Jump to content
Annons

Vilken skärm ska man välja?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Sådärja - då har man råkat ut för dagens dilemma.

Min ena skärm dog idag, så jag behöver ha en ny ganska omgående, eftersom det känns alldeles för trångt att klämma in allt på bara en skärm. Jag har 2st 17" TFT med 1280*1024 på båda - så totalt blir det 2560*1024.

De flesta skärmar verkar vara i wide-format numera - och om jag ska ha en wide, så kommer en av skärmarna inte att få plats om jag ska kunna ha en av skärmarna mitt framför mig. Större skärmar får jag inte samma skärmyta i bredden som med dessa 2, så vad i h-e ska man göra?

Alla förslag och funderingar tas tacksamt emot och övervägs noga - men i morgon eftermiddag måste jag bestämma mig, så att jag hinner få skärmen rimligt snabbt.

Alltså - alternativen verkar vara att försöka få tag på en ny 17" 4:3-skärm, så att den får plats fysiskt bredvid den som fungerar. En nackdel är att det säkert inte kommer att gå att få samma färger på den, utan skärmarna kommer att skilja en del i nyanser - och så är det inte säkert att det går att hitta någon med lika elegant tunn ram (1cm) som de jag har nu... Det andra alternativet är att skaffa en större - 22" eller 24" - men de brukar bara ha 1920*1080, så jag vinner pyttelite på höjden, men förlorar i bredd när det gäller utrymme på skärmen.

Sedan har jag sett vissa som har snackat om olika tekniker i TFT-skärmarna, där den ena tekniken är bättre på att återge färgnyanser, medan den andra, som är vanligast, är sämre. Förmodligen är den bättre också dyrare, men kom gärna med tankar kring detta också, eftersom det kanske kan bli aktuellt med lite videoredigering också så småningom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Sådärja - då har man råkat ut för dagens dilemma.

Min ena skärm dog idag, så jag behöver ha en ny ganska omgående, eftersom det känns alldeles för trångt att klämma in allt på bara en skärm. Jag har 2st 17" TFT med 1280*1024 på båda - så totalt blir det 2560*1024.

De flesta skärmar verkar vara i wide-format numera - och om jag ska ha en wide, så kommer en av skärmarna inte att få plats om jag ska kunna ha en av skärmarna mitt framför mig. Större skärmar får jag inte samma skärmyta i bredden som med dessa 2, så vad i h-e ska man göra?

Alla förslag och funderingar tas tacksamt emot och övervägs noga - men i morgon eftermiddag måste jag bestämma mig, så att jag hinner få skärmen rimligt snabbt.

Alltså - alternativen verkar vara att försöka få tag på en ny 17" 4:3-skärm, så att den får plats fysiskt bredvid den som fungerar. En nackdel är att det säkert inte kommer att gå att få samma färger på den, utan skärmarna kommer att skilja en del i nyanser - och så är det inte säkert att det går att hitta någon med lika elegant tunn ram (1cm) som de jag har nu... Det andra alternativet är att skaffa en större - 22" eller 24" - men de brukar bara ha 1920*1080, så jag vinner pyttelite på höjden, men förlorar i bredd när det gäller utrymme på skärmen.

Sedan har jag sett vissa som har snackat om olika tekniker i TFT-skärmarna, där den ena tekniken är bättre på att återge färgnyanser, medan den andra, som är vanligast, är sämre. Förmodligen är den bättre också dyrare, men kom gärna med tankar kring detta också, eftersom det kanske kan bli aktuellt med lite videoredigering också så småningom...

jag har funderat lite i samma banor eftersom min gamla 17" Acer förmodligen inte lever så hemskt länge till. Jag har ganska ont om plats, kör med bara en skärm och har ca 3 cm på varje sida eftersom jag vill få plats med 2 rack på skrivbordet också... så om den lägger av får jag nog flytta till en större lägenhet 😉 När det är dags för en ny kommer jag satsa på en 24" och antingen köra både arrange- och mixer sida vid sida eller, som idag, växla mellan dem. I och med att jag kör en Command 8 har jag hyfsad koll på mixern även om jag inte har den viewn aktiv. Köp en större kontroller alltså 😄

Skulle du få tag på en 17" men tycker att färgerna stämmer för dåligt finns det färgkalibrerare man kan köpa (t.ex. http://www.pantone.com/pages/products/prod...id=562&ca=2). Jag kör en del digital fotobehandling på min andra burk och då är det ju viktigt att färgerna är rätt. Vet inte hur det funkar om man kör dubbla skärmar men det borde gå att lösa. Visst blir det en process till som får i bakgrunden men jag har aldrig märkt att det sänker prestandan. Dagens maskiner är ju ganska kraftfulla... Det enda vore om det blev nån konflikt, sånt är ju svårt att veta...

Vad gäller design är det ju svårare att lösa...

vet inte om du blev nåt klokare av det men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset om kalibrerare. Det kan ju vara värt att skaffa oavsett vilket, så att man slipper bli överraskad när man har gjort något och ser det på en utskrift eller på en annan skärm... 🙂

Irriterande nog så verkar skillnaden mellan 22" och 24" bara vara samma som mellan 17" och 19" - dvs att pixlarna bara är större på den större skärmen. Jag hade varit mer hjälpt av en större skärm där man också får in mer på skärmytan. Ännu större skärmar har inte heller högre upplösning verkar det som, så det känns ännu mer meningslöst där, även om det skulle kunna få plats en större om man ser till utrymmet...

Link to comment
Dela på andra sajter

27" är nog nästan i största laget för utrymmet som finns - men upplösningen ser ju riktigt bra ut, så det kan vara värt att ta lite mått och se hur det verkar... Priset ser däremot mindre bra ut, men det är väl smällar man får ta... 🙂 Ska kolla igenom en del där och se om det går att hitta något som verkar vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
27" är nog nästan i största laget för utrymmet som finns - men upplösningen ser ju riktigt bra ut, så det kan vara värt att ta lite mått och se hur det verkar... Priset ser däremot mindre bra ut, men det är väl smällar man får ta... 😆 Ska kolla igenom en del där och se om det går att hitta något som verkar vettigt.

Tänk på att du också kan ställa 2 billigare skärmar bredvid varandra på högkant för en extremhög upplösning till lågt pris...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar nog ganska mycket åt Dell's 27", tack vare att det är IPS (bättre färgåtergivning än TN) och 2560*1440 pixlar.

Shit - jag får ta och mäta i kväll igen, så att jag inte kan beställa förrän i morgon i så fall...

Finns det något negativt att säga om den, eller är den ett riktigt bra val?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det lutar nog ganska mycket åt Dell's 27", tack vare att det är IPS (bättre färgåtergivning än TN) och 2560*1440 pixlar.

Shit - jag får ta och mäta i kväll igen, så att jag inte kan beställa förrän i morgon i så fall...

Finns det något negativt att säga om den, eller är den ett riktigt bra val?

Det negativa är väl mest att det står Dell på den.Fast det är nog en LG-skärm egentligen av ungefär samma typ som sitter i Apples iMac 27"(fast annan bakgrundsbelyaning), en riktigt bra skärm men helt perfekt är den ju inte, finns iofs inte en enda skärm från någon tillverkare som är det...Till och med Eizos skärmar för 150.000 kronor lider av anomalier..

Tror du blir väldigt nöjd med Dell:en annars så har de väl rätt generösa returmöjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det är väl som med studiomonitorer, där det egentligen inte heller finns någon som är helt perfekt i alla avseenden för alla användare, utan där det trots hög kvalitet ändå är en smaksak vad man väljer...

Med tanke på att Dell:en är en IPS-panel så kommer jag antagligen inte att lida av de eventuella finsmakarfel som finns - inte efter att i många år ha kört med TN-skärmar och varit nöjd med dem... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har skickat PM - men det lutar väldigt starkt åt Dell-skärmen, eftersom den verkar vara en riktig höjdare (även om den är ganska dyr...).

Dell:en får plats i alla fall... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om en 23-tummare räcker föreslår jag Samsung F2380.

cPVA-panel med fin färgåtergivning och bra kontrast, 1920x1080 och väldigt justerbar i foten (höjd, vinkel och tilt)

Har man väl vant sig vid PVA, IPS eller S-IPS så är det svårt att gå tillbaka till en TN-panel. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en 23-tummare räcker föreslår jag Samsung F2380.

cPVA-panel med fin färgåtergivning och bra kontrast, 1920x1080 och väldigt justerbar i foten (höjd, vinkel och tilt)

Har man väl vant sig vid PVA, IPS eller S-IPS så är det svårt att gå tillbaka till en TN-panel. 😄

Jag kan tänka mig att det är svårt att acceptera TN när man har kört med de bättre alternativen... Det blir antagligen som att gå tillbaks till sunkiga budgethögtalare efter att ha kört med riktigt bra studiomonitorer.

Problemet är att jag är van vid att ha rejält med utrymme på bredden - och med Dell-skärmen blir det precis samma bredd i pixlar räknat, som jag har med mina två 17"-skärmar - och så vinner jag dessutom 440 pixlar på höjden - något som kan vara användbart när man kör många spår.

Dilemmat är ju att det i princip bara finns wide-skärmar numera - och med en wide så kommer den fungerande 17"-skärmen för långt ut, så att den kan börja påverka monitorn på den sidan, alternativt så måste wide-skärmen ställas lite längre till vänster, så att jag inte har någon skärm precis rakt fram - och det är inte någon bra ergonomi att ha det så...

Nej - jag får allt ta och bita i det sura äpplet och ta den där Dell-skärmen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ge dig ett jättestort tack för tipset, Glaskatten! Skärmen kom idag och den är nog ett av de bästa köp jag har gjort. 😕

Kan inte göra annat än att rekommendera den till alla som behöver mycket utrymme på skärmen - och som vill ha riktigt fin färgåtergivning. Detta är verkligen något HELT annat än mina gamla TN-skärmar - som jag visserligen var nöjd med innan, men det var innan jag hade testat en IPS-skärm... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...