett folkbildande, pedagogisk vis upp symfonins grundpelare. Finns säkert på biblioteket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proggresiv rock

Jag tror Svencanz menar att band som Procul Harum lånade från den klassiska musiken, men att den fortfarande stannade inom tre/fyra-ackordsstrukturer och byggdes enligt etablerade popstrukturer.

ja man ska nog skilja mellan symfonirock och progressiv rock - även om det går in i varandra ofta så är det inte helt samma sak

(och framför allt inte detsamma som svensk progg men det är en annan historia)

dagens progressiva rock är ju inte heller så "progressiv" längre om man säger så - i betydelsen utvecklande/framåtskridande

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dagens progressiva rock är ju inte heller så "progressiv" längre om man säger så - i betydelsen utvecklande/framåtskridande

🙂

Håller helt med. Begreppet har tappat sin egentliga betydelse och syftar numer till en etablerad stil/genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter spännande, och har inte hört så mycket där man verkligen kan säga att ja, det är klart symfoniskt. Frågan är väl lite vad man lägger i begreppet – många tycker "symfoni" är synonymt med "bombastisk, episk". Just att man tänker mer på motiv är ju spännande.

Symfonin bygger mycket på dialektik också – tema, sidotema och sedan båda tillsammans. Analogt med tes, antites, syntes...

Ja det är precis det jag är ute efter, inte att det ska låta bombastiskt eller som en orkester, utan att man jobbar med ett längre program bestående av olika satser, motiv och teman som utvecklas, ändras och kombineras på olika sätt. Gör man nåt sånt inom electronica får man naturligtvis använda sig av de beståndsdelar som den genren har - sound och rytmer mer än melodier.

Inom mycket populärmusik finns det nästan en oskriven regel att varje låt på ett album ska presentera, avhandla och bli färdig med en eller flera musikaliska idéer som sedan inte återkommer igen. Men när t ex Manu Chao återanvänder samma loopar på massa olika låtar funkar det ändå superbra. Sen finns det naturligtvis genrer som bygger mycket på att man återvänder en grundstomme, typ blues och reggae...

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonprod,

Tog denna def fran Joachime's lank till Wikipedia, som sade att "proggigt" var ett krav. Tyckte detta var mycket intressant...

Gav en ny vinkel att titta fran. Till exempel Nice, som var klart orginella och sedan ELP etc.

Rennesaince also listade i Wikipedia artikeln...

Kanns lite som att proggarna har dott ut - skulle sjalv garna byta 10 rappare mot en proggare...

Tio Beyonce mot en National Teatern....

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Tio Beyonce mot en National Teatern....

S

fast här blandar du verkligen äpplen å potatis

nationalteatern tillhör den svenska "proggen" som var en vänsterinriktad politisk/samhällsengagerad strömning inom svensk kultur på 70 talet

förutom lite flummiga tendenser då å då har detta inget med progressiv rock att göra så som den är definierad enl yes, genesis mfl

http://sv.wikipedia.org/wiki/Progg

jag skulle hellre ta 500 beyonce än en hoola bandoola

Link to comment
Dela på andra sajter

fast här blandar du verkligen äpplen å potatis

nationalteatern tillhör den svenska "proggen" som var en vänsterinriktad politisk/samhällsengagerad strömning inom svensk kultur på 70 talet

förutom lite flummiga tendenser då å då har detta inget med progressiv rock att göra så som den är definierad enl yes, genesis mfl

http://sv.wikipedia.org/wiki/Progg

jag skulle hellre ta 500 beyonce än en hoola bandoola

Det fanns en variant av svenska proggen som var mer musikaliskt proggresiv med grupper som Fläsket Brinner och Samla Mammas Manna.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är precis det jag är ute efter, inte att det ska låta bombastiskt eller som en orkester, utan att man jobbar med ett längre program bestående av olika satser, motiv och teman som utvecklas, ändras och kombineras på olika sätt. Gör man nåt sånt inom electronica får man naturligtvis använda sig av de beståndsdelar som den genren har - sound och rytmer mer än melodier.

Inom mycket populärmusik finns det nästan en oskriven regel att varje låt på ett album ska presentera, avhandla och bli färdig med en eller flera musikaliska idéer som sedan inte återkommer igen. Men när t ex Manu Chao återanvänder samma loopar på massa olika låtar funkar det ändå superbra. Sen finns det naturligtvis genrer som bygger mycket på att man återvänder en grundstomme, typ blues och reggae...

Som redan påpekats, detta är vad väldigt många band som verkar inom genren progressiv rock/metal gör. On the top of my head, Transatlantic, Spock's Beard, Liquid Tension Experiment, Opeth (jaja, vissa kallar det inte progressivt, låt oss inte genreböga oss nu, jag vill bara visa band med återkommande teman och liknande), Dream Theater, osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hi, hi,

Typ konsert for helikoptrar och strakar alltsa - lite langre ner i Wikipedia artikeln.....

Stockhausen had dreams of flying throughout his life, and these dreams are reflected in the Helikopter-Streichquartett (the third scene of Mittwoch aus Licht), completed in 1993. In it, the four members of a string quartet perform in four helicopters flying independent flight paths over the countryside near the concert hall. The sounds they play are mixed together with the sounds of the helicopters and played through speakers to the audience in the hall. Videos of the performers are also transmitted back to the concert hall. The performers are synchronized with the aid of a click track, transmitted to them and heard over headphones (Stockhausen 1996c, 215).

Var det nagot sadant OP var efter?

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att Muse verkligen kör en snygg blandning av proggig rock, pop, symfonisk musik och hårdare grejer? Fantastisk musik.

Håller verkligen med dig. På senaste plattan har de framför allt valt att ta många "symfoniska" vägar, där de bl.a har med riktig symfoniorkester. En hel del influenser från Queen, som tidigare nämnts, har de också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

För att återgå till trådskaparens fråga,

Om jag förstår dig rätt så är du inte ute efter att implementera instrumentation eller sound utan

formlära från symfonisk musik. I så fall skulle jag rekommendera att du studerar sonatformen. Många

symfonisatser utgår från sonatformen. Utmärkt att studera är Mozart och Beethoven som har tydliga skiften mellan

tema och bitema.

En snabb inblick i sonatformen:

Sonatformen bygger oftast på ett huvud- och ett sidotema. Sidotemat är ofta

skrivet i dominanttonarten till huvudtemats tonart.

Sonatformen innefattar exposition, genomföring och återtagning samt en eventuell coda.

Expositionen inleds med en presentation av huvud- och sidtema. Vidare följer genomföringen där de olika temana (?) varieras. Här går det verkligen

att variera och exprimentera med olika modulationer, serier och liknande. Sedan kommer återtagning vilken i stort sett är en återanvändning av expostionen.

Formen kan rundas av med en coda vilket är en avrundning eller ett avslut.

Hoppas det är något du kan ha användning av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...