Jump to content
Annons

Hercules 16/12 FW


mickestrang

Recommended Posts

Hej

Jag har fått ett erbjudande att köpa ett Hercules 16/12 FW för 800kr

Märket är för mig okänt, och jag är tveksam till Firewire då jag inbillat mig att PCI är bäst.

big_149005.jpg

Behöver egentligen bara stereo in och stereo ut och Midi.

Har googlat runt en timme eller så och fått fram följande:

*AD/DA omvandlarna är helt okej för prisklassen

*Drivisarna är tveksamma, stabiliteten således lidande

*Preampsen får ett tveksamt ok

*Man bör inte köra obalanserat.

*Inställningsmöjligheterna är lite futtiga

Nå...är Hercules något att ha? Har kikat lite på audiophile 2496 och EMU 0404 och de har ju det jag behöver.

Det viktigaste för mig är kvalitet på ljudet inom ramen för priset förstås

Enkelhet, jag vill inte knappa, ställa in, justera, kalibrera

Latency, jag vill kunna spela in midi med mitt keyboard utan störande fördröjning

Tips, råd och tankar....allt är tacksamt mottaget

Mvh Mickestrang

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

hade ett sånt förut och tyckte det var kul. Svagaste länken var helt klart mickpreamparna som var riktigt dåliga. Men många kanaler och helt ok ad/da i smidigt format. Tyvärr slutade datorn hitta kortet och då har man ju inte mycket nytta av det (provade på flera datorer och olika FW-kablar).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hercules tillverkar multimediatillbehör för datorer så det här är, vad jag vet, deras enda "studioprodukt".

Kortet har diskuteras många gånger för många år sedan när det fortfarande var fräscht och aktuellt. ;-)

Finns ett par forumtrådar om kortet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=131

https://www.studio.se/index.php?showtopic=546

Och här finns en recension av kortet:

http://www.tomshardware.se/multimedia/ljudkort/20050210/

Och så här svarade jag i PM till MeltyMan som frågade vad jag tyckte om kortet:

Jo, jag är nöjd. Jag rekade länge innan jag bestämde mig, och så många line-ingångar + 2 st mikpreamp + 2 x midi IN/UT var det inte många kort som kunde erbjuda. Definitivt inte i samma prisklass, och knappt i högre heller.

Nackdelar är:

    [*]Inget stöd för Direct Monitoring via ASIO. De tidigare drivrutinerna till kortet påstod att det fanns, men det funkade aldrig, och i en senare uppdatering var det helt borttaget. Snopet. Men latencyn är låg nog att köra mjukvarumonitoring, så jag lider inte av det.

    [*]När jag gör mixdown i Cubase SX med hårda synthar styrda via MIDI-spår och inkopplade i line-ingångarna, så hamnar dessa synthars ljud ibland ur sync i mixen. Det ser ut som CPUn peakar just där detta uppstår. Det händer dock inte vid mixdown av VSTi. Har varit i kontakt med Hercules support, men inte funnit någon lösning. Det är inte heller alltid det uppstår.

    [*]Gain-reglagen på mikpreamparna är inte helt steglösa, eller-vad-man-nu-kallar-det. Det är stor skillnad i volym mellan högsta och näst högsta läget. Går dock att kringgå mha Cubase interna mixer.

    Det är vad jag kan komma på just nu. Det har några brister alltså, men det där med sync-problemet vid mixdown tror jag är nån bug som jag hoppas löser sig.

    Men jag är nöjd, som sagt. Har fått mycket för pengarna; betalade 4995 kr för demoex på Fitzpatrick. Går att hitta nytt för de pengarna oxå på nätet. Pixmania hade bra pris sist jag kollade.

Den andra punkten ovan är den enda nackdelen jag egentligen lider av. Hoppas fortfarande på att det är en bug av nåt slag.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har fått ett erbjudande att köpa ett Hercules 16/12 FW för 800kr

Märket är för mig okänt, och jag är tveksam till Firewire då jag inbillat mig att PCI är bäst.

Ja, interna ljudkort (PCI / PCIe) är snabbast (lägst latency), så om du har möjligheten att köra internt så tycker jag du ska göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, interna ljudkort (PCI / PCIe) är snabbast (lägst latency), så om du har möjligheten att köra internt så tycker jag du ska göra det.

Och behovet, kanske ska tilläggas.

Har ingen aning om vad Hercules presterar, men man kommer nog ned i acceptabla responstider med de flesta firewirekort idag.

Firewire har ju fördelen av att det smidigare kan flyttas mellan datorer och fungerar även att ansluta till bärbara datorer med firewireanslutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...